Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 7 Februari 2013

JANGAN CUBA PUTAR KAN PERSOALAN HAKIKI


SEMUA JALAN
MENUJU KE SANA
KOMENTAR TUKAR TIUB
persoalan taubat
persoalan kapir
persoaln tak tahu tahu agama
semua ini persoalan yang karut bin marut

bukan pekara pekara ini
yang  timbulkan

jangan alih alih persoalan
jangan kelintau kelintau
jangan putar putar

jangan cuba kaburkan fikrah pembaca
jangan takut takut pembaca
jangan bodohkan pembaca

pekara yang di timbulkan  ialah tentang:
perkataan syurga
perkataan neraka
perkataan bidadari

perkataan-perkataan ini ditimbulkan
kerana perkataan-perkataan ini berasal
dari kitab veda
veda ialah  kitab suci agama hindu

persoalan ini ditimbulkan
bukan sengaja sengaja
ada latar belakangnya
ada konteksnya

persoalan ini timbul kerana
ada alim ulama
ada mufti
ada politikus
yang melarang penganut  BUKAN agama islam
dari menggunakan perkataan allah

lalu ditimbulkan pertanyaan:
kepada alim ulama
kepada mufti
kepada politikus
yang melarang penggunakan perkataan allah ini

SOALAN:
bagaimana pula kalau penganut agama hindu
melarang orang melayu menggunakan perkataan syurga
melarang orang melayu meggunakan perkataan neraka
melarang orang melayu mengunakan  perkataan bidadari

inilah persoalan yang wijib diterangkan jawabnya

NOTA:
malah perkataan AGAMA
itu sendiri berasal usul dari  konsep sanskrit
 SYURGA DAN NERAKA 
DARI PERKATAAN SANSKRIT

Bro.... Syurga neraka ni betul. Cuma Bani Melayu pinjam nama dari Hindu. Konsep syurga dan neraka ni ada dalam Quran. Pernah tak bro dengar perkataan Jahanam. Tu bukti ada neraka. Bukti ada syurga pula juga banyak disebut dalam alQuran.

 Cuma, nak senangkan ingat, bani Melayu pinjam istilah hindu shj. Tapi walaupun pinjam, bukan bermakna syurga dan neraka tak ada, bro!! Ada!! Dan syurga serta neraka bukan candu sebab ada dalam Quran. Sebab itu la bro, kau kena taubat dan belajar. 

Cari guru agama dan jangan belajar cuma dengan membaca sahaja! Kalau tak faham kenalah cari guru, sebab belajar tanpa guru ni kadang kala menyebabkan kita lebih tersesat jauh. Taubatlah bro, moga2 ada hidayah yang akan datang dalam jiwa bro. on KALAU AGAMA HINDU LARANG MELAYU PAKAI PERKATAAN SYURGA - APA AKAN JADI ?
Anonymous
on 2/7/13

SILA RAJIN MERMBACA - JANGAN JADI MELAYU
Tanpa nama yg arif 7 Februari 2013 12:04 PG, saya ada satu soalan, Konsep 'neraka' bertentangan dgn sifat Allah yg Maha Penyayang & Maha Pengampun. Ia juga bertentangan dgn sifatNya yang Maha Hadir, Maha Mendengar, Maha Melihat.

 Apatah lagi Maha Berkuasa sekiranya Dia tidak berkuasa menghindar & menahan 'makhluk'Nya daripada mengingkari kemahuanNya. Jangan pula ada yg berkata bahawa kita diberi atau mempunyai "willpower" kerana persoalanya nanti ialah dimanakah pula sempadanya "iradat" dan "kudrat" Allah terhenti, dan bermulanya "will" dan "power" kamu pula?

