Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 2 Ogos 2012

PERNIAGAAN JENIS BUMIPUTERA



SIKAP HEBAT BUMIPUTERA TULEN




PETAK BAZAR RAMADAN DISELEWENG - meloya

KUALA LUMPUR 31 Julai - Satu sindiket menawarkan petak-petak bazar Ramadan yang mengaut keuntungan sehingga mencecah jutaan ringgit dikesan berlaku di Jalan Masjid India, Lorong Fatimah, Jalan Tuanku Abdul Rahman dan Wakaf Orang Tua Buta di sini.

Sindiket yang dipercayai didalangi 'orang dalam' pihak berkuasa tempatan (PBT) itu turut melibatkan peniaga, individu tertentu di dalam persatuan-persatuan penjaja dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Kegiatannya pula dikatakan dikesan telah bermula sebulan sebelum Ramadan dan melibatkan ratusan petak perniagaan, termasuk yang digelar 'petak orang kenamaan' (VIP) kerana lokasinya yang strategik.

Menurut sumber, kegiatan itu dipercayai membabitkan ahli sindiket daripada persatuan penjaja dan NGO yang membuat permohonan untuk mendapatkan petak bazar kepada PBT terlibat.

Katanya, mereka akan menggunakan kepala surat persatuan atau NGO itu sebelum mendapatkan sokongan daripada ahli-ahli politik berpengaruh.

"Permohonan yang telah lengkap dihantar kepada 'orang dalam' PBT itu yang kemudian memastikan surat permohonan tersebut layak untuk melalui proses undian.

"Ini kerana PBT terlibat tidak boleh membuat keputusan memilih pihak yang layak mendapatkan petak itu sebaliknya hanya boleh menyenarai pendeknya untuk melalui proses undian.

"Selepas undian serta pemilihan dilakukan, ahli sindiket yang berjaya mendapatkan petak itu akan menyerahkan tugas seterusnya kepada 'orang tengah'," katanya.



KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...BARU SEKARANG SEDAR.... kh ka kah...

kah kah kah... SELAMA INI TAK SEDAR.... kah kah kah...

woiot.... INILAH NAMANYA PERNIAGAAN JENIS BUMIPUTERA..... kah kah kah...

kah kah kah...INI NAMANYA PERNIAGAAN JENIS KETUANAN MELAYU.... kah kah kah...

kah kah kah... PASAL APA SEKARANG BARU TIMBUL... kah kah kah...

kah kah kah...INI NAMA BUMIPUTERA MENIAGA MEMUNGUT SEWA.... kah kah kah..

kah kah kah....ATAU RENTIER CAPITALIS... KAPITALIS PUNGUT SEWA... kah kah kah..

kah kah kah.... BUKAN SEWA BAZAR RAMADAN SAJE... MACAM MACAM LAGI...kah kah kah..

NOTA:
mula nya sewa hanya 300 ringgit satu tapak
lesen ini diambil keluar oleh mamat dbkl
mamat dbkl jual pada mamat gerombolan 1000rm
mamat gerombolan jual 2000rm pada ketua cawangan
mamat ketua jual 5000rm pada mamat gerombolan
mamat gerombolan jual 8000rm pada mamat gerombolan
mamat gerombolan jual 12,000rm pada mamat kelantan
mamat kelantan jual 15,000rm pada mamat petani

inilah namanya perniagaan jenis bumiputera

mamat petani ini yang sedang meniaga sekarang




11 ulasan:

Penipu Kecil berkata...

kah kah kah
kata ketuanan melayu
tapi makan darah daging melayu sendiri
faqoff betul lah...
aku amat benci kalau melayu jenis cam nie...
kalau kaum cina menipu aku tak kesah, coz mmg keje dia idup utk menipu melayu.

