Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 20 Julai 2012

NEGARA JANGAN CIPLAK BENDERA DAN LAGU





KIBARKAN SANG SAKA





ADA TOKOH POLITIK BURUKKAN NEGARA
-meloya


PASIR SALAK 19 Julai - Seluruh rakyat di negara ini diajak bersatu menentang anasir mahupun puak-puak yang cuba menghina, mengherdik serta merendah-rendahkan Malaysia di luar negara.

Ahmad Zahid Hamidi berkata, perbuatan menghina serta memburukkan nama Malaysia itu seolah-olah menunjukkan ketidaksetiaan kepada negara.

"Ada tokoh politik dari Malaysia memburukkan nama negara apabila berada di luar negara. Soal peribadi dengan mana-mana pemimpin itu tetap soal peribadi, tetapi jangan politikkan semua perkara yang ada di Malaysia.

"Soal dasar, soal cabang, soal furu', jangan dibangkitkan. Soal ketaatsetiaan kepada Malaysia, memang mereka menyatakan mahu taat tetapi apabila memburukkan nama negara dan menghina negara kita di luar negara, ertinya orang itu semacam tidak taat setia kepada negara," katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit.... HAL FURU KE HAL KATAK PURU KE TAK PENTING....kah kah kah...

kah kah kah..YANG PENTING BENDERA MALAYSIA KENA UBAH.... kah kah kah..

kah kah kah...YANG PENTING LAGU KEBANGSAAN KENA UBAH..... kah kah kah..

woit... DUA DUA SIMBOL NEGARA INI DI CIPLAK.... kah kah kah..

kah kah kah...INI LEBIH MENGHINAKAN....kah kah kah...

kah kah kah...INI LEBIH MENJIJIKAN..... kah kah kah


sila dengar ini dan hayati:





14 ulasan:

mek berkata...

'woit.... HAL FURU KE HAL KATAK PURU KE TAK PENTING....kah kah kah...'

you are so funny la my dear
kah kah kah

zack berkata...

nak ikut ciplak semua negara ciplak menciplak brader.

Kita ambil contoh dekat sudah lah,lihat perbezaan bendera indonesia,poland dengan monaco? ada beza tak?so siapa yg ciplak siapa ni?

Lagu Negara indonesia sendiri bukan asli buatan negara mereka,Lagu Negara indonesia sendiri diciplak dari sebuah lagu Belanda iaitu Lekka Lekka pinda pinda.

So tak payah lah Tuan Blog nak mempolemikkan isu yg tiada faedah ni..saya tak nampak sebarang faedah..sekiranya Tuan Blog mahu Memenangkan ideologi parti Tuan Blog di PRU ke-13 ni,carilah isu yg berkualiti sikit bukan isu bodoh seperti ini.

salam.

Fakta bukan auta berkata...

Sumber: http://en.wikipedia.org/wiki/Terang_Bulan

"The song was composed by Pierre-Jean de Béranger (1780–1857), a French lyricist. It became a popular French melody, and was prominent on the island of Mahé in Seychelles. The song's popularity spread across the Indian Ocean and reached as far as Maritime Southeast Asia early in the 20th century. In 1901, it was presented as the Perak State Anthem during the installation ceremony of King Edward VII. In the 1920s, an Indonesian, Bangsawan, made the debuted the song in Singapore. The melody became popular among the people and was given the name Terang Bulan (Bright Moon), becoming a Malay evergreen, played at parties and cabarets in the 1920s and 1930s. Since Malaysia independence, it was prohibited from being played as a popular melody, as any such use is proscribed by statute."

"The Sultan of Perak, during his exile in Seychelles, was aware of the song's popularity. When Sultan Idris Murshidul’adzam Shah, the Ruler of the State of Perak, represented the Malay Rulers of the Federated Malay States at the installation ceremony of King Edward VII in 1901, his protocol officer was asked what his state anthem was. Realizing that his state did not possess an anthem, in order not to appear backward in front of his hosts, proceeded to hum the aforementioned tune, thus 'creating' the state anthem of Perak."

"The tune of Terang Bulan was adopted as Mamula Moon song by Felix Mendelssohn & His Hawaiian Serenaders in their album Paradise Isle in 1947."

Tanpa Nama berkata...

Bro TT,
Kata sifu M NASIR orang macam ZACK ni di panggil PEKAK NADA... Tak tau dengar lagu....
Yang pasal bendera tu bole la setuju....

Mmg tanpa nama

buburlambok berkata...

Zack, benda kecik lu kata kecik, benda besar lu Xnampak. Org ckp lu Xpaham. Dipanggil lembu lu marah. Pigi mati la lu...

pro rakyat berkata...

