Khamis, 7 Februari 2013

LAGI PENCERAHAN TENTANG ASAL USUL BAHASA



SEMUA BERSEDIA
 BAHASA HANYA ALAT
apa ada pada bahasa? hindu ialah agama, veda ialah kitab agama hindu, sanskrit ialah bahasa dlm kitab veda agama hindu. 

samalah dgn kitab2 allah taurat, injil & quran masing2 dlm bahasa ibrani, aram & arab kerana rasul2 bertutur dlm bahasa ibunda. bahasa tak ada agama, ia cuma alat komunikasi. perkataan 'jahannam' pun bahasa ibrani.

allah bukan kalimah, allah ialah tuhan yg esa. yg aku tau bahasa melayu asli cuma 4 perkataan, salah satu nya ialah babi. on JANGAN CUBA PUTAR KAN PERSOALAN HAKIKI
kampong lad
at 5:14 PM

 BILA PULAK MASUK CANDU?
Assalam Encik TT.... Kita faham persoalan yang Encik TT cuba sampaikan iaitu tentang penggunaan Kalimah Allah yang tidak dibenarkan penggunaannya oleh Bani Melayu oleh orang bukan Islam yang kemudiannya Encik TT kaitkan pula bagaimana jadinya kalau orang bukan Islam tidak menggunakan perkataan dalam bahasa mereka.

 Apa yang kita persoalkan ialah cara bagaimana Encik TT mengulas isu dan contoh perkataan yang Encik TT ambil sebagai contoh. Encik TT menekankan perkataan "syurga" "neraka" tapi cara Encik TT mengulasnya seolah-olah syurga dan neraka itu sebenarnya tidak wujud.

 Penggunaan perkataan "candu" yang Encik TT kaitkan dengan syurga juga seolah-olah Encik TT menghina Allah, Rasul Allah dan Kitab Allah. Kita melihat aspek syurga dari sudut pandang tulisan Encik TT sebagai satu cara rasuah. Memberi candu!!

 Ulasan perkataan syurga dan neraka yang dikatakan dipinjam dari bahasa sanskrit jika dilihat dari sudut pandang tulisan Encik TT juga boleh diandaikan seperti Encik TT tidak on JANGAN CUBA PUTAR KAN PERSOALAN HAKIKI
labukau
at 5:05 PM

FATWA DARI  BONJOL IBNI LEBAI LONJONG
Selamat sejahtera TT & rakan2, ingin saya berkongsi.. Alkisah tersempak Nabi Musa (a.s.) akan Iblis dilereng gunung Sinai, maka bertanyalah Nabi Musa kpd Iblis, "Wahai Iblis, apakah yg melarang kamu drp sujud kpd Adam?". Maka jawabnya Iblis, "Demi Allah, tidak aku sujud kepada selain drp Allah. 

Sesungguhnya perintahNya itu adalah satu ujian keatas diriku. Demi kesetiaan & kasihku yg tidak berbelah bagi kpdNya, maka aku sanggup menerima apa jua hukuman yg diberi olehNya. Oleh yg demikian, maka dihari pengadilan kelak, Iblis yg asalnya drp api akan dilepaskan kedalam "api" neraka - seperti ikan balik ke lubok.

 Kesimpulannya, sekira kita beramal semata2 kerana nak mendapat ganjaran 'syurga' atau nak mengelakkan seksaan 'neraka', maka amalan kita adalah semata2 'kerana & untuk' diri kita sendiri, dan bukannya kerana Allah. ~ Imam Bonjol ibn Lebai Lonjong on JANGAN CUBA PUTAR KAN PERSOALAN HAKIKI
Anonymous
at 4:53 PM

DEMO DI KOTA BAHRU
 


------

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kpd bani2 melayu yg. taksub sangat kpd tradisi org2 arab Saudi, almaklumlah kaum2 suci penjaga "rumah" Allah..

Nahhh.. ni dia..

Ustaz Saudi siksa, rogol & bunuh anak perempuannya berumur 5 tahun dapat lepas dgn membayar kompoun cara hukum 'Shariah' arab..

http://www.malaysiandigest.com/world/246422-celebrity-saudi-preacher-raped-and-tortured-his-5-year-old-daughter-to-death.html

~ Almahrum Latib 'Zat atas sifat/Sifat atas zat' Amah..

labukau berkata...

Encik TT.... aku sebenarnya kalu tak tengok blok Encik TT ni sehari pun, macam makan nasik tak ada lauk. aku rasa elok la Encik TT cerita pasal politik aje, real politik punya. Pasal yang sangkut paut dengan ugama ni mintaklah Encik TT ketepikan dulu sehingga PRU13 nanti. aku dah tak kuasa nak baca ulasan Encik TT pasal agama ni, dan dalam masa yang sama aku lagi tak kuasa nak tengok kak rosmah dan isterinya masih bertenggek di kerusi tertinggi pentadbiran negara.