 Kalau kita rajin membaca & memahami AlQuran yg diturunkan,bukannya semata2 utk para mufti & ustaz tetapi utk sekalian manusia, dlm maksud yg lengkap dan senang difahami maka kita akan dapati tidak kurang dari 30 ayat2 yg mengatakan sekiranya Allah menyesatkan kamu, maka tiada siapapun yg boleh menolong kamu. Sila huraikan maksud ayat2 ini.. ~ Lebai Bonggok ibn Ustaz Jeronggos on KALAU AGAMA HINDU LARANG MELAYU PAKAI PERKATAAN SYURGA - APA AKAN JADI ?
Anonymous
on 2/7/13

TAUBAT MEMBUAT TEBAT
Bertaubat lah... on SEMUA AGAMA MEMBAWA PENCERAHAN - PENGANUTNYA YANG PALAT
Abu Awis @solehnet

Betul la TT. Kau kena bertaubat sebelum kau menutup mata untuk selama-lamanya. on BULAN BULAN GILA DATANG LAGI

Anonymous
on 2/6/13
KAPIR
bodoh ko Hisham. Mana boleh buat seks tanpa nikah. Ko kapir ke apa? Bila ko nak mampus. - Penyokong BERSIH- on BULAN BULAN GILA DATANG LAGI
mohdmuin
on 2/6/13

SEMUA AGAMA MEMBAWA PENCERAHAN

Tu laarr dia.. Apabila kita ketepikan 'tuhan', 'adat' & 'istiadat' drp setiap 'ugama', yg tinggal adalah nilai2 mulia sejagat iaitu 

1] amanah (ertikata "iman" yg. sebenarnya drp sukukata 'alif', "min" & "nun"); 

2] keadilan; 3] ketelusan; 4] kesaksamaan & 5] keharmonian. 

Mana2 kepercayaan yg tidak mempunyai lima [5] ciri2 mulia yg. tersebut adalah fahaman PALSU yg perlu di'pertahan'kan oleh pengikut2nya yang SESAT seperti yg dilakukan oleh kebanyakkan penyokong kerajaan2 yang haram & zalim sekarang ini.

 ~ Semua ugama membawa 'pesanan' yg serupa drp sumber Yang Satu. Malangnya penganut2nya lebih taksub pada 'posman'nya, drp taqwa pada 'pesanan'nya. ~ ~ Imam Bonggok Ibn Lebai Jeronggos on SEMUA AGAMA MEMBAWA PENCERAHAN - PENGANUTNYA YANG PALAT

Anonymous
on 2/6/13

SEMUA BERSEDIA


------

13 ulasan:

Carlos Santiago berkata...

akhirat samada ke syurga atau neraka. Kat dunia samada buat baik atau jahat. Itulah jalannya ke syurga atau neraka.

#BANkami

Tanpa Nama berkata...

Apsal polis kafir di Singapura tak rasuah tapi polis Islam di Malaysia makan rasuah macam babi makan taik?

Tanpa Nama berkata...

Satu ulasan yg baik dr al fadhil all pacucheng ustazah hishammuddin rais, pengarang kitab al lancapi,kalau rakyat msia ikut ustazah ni gerenti selamat sejahtera. Ulasan yang mengalahkan ulama2 dunia, pandai ustazah ini, kalau PR menang kita boleh lantik hisham jadi ketua mufti msia !

Tanpa Nama berkata...

itu bukan polis Islam tapi itu polis melayu. Melayu tak semestinya Islam.

Tanpa Nama berkata...

INI SAH KOMEN PENCACAI-TAKDA OTAK-TAKDA KEMAMPUAN NAK BERHUJAH-TIDAK MEMBACA SUKA MENDENGAR-JAUH LAGI MENGAJI KAJI MENYELIDIK-YG DORANG TAHU MENGAJUK-DTG SATU DEWA KELING MADEEEYYY MAKA MENYEMBAHLAH ORG2 UMNO...MCM RAJA FIRAUN DULU...INILAH ORG MELAYU KUNUN JAGA KALIMAH ALLAH...JAGA ISLAM...HOIIII INI KEPALA BAPAK DEWA KORANG ANAK TAUKE ARAK...TAKPA APA NAMA MAKNA KATA KUNUN

MCM BIASA YG DORANG DAPAT FIKIR HANYA SEKS DAN MENGESEKS DAN MENGESEKS APAPUN MENGESEKS:

Satu ulasan yg baik dr al fadhil all pacucheng ustazah hishammuddin rais, pengarang kitab al lancapi,kalau rakyat msia ikut ustazah ni gerenti selamat sejahtera. Ulasan yang mengalahkan ulama2 dunia, pandai ustazah ini, kalau PR menang kita boleh lantik hisham jadi ketua mufti msia !

