Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 28 Januari 2013

KESAH KESAH DARI SANDAKAN


 KOTA INDAH 
DI KELILINGI OLEH
WARGA MISKIN 
PAGI INI
awal pagi telah sarapan
terus menapak ke pasar

aku beli tuna udang bawal puteh
ampai ampai belacan 
juga sandakan ini terkenal
dengan udnag kering
maka aku beli udang kering dan bilios kering
dipasar ada juga bilis basah

ditepi pasar aku di hampiri anak muda
mereka mahu menjual rokok seludup
kemudian mereka berbisik yang mereka
ada jual telor penyu - 2.50 sebutir
aku rasa harganya terlalu mahal - aku menolak

kemudian aku dihampiri seoang anak muda
membawa majalah porno
dibahu aku barangan pasar
dan mata aku sedang merayau rayau
mencari yang pelik dari sandakan
pasti aku TIDAK tertarik dengan majalah porno
hairan jam belum lagi 9:00 pagi
telah ada yang cuba nasib menjual majalh porno
mereka kurang arif
air mani malam tadi masih belum kering kah kah kah

KELMARIN GAGAL KE PULAU
kelmarin tak jadi ke pulau
angin dan pmbak besar
kecewa kerana gagal menghasut
orang pulau

petang pergi menghasut
kampong bahagia
tepi laut tepi kilang minyak sawit
tak jauuh dari tempat simpanan gas
kerana sebelum kampong bahagia ialah kampong gas

disni warga pilipina tinggal
mereka datang zaman perang
mereka pelarian asal
tak sangkut paut denan kes tipu kad pengenalan

mereka telah hampir 40 tahun tinggal di sabah

KAMPONG BAHAGIA

KAMPONG BAHAGIA
sesiapa yang sampai ke kampong ini
jika tidak merasa simpati
kepada keadaan kehidupan mereka disini
maka sosk itu adalah  bukan manusia
atau penyokong  tegar united malays national organisation

tidak ada perkataan
yang dapat menggambar
apa yang saya lihat
yang muncul di hati
hanya kemarahan

maka INI KALI LAAAH
slogan dari sabah cukup tepat

INI KALI LAH
TUKAR

PETANG INI PULANG
petang ini akan pulang 
haha hahah
sandakan adalah satu kota 
yang wajib dilawati dalam satu kehidupan
cantik bersih dan tepi laut

kota di tepi lereng bukit
kota pelabuhan ini
20 atau 30 tahun dari hari ini
pasti akan hilang kekampongan  nya
hilang badi tarikan

atau jika ditinggal oleh pembangunan 
makan koat ini akan terus menjadi
kota daya tarikan
bukit yang memagari sandakan
adalah penyelamat kota ini

MAKANAN
saya berikan C- untuk kota ini
malam tadi mencari restoran china dalam bandar TAK ADA
yang ada restoran india
gagal gagal


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro Isham sebenarnya projek IC di sabah bukan bermula pada 1990an tetapi bermula sejak tahun 1960an semasa Tun Dato Mustapha jadi ketua menteri dan Tunku Abdul Rahman adalah Perdana Menteri. Mengikut statistik penduduk sabah sewaktu kemerdekaan rakyat sabah yang beragama Islam adalah minoriti yang paling kecil, pada tahun 1960an dan 1970an kerajaan USNO memang memberi kewarganegaraan kepada pendatang dari Filipina,Indonesia dan Melayu Champa dari Kemboja yang beragama Islam dalam usaha Tun Dato Mustapha untuk meramaikan umat Islam di Sabah. Projek IC ni di Sabah ni sebenarnya dah lama apa yang berlaku pada 1990an tu adalah lanjutan dari tahun 1960an. Aku ada kawan keturunan Melayu champa yang lahir di Kemboja pada penghujung 1960an tetapi menjadi warganegara Malaysia di Sabah pada awal 1970an sebab mak bapak dia jadi pelarian akibat perang saudara di Kemboja waktu tu. Dia ada 2 surat beranak satu surat beranak negara Kemboja tahun 60an dan satu surat beranak Malaysia tahun 70an. Bukan dia sahaja ada 2 surat beranak tapi mak bapak dia pun ada 2 macam dia juga. Sendiri mahu ingatlah apa maksudnya.

DIDI KOTA BELUD yang sebenar berkata...

engko tak baiklah kawan...ko bagi C pada bandar sandakan.......ibu negeri pertama sabah tu....?...apalah kau TT...pandai pandai kau saja letak C.....siok duduk sandakan tu...LITTLE HONG KONG.....PUB DI BATU 4 1/2 ....SIOK...SYABU SENANG DAPAT,TUSIRAN/ERAMIN SENANG DAPAT..GANJA SENANG DAPAT..UBAT BATUK PUN SENANG DAPAT....KAN SIOK TU....KALAU NAK ROOMANCE ROMANCE PERGI DATARAN MPS TU..NAK LAGI BAIK PUNYA ROMANCE...PERGI ATAS BUKIT BELAKANG BALAI POLIS TURRRR.........APALAH KAU TT...GRED C JE...KALAU AKU JADI KAU....AKU AKAN BAGI.........MMMMMMMMMMMMMMMM........?????....LEPAS Z APA TT....?...KAU BILANG....?..PASAL APA AKU LARI DARI SANA KAU INGAT..?..HAHAHAHAHAHHAHAHAA.......

Tanpa Nama berkata...

Bro..pi SIM SIM RUMA MURAH. Yg tepi laut! Makan halal Dan fresh