Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 16 Ogos 2012

KEINDAHAN BERHARI RAYA IALAH MENJAUHKAN DIRI DARI MAT POYO







SELAMAT MEMBUAT PERSEDIAAN

siapa yang belum beli mercun sila cari
siapa yang belum beli karbid sila beli

hari raya tanpa mercun
bukan hari raya namanya

semenjak orang melayu mengenal china
semenjak china datang ke tanah melayu
semenjak itulah mercun menjadi
sebahagian dari budaya hari raya



MULAKAN DENGAN BUNGA API
















KEKAL KAN TRADISI INI

katalah apa nak kata
keluarkan lah segala berita
hari raya tanpa mercun
tanpa meriam karbide
samalah saperti berhari raya
dengan tidak berpuasa







NOTA:
kecik kecik maian bunga api
bila dah besar main meriam buluh
bila dah betul besar main meriam besi
yang takn pernah main mercun
yang tak pernah main meriam bulu
adalah mat poyo




TETAPI..... TETAPI....

zunar kata jangan main macam najib
najib main bom c4 letupkan altantuya



9 ulasan:

Saiful berkata...

dulu gua sampai naik pangkat bila main kabad..bukan anak antu sembarangan yang dapat green light letak meriam atas bahu....tembak meriam di atas bahu..tu dia..kalu cerita men meria kabad..pernah sekali tiang highway BKE kami kebas..buat meriam kabad ..siap pi sewa gaji besi..budak2 la..men bunga main mancis pun seronok tergolek22..
masa kian berubah..saya setuju halalkan bunga api..meercun..

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah
najib masa kecik mesti tak rasa
jgn jealous
kenangan yg najib tak dpt lupakan adalha naik basikal pergi beli nasi lemak
apa barang bang kahkahkah
semua budak kg naik basikal...bukan setakat nak beli nasi lemak ja
najib mmg mat poyo, tu pasal kena ikat dgn rosmoh kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Apa punya bangang...samakan main meriam buluh dengan puasa??????? Itu macam punya analogi baik lu kata..sesiapa yang nak raya tapi tak nak puasa sila main meriam buluh....sama ganjarannya dengan puasa sebulan!!!!!!!!!!!!!!!!!!
atau lu kata baik meriam butuh dari main meriam buluh!!!!!!!!!

pe5@l berkata...

gua dulu masa sekolah menengah, masa bulan pose, main meriam macam ni jugak... cuma gua pakai yang konkrit punye...bunyi jangan cakap la, bergegar tanah...gian punya pasal, sampai kan waktu pagi pun layan... padahnya sampai polis datang umah uhuhu... sib baik arwah abah kuar slow talk...

opisboi berkata...

kawan aku siniajib tak mainlah meriam konkrit , dia & laki dia siMah pakai C4 lagi power, sampai tinggal cebisan jer!

luv_ima berkata...

Aku masa kecik takle main meriam buluh tu tapi aku duduk berhadapan balai bomba selalu nengok org2 bomba main meriam buluh kat kawasan berhampiran balai. Bingit telinga ooo. Sakit ati pun ada. Ada sekali tu aku ngan kengkawan aku main mercun roket sekali mercun tu terkena pondok kat kwsn bomba yg beratap nipah habih terbakor. Kelam kabut bomba padamkan api. Yg kelakornye pondok ngan balai jarak cuma 30 meter tapi depa keluarkan lori siap pakai pakaian lengkap dgn bunyi siren lagi hahaha. Tapi mercun/meriam buluh sesuai main di kampung especially kat kwsan bendang bukan di bandor.

Tanpa Nama berkata...

Anon 5:35ptg..main meriam buluh sesuatu yg wajib dlu..klu lu nk mmbutuh lu punya hal la jgn tt ckp lain lu mksud lain..lu ni bodoh tahap gaban dasar umngokkk

Tanpa Nama berkata...

meriam ni, belakang rumah gua pun ada 3 perdu buluh beting, satu lagi perdu buluh lemang.. rumah kampung, area agak2 luasnya 6 relung tanah bapak gua yang ditanam pokok2 buahan kampung, durian moktan dll.. tanah ni 40 tahun dulu, bapak gua beli regenya RM600.00 jer.. serelung RM100.00.. macam celaka jer murahnya..skrg dah 50k serelung.. sampai kiamat pun gua tak mampu beli lagi.. tanam2 pun, tu sambil2 buat untuk meniaga sayur2an dan buah2 kampung kat pekan sabtu, ahad dan khamis berdekatan..

time raya budak2 muda kampung akan datang mintak kat mak bapak gua nak amik buluh buat main meriam.. omak abah gua memang sporting abes.. cuma dia orang pesan, jangan kacau rebung2 muda sudahlah.. amik elok2, sampah kasi buang.. jangan menyemak pulak dia nak amik rebung jual nanti.. gua dan abang2 gua turut menebang jer main ni.. bukan jadi key player pun..

sejak gua berpindah ke kota, agak2 20 tahun lalu.. macam tak ada lagik budak2 main meriam buluh beting ni.. malas nak tebang dan pikul naik atas bukit gamaknya, sbb nanti ketua kampung yang poyo buat lawatan.. kene leter jer yang maleh ni..

gua balik kampung pun, guna buluh lemang jer buat meriam lepas gian.. bunyinya heheh.. kepih-kepih jer.. jadilah habuan ajar anak2 buat meriam canggih lawan israel pulak nanti...

Tanpa Nama berkata...

apapun TT, hari raya paling best tahun 1433 ini jatuh kepada syria.. mereka tak main2 lagi meriam kabad... terus pakai bom secara langsung tak bagi chance...kow2 punyer kene.. suatkabar hari ni pun...ni baru betul2 puas hati main bom dan meriam..