Ahad, 17 Februari 2013

API - ANGKATAN PEMUSA INSAF LAWAN GEROMBOLAN


INGATAN 
BERKEKALAN


Samm Perak
36 minutes ago 

Angkatan Pemuda Insaf (API) merupakan sebuah parti politik yang ditubuhkan pada 17 Februari 1946 di Ipoh, Perak, oleh Ahmad Boestamam, Abdul Rahman Rahim dan Bakar Thareek. Dan telah di haramkan oleh kerajaan british pada 17 julai 1947.

Selamat Ulang Tahun API ke-67
Al-Fatithah buat pejuang terdahulu


-----

6 ulasan:

Mat Greng berkata...

TENTERA MALAYSIA DI SABAH MEMANG TAK ADA TELOO:

Ada ke 100 orang pengganas pilipina datang sabah sebab nak mintak balik sabah? 100 orang aje? Tanpa kapal terobang, tanpa peluru bepandu tanpa keta kebal, pah tu claim nak ambik balik sabah. Adakah mereka itu termasuk dalam golongan pengganas yang bangang? Bangangkah pilipina itu kerana nak ambik sabah ketika dekat PRU13. Brapa jutakah hadiah dari bangsa moro/ sultan sulu/ najib jika sabah berjaya 'ditawan semula".

Angkatan tentera pergi mana? main kepung2 pulak dahh. Sabah nak kena rampas lagi main kepung2 pulak? Kang kalau dah kena rampas hingga tinggal seluar spenda baru nak serang balik? Makan gaji buta ke kerja kat sabah nun? Kenapa time dah elok berkumpul satu tempat tu, korang tabur aje peluru. Dah nama nak serang negara korang, apa takut nak bom? pilipina nak serang negara kita, apa nak runding2 bagai. Hoi....orang nak serang daaa, nak runding apa? Ke korang ni memang tak ada teloooo

ke korang berlakon nak buat filem bertajuk "Mampoosss la kau Be End
"

cucu gng pondok berkata...

kata bapa saya yg masih hidup makna API asalnya Angkatan Pembunuh Inggeris krn perjuangan prg salib terancang. Menjadi Angkatan Pemuda Insaf sbg strategi mengelakkan tindakan tidak berperikemanusiaan kpd ahlinya, keluarga mahupun org melayu umumnya. Penjajahan rupanya terus berlaku menerusi proksi mereka dgn cara mengaburkan kebenaran Islam drp org melayu..siapa lagi .. umno

ORIGINAL DIDI K.B berkata...

SELAMAT ULANGTAHUN KEPADA SEMUA AHLI API YANG MASIH HIDUP DAN AL FATIHAH KEPADA AHLI YANG TELAH GUGUR.......PADA SAYA......API HARUS DIHIDUPKAN KEMBALI......MARI PARA MAHASISWA....ANAK MUDA.....HIDUPKAN KEMBALI ANGKATAN PEMUDA INSAF (API)......PAKCIK RAYU PADA KALIAN.

Militia Buruh berkata...

Darah Rakyat Masih Berjalan,
Menderita Sakit dan Miskin,
Padanya Datang Pembalasan,
Rakyat Yang Menjadi Hakim,
Rakyat Yang menjadi Hakim,

Ayuh Ayuh Bergerak Sekarang,
Kemerdekaan Telah Datang,
Merah Warna Panji Kita,
Merah Warna Darah Rakyat,
Merah Warna Darah Rakyat.

Al Fatihah untuk para pejuang2 API yang telah berkorban demi kemerdekaan negara.

Semoga semangat mereka didakapi oleh sekalian rakyat Malaysia dalam menentang rasuah, kezaliman, dan penjajahan ekonomi kapitalis di Malaysia. Ambillah semangat mereka sempena ulang tahun penubuhan API ke-67.

Pemuda biar hancur, asal tanah air menjadi luhur(Ahmad Boestamam).

Tanpa Nama berkata...

Sokong HIDUPKAN KEMBALI API..!!

insafdoh67 berkata...

alfatihah untuk pejuang islam sejati... moga roh disisi syuhada.. takbir...