Tanpa Nama berkata...

Salam TT,
"Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi ALLAH ialah Agama Islam" Al-Imran ayat 19.Darjat ALLAH tidak naik dan tidak turun sekiranya hambanya taat atau ingkar,percaya atau tidak.Dia yang menjanjikan Surga dan Neraka.Kiamat adalah benar,mati adalah benar.Berapa lama kita boleh hidup dan berapa lama kita nak tunggu kiamat besar selepas kita mati.(orang kata dunia ni dah beribu ratus tahun)Pengetahuan alam kubur adalah sedikit.Alangkah rugi jika mensia2kan umur kita yang tidak seberapa ini.Mudah2an ALLAH memberi hidayah kita semua.

Tanpa Nama berkata...

Malasla gua nak komen TT, bila datang mamat "terlebih Ishlam" ni, memang cirit la lu nak explain sbb lu tak pandai pasal hadis.

Tanpa Nama berkata...

ala... dalam quran pun amalkan rasuah dan ugutan!

rasuah: buat baik balas syurga dari perkataan sanskrit, jannah bahsa arab.

ugutan: buat jahat balas neraka dari perkataan sanskrit, Nar/jahannam bahsa arab...

jadi ade masalah ke ni? dah la ari tu sambil2 zikir, zakar jadi keras!

KAH KAH KAH!

Tanpa Nama berkata...

Ni dah jadi macam ayah pin ni...ha..ha..ha...semua agama sama....semua agama betul...kalau semua agama sama...semua agama betul......apa macam yang tak ada agama tapi ada moral...betul gak ke?
Kalau semua agama sama apa macam ada pertentangan dari segi metafiziknya? Tuhannya? ada tuhan satu..ada tuhan ada anak...ada tuhan tiga...ada dewa beribu...kah...kah..kah..ini bermakna tuhan sendiri tak betul..sebab dia sendiri tak faham bilangan dirinya????? kah..kah..kah...

Tanpa Nama berkata...

KALAU HINDU TAK BENAR GUNA PERKATAAN SYURGA DAN NERAKA??? BAGUIH LAH....UMAT MELAYU BOLEH GUNA ISTILAH DARI QURAN...KAN BAGUS TU!!!!APA MASALAHNYA????

apa pasal kafir kristian sibuka nak terjemah bible dalam B. Melayu? Nak guna kalimah Allah? pelik..pelik..kalau di sekolah sibuk pulak tuntut guna English dalam matematik dan sains...sekolah cina sibuk pulak nak guna mandarin...kalau papan tanda tepi jalan sibuk pulak kalau guna jawi...tapi apa pasal soal bible sudi pulak nak guna bahas melayu???? nak guna lak kalimah ALlah...???? apa kejadah ni???? kenapa tak guna english ma???? kenapa tak guna istilah tok pekong cina???? kenapa tak guna istilah original ibrani??? sejak bila lak sudah jatuh cinta dengan b melayu dan Allah?????

DIDI KOTA BELUD berkata...

TT.........You jump i jump...................ALLAH UNTUK SEMUA.............

Tanpa Nama berkata...

tau klau dh jatuh cintasgt dengan b.melaayu nie npe x ttpje skolah jenis kebagsaan...buang semua tulisan omputih kt nama2 jalan...kita gune semua dalam b.melayu...jgn kasi pening la kawan2 ckap jela lu org nk tunjuk sama lu org pya power...puuiiihhh mak korang power...ade asok cakap e2 melayu saya pya adik kembar & sikalang lu kasi repair wa pyarumah pya jalan...jgn lawan hah...sme mau tjuk power...

Tanpa Nama berkata...

tukar semua ekot slere masing2...lu org sme ad power ma mau kasi tunjuk mcm e2 kamen rider...waachaa3...phuiii mak korang kawan2 aq...kakakaa