Ahad, 4 Ogos 2013

PANDANGAN UNTUK PENCERAHAN







KOMENTAR TUKAR TIUB
adalah wajib dikurangkan budaya suka mendengar
adalah baik jika budaya suka mendengar ini
di ganti dengan budaya suka membaca

membaca akan membuka alam baru
membaca akan membawa si pembaca ke satu dunia baru
membaca akan membawa satu jalur baru
membaca akan membawa nikmat baru

membacalah kamu
sebelum kami dibacakan

 KENALI DIRI MU
KENALI MUSUH MU
SERATUS PERTEMPURAN
SERATUS KEMENANGAN
 Syiah dan hak asasi manusia - Aina A Wahab
Ada satu fakta yang mesti kita terima bahawa Syiah sudah pun bertapak di Malaysia. Kenyataan ini menjadi bukti bahawa negara kita sedang menuju kepada masyarakat yang berkepelbagaian (multicultural society). Bukan saja berkepelbagaian dalam beragama, tapi juga berkepelbagaian dalam bermazhab.
Dengan menerima fakta bahawa memang sudah terdapat orang Syiah di Malaysia, maka kita juga mestilah menerima fakta bahawa dunia kemasyarakatan kita pada hari ini sudah semakin terbuka. Kerana itu, tindakan terbaru kerajaan untuk mengharamkan Syiah telah menimbulkan kontroversi yang hangat. Dalam dilema inilah, maka kita dituntut untuk memikirkan tindakan tersebut dalam-dalam dulu.
Pertamanya, adakah kita ingin menangkap semua orang Syiah tersebut kerana mereka berbeza mazhab dengan kita? Jika demikian, maka apakah penjara itu dapat menukar iman mereka dari bermazhab Jafari kepada bermazhab Shafie? Saya pasti, takkan semudah itu. Maka, apa lagi pilihan kita yang berikutnya? Di sini, saya hanya mampu berdoa agar minoriti Syiah ini tidak diancam pula secara fizikal akibat kelainan iman mereka.

seterusnya baca disini...



-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tuan TT, X de pencerahan Tamarood la ker??

Lain macam jer...

x stim la nak pancut macam ni...

Nak pencerahan tamarood...Waaaaaaaawaawaa...

p/s:lepas baca buat analisis dulu ye tuan.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak pikir sehala mengatakan syiah tak patut diharamkan kerana sudah bertapak dan mempunyai pengikut, apakata nanti golongan trans,gay dan lesbian pulak? mereka lagi lama bertapak di malaysia ni dan aku berani cakap mereka ini lebih ramai penganutnya. lihat sahaja dikiri dan kanan anda, berapa purata golongan maknyah yang ada lihat sehari2?

dan alang2 mengatakan tentang ramai pengikut, kumpulan Al Arqam itu beratus ribu pengikut mungkin berjuta, mengamalkan ciri2 Ahli Sunnah dan berjaya menunjukkan teori dan praktikal keusahawanan muslim yang amat berjaya, tetapi diharamkan jugak??!

so, semudah itu menjustifikasi Syiah di Malaysia?

Tanpa Nama berkata...

brader, gua suka quote lu... tapi gua lagi suka:

kenali dirimu, kenali musuhmu, maka kemenanganmu tidak dibahayakan;
kenali situasi dan kenali cuaca, maka kemenanganmu adalah pasti!

Tanpa Nama berkata...

Masalah bertapak bukannya isu. Yang penting siapa yang leka menjaga negara sehingga Syiah telah dikatakan berkembang. Hakikatnya Syiah tak perlu berada di sini kerana kepelbagaian semacam syiah hanya akan menyebabkan negara ini kucar kacir. Sudah terbukti di timur tengan segelintir Syiah menyusahkan majoriti islam yang sunnah. Lagipun syiah tiada kaitan langsung dengan agama islam....
Syiah melakukan banyak perkara pembohongan yang tak masuk akal. Siapa yang mengkaji perihal golongan Syiah membuktikan yang Syiah memang pembawa penyelewengan. Buku berkenaan penyelewengan syiah akan di hantar pada Tuan TT untuk dihebahkan pada orang ramai. Banyak pembohongan mereka lakukan atas nama islam walhal mereka tidak mempamerkan ajaran Rasullah yang sebenar. Semua bidaah, bidaah, bidaah, last sekali aku katakan Syiah memang pundek.....