Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 11 September 2012

MAT SABAH DAN MAT SARAWAK - APA SUDAH JADI?




COOLEST DUDE IN TOWN





KENYATAAN MEDIA
10 SEPTEMBER 2012

Singapura mesti menjelaskan laporan "diskriminasi" terhadap Sabah dan Sarawak

Menurut laporan berita hari ini (The Star, 10 September 2012), semua lelaki berumur bawah dari 35 tahun dari Sabah dan Sarawak sejak kebelakangan ditolak secara automatik permohonan untuk visa kerja di Singapura.

Kerajaan Singapura, melalui kementerian tenaga manusia, mesti menerangkan kedudukan rasmi mereka mengenai perkara itu. Jika laporan itu adalah benar, maka Singapura adalah bersalah kerana diskriminasi terhadap pekerja Malaysia berdasarkan demografi, dalam kes ini adalah lelaki muda dari Sabah dan Sarawak.

Ia adalah hak Singapura untuk mendapatkan sumber manusia untuk ekonomi, tetapi ia adalah dari segi moral diragui untuk menerima buruh Malaysia dan kemudian mendiskriminasi satu subset tertentu. Bagi kita dalam Pakatan Rakyat, semua rakyat Malaysia adalah sama. Singapura perlu sedar bahawa pekerjaan ini adalah penting untuk kesejahteraan mereka yang bekerja dan keluarga mereka di Borneo.

Kerajaan Singapura perlu mencapai matlamat keselamatan dalaman mereka tanpa menggunakan cara yang drastik dan tidak spesifik.

Rasional bahawa mungkin terdapat beberapa "tidak diingini" unsur-unsur dari subset yang tidak mewajarkan menolak semua yang jatuh di bawah kategori. Visa perlu dikeluarkan berdasarkan kemahiran, pengalaman dan kesesuaian pekerjaan, bukan dengan profil demografi.

Semua rakyat Malaysia yang bekerja di Singapura, termasuk mereka kini nampaknya diketepikan, menyumbang kepada ekonomi Singapura itu, tapi tidak termasuk berdasarkan apa yang mereka telah lakukan, oleh kerana hak kelahiran mereka dan itu adalah zalim.

Saya mahu respons yang segera kepada isu ini supaya kehidupan beribu-ribu rakyat Malaysia dan keluarga mereka boleh diselesaikan dengan secepatnya.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Malaysia







PENGUMUMAN:
sesiapa yang berminat
untuk memesan sang saka
untuk dikibarkan di rumah masing masing
sila hubungi:

radiobangsarutama@gmail.com



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

FUck SYiah

Tanpa Nama berkata...

TT, ko belum jumpa klip ni ke? Banyak yg dah dipadam ni.
http://manjongmari.blogspot.com/2012/09/najib-rosmah-bergembira-di-hari-raya.html

kampong lad berkata...

bagi pm komen la...pasai apa nak jadi 'bad boy"'.