Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 16 Ogos 2012

SELAMAT HARI RAYA



INI PEKAN KECIL BATU ENAM




KELMARIN TIDAK DI KUALA LUMPUR

aku di bantu enam kuala terangganu
bila aku tanya dengan tuan rumah
apa maknna batu enam ini?
enam batu dari mana ke mana
aku tidak mendpat jawapan yang memusakan

kalau sesiapa bertanya
kenapa kampong aku namanay kg chenor
makan akan aku buka teromba dan salasilah
hingga ke datuk bahaman
nampaknya jenerasi kini
tidak memiliki nilai sejarah
mereka terlalai tentang asal usul

PAGI KELMARIN
aku sampai awal ke bilik hotel
hotel ini diresmikan oleh pak samad
ini hotel melayu
nak masuk buka kasut
aku sebenarnya kurang selesa
aku lebih senang memakai kasut

selesai meletakkan barang
aku terus ke pasar ikan
pasar ramadan belum bermula
tatapi aku melintasi juga
tempat kueh mueh yang telah sedai ada
walau pun belum pukul 1:00 tengah hari lagi
nampaknya ramai telah datang menjual kueh




IKAN IKAN IKAN
pasar ini tidak besar
tak sampai sepuluh gerai menjual ikan
aku layari satu persatu

aku membeli sotong yang kelihatan amat segar
aku membeli iakan tenggiri
syangnya pak cik yang jual tenggiri ini
tidak emmiliki pisau yang sempurna
seharusnya jia berurusan dengan ikan
wajib memiliki pelbagai ejnis pisau yang tajam
bila aku mahukan ikan aku dihiris untuk
dijadikan sekeping nipis
tuan kedai tidak memiliki keupyaaan

kalau dipasr tokyo
pal cik ini akan diharamkan untuk masuk
jangan harap boleh mendapat gerai
tapi di malasyia kita
belum ada budaya makan yang sopistikated lagi
makan kiat masih belum sampai ke tahap seni




DAGING DAGING DAGING
ada tiga gerai daging segar
aku menacari batang pinang
pak cai dan abang jula daging
cukup jujur
mereka terus mengatakan dah habis

biasanya di pasar khadijah kb
bila aku bertanyakan daging batang pinang
pak cik penjual akan berlakun
menacari-cari batang pinang
mereak menyangkan aku jantan
mana tahu hal masak
mana tahu hal daging

mereka tak sedar
daging hidup pun selalu aku makan!

akhirnya aku membeli setengah kilo
di malaysia aku hanya makan
daging tempatan
tidak akan makan daging dari india

BATANG PINANG YG DICARI


BATANG PINANG
memang susah untuk mendapat
diseremban ada tukang jual daging
anak muda pro reformasi
jika akau mahu aku wajib memesana wal

untuk yang tak tahu apa batang pinang
sila hantuk kepala ke dinding
kah kah kah

BAZAR RAMADAN BATU ENAM
cukup meriah
petangnya aku merayau
wow - seluruh kawasan telah
dipenuhi dengan jajan
macam mana jenis kueh muih

aku terus bertanya tentang gulai itik
dari satu meja ke satui meja
wow... tetiba ada kakak berkata
ari ini tak kelmarin ada
dan esok ada juga
bayangkan betapa kecewanya aku
sama saperti aku terlah membuka seluar
tetiba si dia memolak lamaran aku
kah kah kah

akhirnya aku hanya membeli
air tauk kelapa
dan buah rambai

aku tidak membeli apa apa lain
kerana aku telah dijemput
untuk berbuka puasa


SELAMAT BERBUKA PUASA PETANG INI
kelmarin aku diberitahu hujan
hari ini juga hunjan
jalan macet
lebuh raya berasak asak

semua turun nak beli
ada shaja yang nak dibeli
ada sahaja yang wajib dibeli

kalau hujan macam ini
peniaga warung akan rugi
habis kueh mueh tak terjual
tapi kalau 2 jam sebelum berbuka
hujan berhenti akan jadi lebih meriah
kerana redup dan bertambah lapar

aku pentang ini berbuka di bangsar
nak tengok macam mana pasar ramadan
di bangsar utama - tahun ini tak sampai
lagi ke sana

