Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 16 Ogos 2012

SEJARAH DAN TEORI ASAL USUL PERKATAAN GABAN




TEORI PENCERAHAN DARI PEMBACA





CADANGAN UNTUK REBUS RAIS YATIM - KAH KAH KAH
tahap gaban? maksudnya tahap sudah melampau.. ianya bahasa orang malaysia borneo.. gua tak perasan sabah atau sarawak.. bukan gaban yang spacecop tu.. boring tahap gaban.. susah tahap gaban.. itu jer.. haibat tahap gaban.. sama mcm melepas batuk di tangga, batuk ni adalah pencedok air untuk basuh kaki.. lepas basuh kaki, memang orang lempar saja pencedok air ini..

gua cadangkan, rais yatim ini, kita rebus saja sampai mati dalam periuk besar depan RTM jika PR menang nanti.. tak payah hantar dia ke penjara lagi.. perkenalkan akta2 baru seperti "mencium tangan" orang yang tidak ada kene mengena dengan si pencium itu (terutama sang penguasa), wajib dibunuh dengan cara disembelih di khalayak ramai.

memang pantang orang arab cium tangan orang lain.. beratus2 syair arab mengutuk mencium tangan pemimpin terutama pemimpin2 korup mcm UMNO dan BN.. orang melayu langsung tak ada lagu pasal cium tangan si penjenayah rakyat.. kalau nak beraya, beraya saja di penang... raya cina, raya hindu, See more...
By Anonymous on DARI PEROGOL AMAH MENJADI WAK DOGOL on 8/16/12

Asal usul perkataan gaban adalah kerana siri ini... http://ditelanzaman.blogspot.com/2010/12/polis-angkasa-gaban.html
By Matrojak on DARI PEROGOL AMAH MENJADI WAK DOGOL on 8/15/12

Gaban berasal dari drama siri kanak-kanak Polis Angkasa Gaban yang ditayangkan di tv pada tahun 1980an-1990an. Tak tahu kenapa digunapakai dalam bahasa melayu secara tak rasmi, boleh diertikan sebagai tahap ultimate sesuatu perkara yang tidak disukai contoh ayat aku dah bosan tahap gaban menunggu mamat ni datang
By Anonymous on DARI PEROGOL AMAH MENJADI WAK DOGOL on 8/15/12



1 ulasan:

Matrojak berkata...

Saheh TT punye kepala macam kepala anak-anak muda yg suka pakai bahase rojak baru walaupun tak sezaman cth macam...

Last kopek

Tahap gaban

etc...