Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 27 September 2012

DUIT BANK SIMPANAN GEROMBOLAN HABIS LARI



KOMENTAR TUKAR TIUB
angin perubahan telah sampai
rakyat sabah telah berani bangun
rakyat sabah telah menuntut hak

sabah ketika bersama menubuhkan malaysia
adalah negara yang terkaya
49 tahun kemudian sabah menjadi termiskin
harta kekayaan sabah dihisap oleh semenanjung

kesedaran baru ini akan membuka jalan
bukan saja di sabah malah di sarawak
dan juga di seluruh malaysia

warga sabah telah di zalimi
warga sabah telah ditindas
hak warga sabah diinjak injak

hari ini pendatang haram membanjari sabah
hari ini pendatang hampir melebihi watan sabah

maka slogan sbah untuk sabahan adalah tepat!

MENUNTUT HAK DAN KEADILAN

RAKYAT SABAH MOHON ISYTIHAR PERJANJIAN 

1976 TAK SAH - harakah daily

Sekumpulan rakyat Sabah di sini menyifatkan tindakan kerajaan Persekutuan mengambil sebahagian besar hasil petroleum dari Sabah sebagai menyalahi undang-undang.

Malah perkara itu juga menyalahi persefahaman dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Jurucakap kumpulan terbabit, Zainnal Ajamain berkata, hasil petroleum tersebut sepatutnya menjadi milik sepenuhnya rakyat Sabah.

"Petroleum 100 peratus dimiliki rakyat di Sabah, ia harus diberikan kembali dan biarkan mereka membuat keputusan untuk berapa banyak harus diberikan kepada kerajaan Persekutuan,” katanya pada satu kenyatan di sini.

Semalam Zainnal yang juga seorang ahli perniagaan bersama rakan-rakan memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu bagi mengisytiharkan perjanjian antara kerajaan Sabah dan Petronas sebagai tidak sah dan terbatal.

Kumpulan terbabit yang menggelarkan diri sebagai R Sabah terdiri Lahirul Latigu, Mohd Julpikar AbMijan, Joseph Wilfred, Duli @ Dullie Mari dan Michael Peter Govind @ Mick Goviind.


Zainnal berkata, tuntutan itu selaras dengan kenyataan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Tuaran baru-baru ini yang menyebut haram memindahkan kekayaan sesebuah negeri kalau masih ada rakyat miskin.

Katanya juga langkah tersebut dilakukan terhadap kerajaan Persekutuan kerana menafikan negeri pengeluar minyak daripada menikmati kekayaan anugerah Tuhan.

Kata beliau juga perjanjian yang ditandatangani 37 tahun lalu disifatkan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan apabila hak negeri dinafikan.
Baru-baru ini Ketua Menteri Sabah, Musa mengumumkan kerajaan negeri mahu merundingkan semula Perjanjian Petroleum yang ditandatangani antara kerajaan negeri dan Petronas pada 1976.

Pada perjanjian tersebut kerajaan negeri diberikan 5 peratus daripada nilai minyak yang dijumpai di tepi dan pesisir pantai Sabah, manakala 95 peratus diambil kerajaan Persekutuan.

Sebelum itu Ketua Pembangkang,  Anwar Ibrahim menjanjikan rakyat Sabah akan mendapat royalti minyak sebanyak 20 peratus sekiranya Pakatan Rakyat berjaya menerajui Putrajaya.

Zainnal berkata, kerajaan negeri dan pembangkang tidak mempunyai hak untuk menentukan kuantum royalti kepada Sabah.

Difahamkan permohonan pengisytiharan serupa juga akan difailkan di Kelantan, Terengganu dan Sarawak.

Zainnal juga memberitahu beliau dan R Sabah akan menghadiri perhimpunan pada 2 Oktober ini di Dataran Kemerdekaan Shah Alam dan menyertai konvoi ke Istana Kehakiman di Putrajaya pada 3 Oktober.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit... BILA RAKYAT SABAH BANGUN  APA MAKNA NYA?.... kah kah kah..

kah kah kah...MAKNA NYA  DUIT SIMPANAN UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION LUPUS... kah kah kah..

kah kah kah...MAKNANYA ... GEROMBOLAN AKAN LINGKUP.... kah kah kah..

NOTA 
keputusan pru12
disemenanjung gerombolan tewas
hanya kerana adanya kerusi parlimen
dari sabah dan sarawak yang membantu
maka gerombolan berkuasa

kalau sabah lari
kalau sarawak lari

maka rosmah mansor juga akan lari sama
kah kah kah


KONSERT 8 TUNTUTAN BERSIH

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang kekayaan sabah disedut lanun2 yang bersekongkol dengan lanun2 semenanjung neh..

dari segi perundangan.. Kena rujuk balik perjanjian dan dokumen tentang wilayah persekutuan labuan tu macama mana tarafnya.. dan kawasan minyak..

Kalau labuan tu sebahagian persekutuan/milik persekutuan leh spin back minyak tidak lagi menjadi milik sabah.. bukan aje 100% 5% pon takleh dapat kat sabah..

average joe berkata...

wahhh! ini betol2 tak aku jangkau!
ini dah amatsangat hebat dgn ukuran kehebatan melangit menyamai kehebatan badang!
siapa sangka semalam anwar kata kalau pr tadbir persekutuan, pr akan beri 20% kat sabah, dan hari ni depa kata, siapa2 tadbir persekutuan, sabah yg akan tentukan berapa nak beri persekutuan!
wah wah wah hebattt!

-average joe-
klakka-la.blogspot: TANYALAH USTAZ, EH HAKIM

average joe berkata...

wahhh! ini betol2 tak aku jangkau!
ini dah amatsangat hebat dgn ukuran kehebatan melangit menyamai kehebatan badang!
siapa sangka semalam anwar kata kalau pr tadbir persekutuan, pr akan beri 20% kat sabah, dan hari ni depa kata, siapa2 tadbir persekutuan, sabah yg akan tentukan berapa nak beri persekutuan!
wah wah wah hebattt!

-average joe-
klakka-la.blogspot: TANYALAH USTAZ, EH HAKIM

Tanpa Nama berkata...

BikMa nak lari sama? Dia dah selim ke?

didi kota belud berkata...

Harris salleh.AHM atau keturunannya tun mustapha....boleh sumbat sekali satu kapal sama che det and the geng.macam mandul pula aku jadinya kalau bicara tentang negeri ku ni.kumpulan raja lawak zero..tak dak sapa nak tau ke darimana asAl usulnyer..?