Tolong la Encik TT.
Tolong laaa....

Tanpa Nama berkata...

kita sbg umat islam,
mcm mne rupa Allah?.
Allah tiada rupa, tp dia ada
sifat.

kalau agama lain guna Allah
letak dkt tuhan diaorg yg ada rupa.

jd anak-anak kecil mcm mna?.
kita org dewasa mungkin boleh bezakan.
tapi budak kecik yang baru belaja.
keliru la mereka nanti.
skrg pun sudah makin sukar nk terapkan ilmu islam pada anak3.
jgn susahkan lagi situasi.
tlglah phm.

jgn jd bodoh.
byk lagi bnda lain yang boleh di politikan.
maaf.

Tanpa Nama berkata...

Nak mencerahkan tak payah ke laut laa.. ini siap masuk bahasa sanskrit laa.. syurga laa.. neraka laa... Tengok balik bahasa asal perkataan Allah tu sendiri.. UNTUK PERHATIAN rakan2 kristen ku, dalam bahasa Arab, perkataan 'Allah' (yg bermaksud pencipta atau tuhan) adalah berbentuk SINGULAR saja.. tak ada plural (kata jamak) untuk perkataan ini ye.. Kalau korang yang Kristian nak pakai.. silakan laa pakai. Cumanya aku nak tanya, bila perkataan ni dalam HOLY BIBLE, bukankah ianya akan mencelarukan lagi konsep trinity yang kamu semua pegang. Kamu percaya dalam tuhan ada tiga (plural).. bukan ke lagi pening kalau perkataan singular (Allah) digunakan. Bukan ke istilah yang lebih tepat adalah GODS.. Aku bukan apa.. aku risaukan anak cucu korang je nanti.. makin bercelaru diorang! Tak takut ke diorang masuk Islam sebab perkataan ni??

Tanpa Nama berkata...

Bro TT, wa pun sama like others, everyday must read your blog posting, morning, afternoon and evening. Appreciate your critical mind. As GE is coming, I think you should not touch any religious issue as you dont really a person that can give the right statement on the issue.

Wa tak mau campur lu punya urusan, but lu patut focus more on motivate and get the people brain working.

lu punya komen pasal agama boleh melarikan banyak pembaca setia lu and I most probably one of them. You should learn more if you dont know and read more about the religious book. Dont be like ibrahim ali under the coconut shell kind of thing.

main fokus is to ABU dan ABBend. kena pastikan kita tidak di kalahkan kerana benda remeh yang dibawa oleh pencacai.. if you keep on publish the religious kind of thing, you almost equally like the be enddd low class pencacai..

bro.. i always salute you for the struggle for peoples right, I dont want to lesser my support to you for the issue that you are not well balance he he hope that the right word..sori kalau kata kata ini agak terlanjur..

kulubusuok berkata...

Ari ni aku nak stat tejemah nama ko jadi batang kulupmudin ok

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama 8 Februari 2013 12:28 berkata..

"kalau agama lain guna Allah
letak dkt tuhan diaorg yg ada rupa.

jd anak-anak kecil mcm mna?.."

Adalah kewajipan kita sbg dewasa memperkasakan anak2 kita dgn fahaman sebenar Allah. Kuncinya terletak pada kalimah, "Laillaha, IllAllah" - 'Tiada tuhan, hanya Allah' - dimana ia memBEZAkan, dan bukan, menYAMAkan Allah dgn 'tuhan'.

'Tuhan' diSEKUTUkan dgn - dan amat memerlukan - ugama manakala ugama memerlukan penganut. Sekiranya semua penganutnya murtad, maka lenyaplah ugama itu dan hilanglah tuhannya. Akan tetapi Allah "Hirabbil Alamin" ('Raja Sekaian Alam') tetap wujud.

Sekiranya kita menyekutukan Allah dgn apa2jua sekalipun yang boleh dicerobohi dan dihina maka kuasa Allah (hisabNya tunai) untuk melindunginya akan dipertikaikan.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar ('Syirik')." [4:48], bersamaan dgn [4:116].

Yang selebihnya kita mulalah mencari dalam diri kita sendiri kerana,

"Adalah ketinggian puncak gunung itu ditentukan oleh betapa dalam lurahnya jua".

~ Amin2 Ya'Rabbil Alamin

Tanpa Nama berkata...

gua jadi tak paham la bagaimana pembaca tetap TT menjadi emo bila TT sentuh bab agama, mcm la tak paham TT tu sapa dia..

Apapun, TT elakkan sentuh isu agama lagi.. gua paham apa yang TT nak sampaikan.. tumpukan saja isu realpolitik yg memang tak ramai yang boleh pecahkan kepada idea baru akan isu ini melainkan TT..

