Rabu, 1 Ogos 2012

SELAMAT BERBUKA PUASA




SURAT MAKAN DARI PIYAN HABIB




PETANG INI

petang ini dapat sms
dari piyan habib:

Ditemui:
Itik Panggang!
Itik Panggang!
( Gua lalu depan Zoo Negara, Hulu Klang
gua nampak tulisan
BESAR : ikan bakar dan itik panggang

kemudian bila aku buka face book
ada lagi maklumat yang sama





Piyanhabib Rahman Tukar Tiub
about an hour ago ·
DITEMUI:
Itik panggang!
Itik panggang!

*Gua melalui MRR2 tidak jauh dari Zoo Negara apabila gua terpandang tulisan merah bersaiz BESAR menjerit: Ikan bakar dan itik panggang! (kaki itik: Tukar Tiub)
Like · · Unfollow Post · See Friendship


SELAMAT BERBUKA PUASA
petang ini aku buka deep freezer
jangan terperanjat
jika aku katakan
deep freezer aku penuh

ada daging rusa dari miri masih ada lagi
ada saekor ketam hadiah dari berunai masih ada lagi
ada ikan dari ganu ketika by election KT dulu
haha hahah

lalu aku ambil ikan yang terbaru
ikan ini aku beli dari pasar balok
kertika perhimpuan hijau dulu
ertinya belum sampai dua bulan
ketika aku beli dulu ikan ini remaja dan kacak
masih berdarah
baru dinaikan dari laut

aku rasa pasar balok adalah
salah satu pasar ikan yang terbaik
tak percaya cuba lawati




APA AKU BUAT DENGAN IKAN INI
aku masak kari
ada serai
ada lada
ada tomato
ada ketumbar
ada bunga lawang
ada kayu manis
ada rempah serbuak
ada keras
ada halia
ada bawang puteh
ada bawang merah
ada belacan ada garam
ada cuka nipah
nak inilah masakan aku untuk petang ini



BUAH BUAH
ha ha ha
rupa rupanya
aku hampir terlupa
aku masih ada buah rambai
yang aku beli dari kuala langat

nak rambai akan jadi teman berbuka aku

KUEH KUEH
ha ha
aku ada kueh gulung
ini kueh yang paling aku minati

ketika aku di sepanyol
aku membuat kueh gulung
aku membeli kelapa kering
aku campurkan dengan kismis kering
wow! hebat satu musim panas aku tak pulang pulang





7 ulasan:

rose berkata...

woit... ketam tu ada lagi? dah 8 bulan beb :)

selamat berbuka tt

Tanpa Nama berkata...

wahh..lu patut bukak blog psl resepi plak tt..resepi unt yg survival mcm lu..masakan yg terbaik adalah mkanan yg dimasak sendiri.confirm x cirit...

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

bro nak gulai itik,datangla ke bazar ramadhan di taman andalas klang,aku tadi beli gulai itik dan gulai kambing,rasenya terbaik takat ini..

Tanpa Nama berkata...

Cari la bini TT
Takdela sampai berbulan ikan duk dalam freezer

eito berkata...

Ekau ni poie jauh2 maghin blaja masak ko?apo xjadi chef yo? Hahaha!

Unknown berkata...

Angkatan Bujang Selamber

Tanpa Nama berkata...

kawin 2x2 terus bro..mlm2 sambil baring2 dpt pahala...