INI TANDA KITA BERAYA



LETUPAN MERCUN TANDA RAYA

raya nak sampai
selain dari tokan ganja
tokan mercun paling dicari ketika ini

aku telah pesan
untuk memastikan tahun ini
aku tidak gagal macam tahun lalu
dimana aku tidak ada mercun hanya bunga api
tahun ini aku telah memukul talipon awal
itu pun bola telah habis

selamat makan petang ini











9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro TT,

Kalau tak ada daging batang pinang(orang Terenggagu panggil juga daging Messir, aku tak tahu mengapa dipanggil begitu) Carikan daging di bahagian keting lembu, ia lembut macam batang pinang juga cuma saiznya taklah besar. Kalu lu tak caya tanya penjual daging!
Selamat mencuba kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

aku nak tunjuk pandai kah kah kah. batang pinang adalah daging bahagian belakang lembu selepas rusuk. omputih cakap tenderloin

market street berkata...

Kuala Trengganu....cantik. Ada bunyi meriam lagi tak di atas bukit masa nak berbuka? Papa kata dulu bukan siren yang berbunyi tapi meriam.

Orang market/penjual di pasar mana nak reti hal2 sofistikated. Pisau biasa nak cincang ayam daging sahaja pun tak bole.Asyik kena beli dengan tulang2! Walaupun masakan nak breast fillet saja.

Batang pinang kalau nak on the spot, bangun la awal Isham oi. Early birds.......Taknak bangun awal, pesanla kat mamak daging tu,batang pinang.

Apa2 pun pasar di Malaysia 10kali lagi elok dari pasar di sini. Fresh & raw food are the best. Ikan! Sini kena jadi middle class baru mampu makan ikan/seafood. So much about classless society! (PUKE)


Bon appetit!

Tanpa Nama berkata...

Oi tt,sapa ati g bt 6 x kabo awal2 kawe..bt 6 tu kg kawe..kawe tringin nk gmbr ngn tt skali..

Mr lj

Tanpa Nama berkata...

Bro,
aku batang pinang memey tak tau. Tapi kalu batang pelir aku tau la.

P/S - daging pipi ke, daging batang ke, perut ke kalu dah masuk perut jadi taik jugak bro.

Tanpa Nama berkata...

nenekmoyang kita yg bijaksana dulu2 makan buah pinang, dikacip nipishalus berserta gambir lalu dikunyah bersama daunsirih dicalit kapur.
sekarang ni tt yg berlagakpandai kununnya sebab dia lama merantau dan menyaksi pelbagai bentuk budaya dan tatacara kehidupan, khasnya barat yg moden dan maju, sebaliknya mencari2 nak makan batang pinang.
batang pinang, bukan buah pinang!
jelas ini membuktikan tt memang ejen barat iaitu ejen kapitalis dan ejen yahudi yg berazam meresapmasuk mencair menghakis merosak dan memesong adatresam melayu dan budaya ketimuran yg telah lama dipupuk dan dipertahan oleh pejuang bangsa dan tanahair demi memastikan malaysia aman dan sejahtera seperti yg dinikmati hingga sekarang.
jadi adakah anda para pembaca masih ingin berdekah menyokong tt?
buka mata, kamu sokong tt, balik2 dapat kah. itu je. kah sini kah sana kah semalam kah dulu kini dan selamanya kah kah kah.
sokonglah kera u-bn, kamu boleh dapat brim, frim, prim, trim, aiskrim, tayar, diskaun tol raya, harga ron95 yg kekal tak naik2 sedangkan sepupunya ron97 dah 2-3kali naik walaupun tak diumumkan, imbuhan minima setengah juta kalau kamu jadi ahlisukan menang perak olimpik, dan lebih menggiurkan dari setengah juta ringgit ialah, dapat 250 juta ringgit kalau kamu jadi gembala lembu menang tender!
cepat, cepat, jangan terlambat, tender lembu dah nak ditawarkan!

apa2pun, abu!

-average joe-
klakka-la.blogspot

mat jang berkata...

sbb d namakan batu enam kerana jaraknya 6 batu dr kuala terengganu...brsamaan 10 km..bongok sape dia hok mu gi tanya tu bro isham wei...batang pinang tu org ganu pggil daging mesir..di bahagian blkg atas jubo lembu tu...smbung ngan ekor...tahik nguhh mu!!

Tanpa Nama berkata...

batang pinang panggilan skema.nama koolnya daging harimau menangis

apasal panggil camtu?

Tanpa Nama berkata...

Zakat fitrah 7.00 bg kaw brickfields dan sewaktu dgnnya....