Khamis, 19 Jun 2014

TEORI TENTANG KELING







 KLING XAVIER

KLING KLING BUNYI LOCENG
SAYA ingin memberi pendapat berikutan pertikaian perkataan `Keling' dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka yang dibangkitkan Pertubuhan India Muslim (APIM) baru-baru ini seperti `Keling Karam', `Keling Mabuk Todi' dan `Keling Pelikat'. Pada hemat saya perkataan `Keling' menjadi sejarah kepada orang Melayu di negara ini. 

Saya pernah bertanya kepada nenek kenapa orang India pada zaman 1940-an dulu disebut orang `Keling'. Berdasarkan cerita daripada mulut ke mulut, ramai orang India menjual `gula rambut', (ada yang menyebut `alus mintai') - gula diproses seperti rambut dan diwarnakan merah jambu dan dijaja oleh orang India dengan cara menggunakan loceng goncang yang berbunyi `kling, kling'. 

Apabila kana-kanak meminta wang untuk membeli barang yang dijaja itu tanpa mengetahui nama barang itu, maka orang tua tadi berkata: "Oh itukah, kling kling tu". Maka sejak itu terjadilah sejarah perkataan `Keling' tadi, jadi panggilan orang Tanah Melayu kepada orang India tanpa mengira orang india on KELING PENCERANGAN PEMBACA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/17/14

ALUS MINTAI



-----------

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Eh!

Perkataan 'keling' bukankah sudah lama wujud?

Cuba semak dalam Sulalatus Salatin ka, Hikayat Hang Tuah ka?

Tanpa Nama berkata...

cotton candy lah.........

Suku Samdol berkata...

cuba tanya orang tamil dan inilah pencerahannya:
alus = halus
mittai = gula2

bermaksud : gula2 halus.

adios TSS berkata...

Orang keling sekarang sudah sekolah...banyak duit...naik kereta mewah...ugama pun tukar kristian...david panggilannya...apabila ada anak...dia asuh anak supaya jangan percaya dengan melayu dengan tanpa rasa malu (sebenarnya melayu dah lama tak percaya dengan bangsa ni)jadinya mereka tak mau mengaku yang mereka ni KELING...sebab keling ni adalah satu bangsa kasta rendah...miskin...buruh estate orang putih. Inilah kisah gagak yang lupa diri dan asalusul

Nazrio Dond DoLLa berkata...

UiTM = U [ijat] TongkangkeLing MeLayu
kini keLing satu famiLy keLing bawak masuk UiTM...U[ijat]Tongkang MeLayu
alahahdoLah, syukur nikmat
keLing berjaya di maLaysia ni buLan puasa dah dekat makin
banyak restoran keLing nak sambu 'raya keLing' dengan membukak restoran """makan isLam"""
berjaya maju...keLing kuy dan paria di maLaysia

Unknown berkata...

keling ni bahasa orang melayu....
tiada kena mengena dengan orang India..

You kena ingat, orang yang sensitif pada perkataan keling adalah majoriti orang India Moslem aka mamak...bukan hindu India atau yang lain..

Tanpa Nama berkata...

nenek aku cerita..keling ni asal nye mase nenek aku keje kt estet dulu2..org india jd kuli british..so mase keje jt estet tu, kaki org india ni kene gari..bile jalan, dgr bunyi kling2..sbb tu bile org ckp keling, dorg marah..umpama kn dorg tu masih lg hamba..dgr cite org tua2 la..xtau la betul o x..

Tanpa Nama berkata...

ya...alus mitai, dah lama tak dengar nama ini disebut....anak2 akupun panggil dia gula2 kapas....dari mana datangnya perkataan gula2 kapas tu?