@Peminat TT since 1980.
- Abang gua junior TT 2 tahun jer kat UM. Dia amik usuluddin dan sekarang he is sumbedi in Penang.
- Walaupun abang gua ini orang kuat masjid, ceramah pun kuat, tapi titipan TT masih kekal elok dalam simpanannya.
- Sbb tu gua simpan sebagai khazanah peninggalan umat Melayu yang tak mampu dinilai..
- Terima kasih TT kerana menulis semula sejak 2008.
- Gua masih simpan arkib rice-cooker-kerbau lu.. memang best..
- Gua tak nak explain lebey2.. harapan gua, TT cuma terus menulis saja.. jangan berhenti.. kalau TT nak elaun menulis bulanan pun, gua rasa tulisan TT memang ada harga... tak macam berlambak2 buku agama yang gua baca... bukan gua nak rendah2kan buku agama.. tapi skema sangat..ini pun satu daulah untuk dipecahkan jugak sbb kalo TT yang tulis mengikut syariat yang dibawa nabi saw, gua memang ingat, buleh boom la..

Tanpa Nama berkata...

kata ustad fulus bari, nak buat mcm mana umat islam wajib hormat perjanjian.walaupun subahat bom umat islam lainnya;
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-21350437

the revelation that US drone strikes against militants in Yemen have been launched from a secret base inside Saudi Arabia will be an embarrassment for the government in Riyadh.

Tanpa Nama berkata...

xkesah la yahweh ke allah ke jesus ke..suma manusia nk mngabdikan diri pada tuhan yg satu..lantak korg la nak monopoli kalimah allah..apa aku ada hal..perkataan je kot..xde nye terbatal akidah..ustaz2 mlayu ni je terlebih pandai..telebih dengung baca alq..aku tgk org arab ckp arab xde pun dengung tajwid..pengulas bola kat utube lagi la selamba ckp "allah allah super mario..bila mario balatoli score goal.."...pnya la baca alq brdengung2 tp xfhm..aku kadang2 xfhm..ramai prof kangkung dan cerdik pandai ni xulas ke dorg ni bc alq xfhm mcm baca bhasa inggeris la tak paham...xde sekor pun tegur..alq tu cite perjalanan bgsa..cite pasal tamadun ..cite pasal hukum2 kenegaraan..apa kena plak dgn agama? bible tourat sume cite perjalanan bgsa mewujudkan tamadub..takde kena mengena dgn agama...memang betul la manusia ni create agama..tuhan create ajaran..agama dan ajaran xsama...tu la akibat baca alq xfham...mengaji ingat sedap...tp satu apa xfaham..n bila nk difhm tntg sejarah..dimaki2..kata sensitif la...alq bible tourat semua cite pasal sej...ini lah bagsa melayu sdh di bodohkan2...sbbnya...malas baca..suka dengar je...aa iu aa uu aa uu..hahahhaa...sembh arab sembah raja gopal la korang...buka la minda bangang!!

Tanpa Nama berkata...

siapa yg bawa cerita nabi Musa berdialog dengan syaitoon tu? sumber dari mana? kononnya 'tasawuf' lah tu?

apa kamu nak gunakan hujah itukah dihadapan Allah swt pada hari kiamat nanti?


"Sedarlah! Kamu ini adalah orang-orang (yang telah menyimpang dari kebenaran), kamu telah berhujah membela mereka (yang bersalah) dalam kehidupan dunia ini, maka siapakah yang akan berhujah kepada Allah untuk membela mereka itu pada hari kiamat kelak? Atau siapakah yang akan menjadi pelindung mereka (dari azab seksa yang disediakan oleh Allah)?"-An-Nisa' ayat 109

jadi kpd saudara, pastikan ada sokongan yg kuat dan sahih utk membawa hujah anda tadi di hadapan Allah swt nanti.

Saya pula akan membawa hujah yg bersandarkan kpd Allah swt sendiri mengapa syaitan engkar sujud kepada Adam as...

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam”, lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.
Allah berfirman: “Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?” Iblis menjawab: “Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah.”-Al-A'raf: ayat 11-12.

anda nak percaya hujah Tuhan sendiri atau secondary sources?


cukup2lah tipu daya syaitan dalam cerita dongeng saudara!


Tanpa Nama berkata...

Tanpa nama 8 Februari 2013 11:10 PTG diatas,

Sekiranya kita percaya kpd Iblis, kita juga telah percaya kpd suatu kuasa yg boleh wujud di luar "zat" & "ilm", dan boleh melanggar, "kudrat" & "iradat" Allah Ta'Alla. Nauzubillah!

Sila beri hujah saudara :-)

~ Sekiranya kita taksub tanpa mempersoal & mengkaji kepercayaan kita, sebaik2nya kita akan menjadi banduannya, dan seburuk2nya seorang bigot.