Selasa, 15 April 2014

PELUANG TERBUKA BUAT FILEM





Membuka penyertaan untuk FreedomFilmFest 2014

Petaling Jaya, Malaysia: FREEDOMFILMFEST (FFF), festival filem hak asasi manusia yang dianjurkan secara tahunan oleh NGO hak asasi manusia Malaysia, Pusat KOMAS, kini menyeru penyertaan filem.

Ditubuhkan pada tahun 1993, dengan tema, "Dare To Document", FFF adalah festival filem hak asasi manusia tahunan yang paling dikenali di Malaysia dan mempamerkan pelbagai aspek yang membuka mata, berani, serta memenangi anugerah filem-filem yang tidak mudah dicapai dengan media arus perdana.

Festival ini adalah tempat kelahiran ramai aktivis Malaysia dan pembikin filem sosial dan sentiasa memberi tumpuan kepada menonjolkan isu-isu yang relevan kepada Malaysia dan juga negara-negara jiran kita di rantau Asia Tenggara dan di peringkat antarabangsa.

Tema bagi tahun ini ialah Kebebasan (Freedom) dan kami akan menerima dokumentari dan penyertaan filem pendek dari sekarang sehingga Julai 2014.

Kategori anugerah termasuk Filem Hak Asasi Manusia SEA Terbaik, Filem Malaysia Terbaik, Filem Pendek Terbaik dan Anugerah Kebebasan untuk filem amatur terbaik.

Pembikin filem Malaysia yang mempunyai idea filem dan memerlukan sokongan kewangan boleh mengemukakan idea-idea mereka untuk “The Malaysian Pitch” di mana jika idea mereka disenarai pendek mereka akan mendapat peluang menyatakan idea mereka kepada panel hakim dan berpeluang untuk memenangi sehingga RM6000 untuk menyiapkan filem mereka . Tarikh akhir untuk mengemukakan idea-idea mereka adalah 30 April, 2014.

Tahun lepas, FFF menerima lebih daripada 250 penyertaan dari seluruh dunia dan menayangkan lebih daripada 50 filem dalam 6 negeri di seluruh Malaysia dan juga di Singapura, Indonesia, Myanmar dan Kemboja.

Untuk maklumat lanjut mengenai pertandingan dan menyerahkan filem secara talian, sila layari laman web kami http://freedomfilmfest.komas.org atau email kami di freedomfilmfest@komas.org

Dikeluarkan oleh,
Anna Har,
Lembaga Pengarah Pusat KOMAS


--------

4 ulasan:

Nazrio berkata...

ka kaa kaaa...

MH370 HOLLYWOOD
NAK BUAT MOViE
TT PEGANG WATAK
HiSHAMUDDiN Hussein

ADA BANTAHAN...?

NAMA SAMA, RAMBUT JER LAiN
KA KAA KAAA

Tanpa Nama berkata...

Setuju...setuju...kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Mana boleh bro sayang ooo rambut nk kena cukur.

Tanpa Nama berkata...

Tapi Hishamuddin Hussein adalah bangang dan Hishamuddin Rais lebih bangang..