Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 11 Julai 2012

KESAH SUWEY NAJIB TAK HABIS HABIS




NAJIB KENA PERANGKAP PERANCHIS








KARTUB BUKAN PLATFORM KUTUK PEMIMPIN
- meloya

SHAH ALAM 10 Julai - Tokoh-tokoh kartunis veteran negara menasihatkan para seniman dan kartunis tidak mencampuradukkan perjuangan politik dalam karya kerana dibimbangi memberi mesej negatif kepada pembaca.

Jaafar Taib yang juga salah seorang pelopor majalah Gila-Gila berkata, kartun sepatutnya dijadikan wadah ilmu bukannya digunakan untuk mengutuk pemimpin.

"Kartunis sepatutnya berkarya untuk menyampaikan perkara-perkara yang positif. Bila ia digunakan kepada perkara negatif seperti menghina kerajaan dan pemimpin, ia ditakuti akan mengelirukan pemikiran pembaca terutamanya kanak-kanak," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis makan malam bersama penerima Anugerah Khas Penggiat Kartun dan Penganjur Program Pameran Kartun dan Animasi Dua Malaysia, di sini malam tadi.

Jaafar mengulas kelantangan kartunis Zunar atau nama sebenarnya Zulkiflee Anwar Ulhaque dalam penghasilan karya yang mengutuk kerajaan serta tindakannya menolak anugerah yang disampaikan Najib di Pasar Seni, Kuala Lumpur, 24 Jun lalu.

Sementara itu, pencetus revolusi kartun, Mior Sariman Mior Hassan atau lebih popular dengan nama Mishar berkata, golongan kartunis tidak sewajarnya mencemarkan industri tersebut dengan penghasilan karya yang menyinggung orang lain meskipun mereka bebas memilih parti politik masing-masing.

"Saya faham perjuangan politik Zunar, namun menggunakan kartun sebagai platform menyinggung hati orang lain terutamanya pemimpin adalah tidak elok.

"Lebih baik hasilkan karya yang boleh menjadi pemangkin kepada kemajuan negara," katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... BUAT LAH SIDANG PARLIMEN.... kah kah kah..

kah kah kah...SAPERTI YANG LIAN LAIN.... kah kah kah....

kah kah kah...BUAT AKTA ANTI KARTUN YANG ANTI KERAJAAN.... kah kah kagh,..

kah kah akh...BUAT KHUSUS UNTUK MEMANTAU MACAM ISA UNTUK GERAKAN POLITIK.... kah kah kah..

kah kah kah .... AUKU UNTUK MENGAWAL PELAJAR MAHASISWA.... kah kah kah..

kah kah akjh..... AKTA CETAK UNTUK KONTROL AKHBAR.... kah kah kah...

woit.. TUBUH BADAN INDUSTRI KARTUN MENGAWAL DAN MEMANTAU ... ATAU SINGKATNYA BIK MAMA..... kah kah kah







6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah..bik mama...kah kah kah..terbaikk.

Tanpa Nama berkata...

jaafar taib ni bodek nak dapat tan sri.. "tan sri kartun"

Tanpa Nama berkata...

Setuju! TERBAIK

Pakcik Lan

Tanpa Nama berkata...

mendedahkan salahlaku bukan perkara positif ke. bangang. patut la melayu ramai sgt bangang, buat komik cam Gila-Gila dan Ujang yg sampah. buat rancangan Senario dan Raja Lawak yg entah apa2 lawak bodoh depa. bodoh la kaki bodek ni. majalah lawak bodoh dia tu wujud lg ke? kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Kalau lu baca senyum kambing utusang tu selalu juga hina pembangkang, boleh pulak. Apa punya bangang komen kartunis bodoh. Jgn la tunjuk kebodohan melampaui kartun

Shahrul Azwan Sahbudin berkata...

mungkin depa ni jenis yg tak dapat nak bezakan antara karikatur dan kartun kot, tu pasal depa anggap sumer sama jer, kartunker karikaturker, animasiker, sumer sama jer.....senang nak bantai orang, samala macam aksi dlm 'kartun' zoy pasal ultraman lari dari tsunami tuh