Aku setuju bendera dan lagu kebangsaan Malaysia ditukar. Apa kata pembaca blog hantar sample bendera atau lagu baru. Bendera Indon ciplak Monaco yang diletak bulan sabit dan bintang persekutuan tak berkenan aku menengoknya, rakyat Indon yang bengong akan mengamuk kalau kita ciplak bendera tu, lebih baik anak Malaysia merekacipta bendera baru yang bercirikan Malaysia. Bro TT kau ni minat sangat kat Indon ke sampai cadang ciplak bendera indon tukar bendera ciplak East India Company(Jalur Gemilang)

Tanpa Nama berkata...

Isu betkualiti pasal isu air selngor ni zack ni xnk lk komen..hmpeh punya org

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya bendera Indon diciplak dari bendera Netherlands merah,putih dan biru. Bendera putih merah ni wujud kerana rakyat Indon buang warna biru sebagai sindiran dan ejekan kepada Belanda takde kena mengena dengan majapahit atau simbol rakyat nusantara merah darah rakyat putih hati rakyat ini semua datang kemudian. Kenapa nasionalis melayu semasa zaman dahulu gunakan bendera merah putih ini kerana mendapat inspirasi dari perjuangan rakyat indon. Jadi rakyat indon pun tak boleh bangga dengan bendera sang saka merah putih sebab ianya bukan inspirasi rakyat indon tapi diciplak dan dimodified dari bendera Indon

Under Dutch colonialism, every administration used the Netherlands (Red-white-blue) flag. The flag of Indonesia was prohibited. To symbolize the intention of forcing out the Dutch, the Indonesian nationalists and independence movement tore apart the Dutch flag. They tore off the bottom third of the flag, and separated the red and white colors from the blue color. The famous flag toring incident called "Hotel Yamato incident" happened in 1945 on top of Hotel Majapahit in downtown Surabaya, where young Indonesian revolutionaries tore the blue part of the Dutch flag flown in the hotel to change it to the Indonesian flag in the lead up to the Battle of Surabaya. The main reason was because blue in the Dutch flag was understood as standing for the "blue blooded" aristocracy of Kingdom of the Netherlands. Conversely, the red color represented the blood shed in the War of Independence, while the white could be understood to symbolize the purity of the Indonesians.[9] Sumber wikipedia

aku bukan zack.kahhkahh berkata...

bodo punye zack.dok bwh BN lg,kn da jd bodo.

ejen oren berkata...

kalau boleh biar bendera baru x sama dgn bendera indon,s'pore atau bendera umno sbb rakyat m'sia mesti kreatif maa...kahkihkuh

Tanpa Nama berkata...

ramai betul yg buta sejarah. bukan tiru bendera indon atau singapura. da warnamerah putih ini memang sejarah sosio budaya nusantara la, bangang!

zack berkata...

Standard mentaliti penyokong PR..sangat kampungan dan IGNORANT.

Aku tak ada kaitan dgn BE END ke,PELIWAT RAMBANG ke or anything benda berkait politik bodoh malaysia.

Budak2 bodoh je taksub dengan politik bangang ni..orang atas kata A..pencacai bawah pun sebut A..macam lembu..macam dalam ruang komen ni..sangat tipikal meleis butthurt..tak ada standard berdebat dgn Lembu2 politik ni.

Militia Buruh berkata...

Yang ni apa pulak???

"...Terdapat kerajaan yang wilayahnya meliputi seluruh Nusantara yaitu Kerajaan Sriwijaya yang berlangsung sampai abad XII. Salah satu peninggalannya adalah Candi Borobudur , dibangun pada tahun 824 Masehi dan pada salah satu dindingnya terdapat “pataka” di atas lukisan dengan tiga orang pengawal membawa bendera merah putih sedang berkibar.

7.Ketika terjadi perang Diponegoro pada tahun 1825-1830 di tengah – tengah pasukan Diponegoro yang beribu – ribu juga terlihat kibaran bendera merah – putih, demikian juga di lereng – lereng gunung dan desa- desa yang dikuasai Pangeran Diponegoro banyak terlihat kibaran bendera merah- putihPada abad XX perjuangan Bangsa Indonesia makin terarah dan menyadari akan adanya persatuan dan kesatuan perjuangan menentang kekuatan asing, kesadaran berbangsa dan bernegara mulai menyatu dengan timbulnya gerakan kebangsaan Budi Utomo pada 1908 sebagai salah satu tonggak sejarah.