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

wow TT, dasatnyer bisnes bumiputera ni.. dari 300 diolah menjadi 15000!!! patut la lintah2 darat ni tak nak berhenti mengisap darah..

zakat pun buleh diniagakan gak TT.. ini bulan romadhon..kahkahkah.. kerjanya kutip duit zakat.. lawak sungguh la melayu bumi ni.. dah jadi mcm bisnes insurance la pulak, 60% untuk pejabat zakat berbedak2.. 40% untuk amil..kahkahkah.. duit ini dirembat bersih tanpa perlu dipulangkan kepada pemberi mcm insurance.. sikik haribulan, lu nak gi semayang terawih pun, kene bayar rm5 hinggit satu rokaat!!! amik air semayang rm2 hinggit.. langkah masuk masjid start dari pintu pagar ke dewan semayang kene bayar 5posen setiap langkah..

lu tunggu la, kalau gerombolan wujud lagi lepas ni, gua tak heran masjid2 kat kl, derng buleh buat bisnes.. skrg ni pun, bisnes kecil2an kenduri / tahlil aruah bulan romadhon, rm5 hinggit satu aruah!!! macam pelir dan pukimak jer bisnes muslim cenggini..

agama ialah satu industri yang makin berkembang setelah kapitalism menjadi sumber pendapatan yang kian pudar popularitinya semenjak dua menjak ni.. buat masa ini, ceramah2 agama masih eksklusif kepada ustaz2 berkelulusan xxx dan mendapat taulaih bangang dari rajabopalakrishnen dulu..

industri wakaf jugak terus berkembang dengan rancak.. lu mau wakaf tandas tak atas nama agama islam.. rm50 hinggit sekaki.. pahalanya berganda2 sehingga selepas beberapa kali kiamat dan alloh taala pun kene checkmate dengan pahala wakaf ni.. wakaf tanah masjid, wakaf dinding masjid, wakaf pagar masjid.. ini sumer sebab alloh taala tak ada duit nak buat masjid lagi daa.. dia pun kene tunggu duit dari orang ramai untuk mencipta masjid dan peluang2 perniagaan agama ni..

paling best bulan romadhon ni la.. bisnes zakat pun sama.. ditakut2kan dengan api neraka, gerombolan mencipta peluang2 untuk merembat duit zakat... sikik hari lagi, kepala pelir lu nak pancut pun, kene bayar zakat dulu.. dicari2 ayat2 zakat supaya orang ramai takut dan membayar zakat.. imam syafei kata tak payah, dia korek dengan imam hanafi pulak... berapa kepala pundek daaa hidup kat malaysia ni..

ooooppppssss, nanti dulu, lu tak belajar agama, baik duduk diam2.. kahkahkah... macam cibai jer alasan orang agama ni... tak ada resit ka brader? kahkahkah..

Tanpa Nama berkata...

kapitalis lintah darat

Tanpa Nama berkata...

untung atas angin
dasar pemalas!!!!

Mr Sylarius berkata...

Melayu ni niaga semua nak style MLM. Nak kena ada upline dengan downline pulak. Niaga bazar Ramadhan pun buat style MLM. Yang kenyang orang yang kat atas, yang merana orang yang kat bawah.

Tak pasti sama ada orang-orang Melayu ni suka menindas bangsa sendiri atau suka ditindas oleh bangsa sendiri.

Tanpa Nama berkata...

Perniagaan bani bumiputera.... Atas hangin..semua mau mark up jer...

Tanpa Nama berkata...

itu namanye untung atas angin.. takan tak tau..

Bukan bazar ramadhan aje..
projek2 kerajaan pon dengarnye ada macam tuh.. tuh projek sejuta jadi 1 billion banyak kos kena bayar..

Lamo dah.. ado..

rawana berkata...

bro tt,patutpun tapak depan rumah ambiga pun kena lelong kakakaka

Tanpa Nama berkata...

Entahnya, cerita dah basi. Baru bangun tido ker??

Tanpa Nama berkata...

Sms bulan lepas dari sahabat lama...'aku baru aply loan TEKUN,kebetulan kawan aku kerja kat sana.insyaalah dalam seminggu ni lulus la....tp kena byr UNDER TABLE 2 K....aku ingat nak mintak tolong hang......'

Tanpa Nama berkata...

Senyap jek x ade org komen. ni mesti ramai Melayu sini yg terasa hahaha. Bukan Melayu Umngok je yg buat kerja subcon ni....