Kemudian pada tahun 1922di Yogyakarta berdiri sebuah perguruan nasional Taman Siswa dibawah pimpinan Suwardi Suryaningrat. Perguruan itu telah mengibarkan bendera merah putih dengan latar dasar warna hijau yang tercantum dalam salah satu lagu antara lain : Dari Barat Sampai ke Timur, Pulau-pulau Indonesia, Nama Kamu Sangatlah Mashur Dilingkungi Merah-putih. Itulah makna bendera yang dikibarkan Perguruan Taman Siswa.

Para mahasiswa yang tergabung dalam Perhimpunan Indonesia yang berada di Negeri Belanda pada 1922 juga telah mengibarkan bendera merah – putih yang di tengahnya bergambar kepala kerbau, pada kulit buku yang berjudul Indonesia Merdeka. Buku ini membawa pengaruh bangkitnya semangat kebangsaan untuk mencapai Indonesia Merdeka.

Demikian seterusnya pada tahun 1927 berdiri Partai Nasional Indonesia dibawah pimpinan Ir. Soekarno yang bertujuan mencapai kemerdekaan bagi Bangsa Indonesia. Partai tersebut mengibarkan bendera merah putih yang di tengahnya bergambar banteng."

Militia Buruh berkata...

Ulasan:

Maknanya, bendera Merah Putih ni dah wujud dalam sejarah alam Melayu. Dah wujud di candi Borobudur pada zaman Sriwijaya. Ia bukan ciplakan dari Bendera belanda atau Monaco.

Ada pembaca mendakwa bahawa bendera Merah Putih diciplak dari bendera Monaco. Pada hemat saya, ia adalah secara kebetulan sahaja. Mana mungkin Nasionalis Besar seperti Sukarno di Nusantara Raya ada hati hendak menciplak dengan sengaja bendera negara yang kecil seperti Monaco? Atas dasar apa? Entah2, Sukarno dan para Nasionalis Melayu pada masa itu pun tidak mengenal negara yang bernama Monaco itu.

Justeru, Ia adalah kebetulan yang tidak disengajakan.

Lagipun, bendera dwiwarna ini dalah bendera yang ringkas dan mudah terdedah dengan persamaan secara kebetulan.

Ada juga yang mendakwa ia adalah ciplakan dari bendera Belanda. Ia tidak masuk akal sama sekali. Lagipun, sumber wikipedia yg digunakan utk mengesahkan dakwaan itu tergolong dalam kategori'alternative history'dalam wikipedia sendiri. Rujuk http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Indonesia.

Ia sebnarnya adalah satu kaedah yg digunakan oleh pejuang kemerdekaan di Indonesia ( yg serumpun dgn org Melayu di Malaysia) untuk mencerca bendera Belanda. Takkan itu tak boleh fikir kot?

Kesimpulannya, Bendera Merah Putih itu dipilih kerana ia perlambangan kpd Darah Rakyat (Merah) dan Kesucian hati (putih). Ia adalah secara kebetulan sahaja menyerupai bendera Monaco kerana bendera Merah Putih ini adalah bendera yang ringkas dan terdedah kepada persamaan secara kebetulan.

Adapun dakwaan yg mengatakan bendera ini diciplak dari bendera Belanda, sebenarnya peristiwa memotong jalur biru bendera Belanda untuk dijadikan bendera Nusantara itu adalah kaedah untuk mencerca Belanda sahaja yg kebetulan ada sedikit keserupaan dgn bendera Indonesia. Ini samalah spt Bendera Pembeasan Arab yg diperkenalkan oleh rejim Gamal Abdel Nasser ( merah putih hitam) ada sedikit keserupaan dengan bendera Empayar Jerman (hitam putih merah).

Atau ia seperti kita menambahkan perkataan pig (babi) pada kapitalis menjadi kapigtalis. Adakah seratus tahun lagi, org akan mendakwa bahawa kapitalis itu istilahnya dari pig atau pig itu istilahnya diciplak dari istilah kapigtalis. Atau istilah usahawan itu diciplak dari istilah susahawan atau susahawan itu diciplak dari perkataan usahawan untuk mempersendakan kroni2 UMNO dan kpigtalis antarabangsa yg bodoh dan tidak berkebolehan tetapi kaya dgn menindas org rakyat banyak??

Fikir-fikirkan dan kibarkanlah bendera merah putih di serata Nusantara dgn penuh semangat dan kebanggaan sebagai simbol kembalinya perjuangan rakyat menentang penindasan seperti yg dilakukan oleh pejuang2 kemerdekaan di Indonesia dan Malaysia pada abad yg lalu.