Sabtu, 9 Ogos 2014

KEMPEN ANTI MEK DOGAL BERJAYA





FACE BOOK


McDonald LTA Kuching Lengang malam ini. Saya bertanya kepada seorang pekerjanya, dengan senyum beliau berkata, itu hak pengguna, apa boleh buat. Dia memberitahu saya, semua bahan yang digunakan untuk buat McD adalah bahan tempatan. Saya bertanya di dalam hati, sampai bila boikot ini akan berakhir— apakah akan terus menerus sehingga McD tutup atau selepas tercapai matlamat boikot, orang ramai akan berduyun-duyun berkunjung semula ke McD termasuk yang memboikotnya. Saya harap rakan facebook saya tak marah kerana setahu saya boikot ini bukan hukum agama. Saya marah Regim Zionis tetapi saya kesian kepada pekerja McD


KEMPEN DI KUCING

LENGANG DAN KOSONG






















---------

7 ulasan:

kampong lad berkata...

krisis palestine & zionis bermula dari tahun 1947 & berapa puluh ribu dah terkorban & berapa ratus ribu/juta jadi pelarian. mcd & binatang2 lain sampai di malaysia tahun berapa?

Tanpa Nama berkata...

Kalau meludah kat langit kena batang hidung sendiri.
Misinya untuk boikot rangkaian restoran kepunyaan Israel.
Kenapa Israel boleh buat berniaga di Malaysia kalau tiada hubungan diplomatik.
Boikot akan beri kena kepada Israel tak ?
Mereka dok beribu batu jauh nak beri.kesan apa ?
Yang mendapat kesan terus ialah pekerja Mc D dan rangkaian pengusaha tempatan.
Kalau anjing yang menyalak tak guna marah tuan nya sebab bukan tuan nya yang menyuruh anjing menyalak.
Ambik batu dan baling kat anjing tu.
Itu cara yang.terbaik.
Hairan juga negara negara arab sebelah menyebelah palestin dan tebing gaza senyap senyap aje.
Manakala yang jauh teriak pula memilu milu membakar bendera dan boikot.
Jangan.buang masa nanti.kena tertawa.orang...
Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Boikot selamanya.Tanpa McD kita takkan mati.Kasi ajar sikit itu zionis.Pekerja boleh cari kerja lain.Bekerja dengan MCD bersekongkol dengan Yahudi.Macam umno-Apco.Bersekongkol dengan Yahudi.Bila kita nak boikot umnongok pula?ABU!kah..kah..kah..

Tanpa Nama berkata...

Alo...TT Apa cerita mek dogal lak. Ceritalah Khalid. Ksi panas taruk cili sikit.

Sekarang lu sudah kacau Fekah. Lu minat sama burit dia ke. Apasal lu bising sama dia punya burit. Lu punya konek pun sudah mampos lagi ada minat lain orang punya burit.

Tanpa Nama berkata...

Aini ni bangang ke apa? Bukan soal guna barang tempatan atau tidak tapi soal mc dogal tu Zionist punya dan bagi duit yg antara tujuannya utk bunuh kanak2 dan perempuan pelastin.

Dia kesian kat pekerja mcdogal tapi tak kesian ker kat org palestin yg kena bunuh.

Macam ler tak ada kerja lain kat Msia nih...

Hukum agama pun haramkan kita bersekongkol dgn pembunuh sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Tanpa Nama berkata...

jawapku:
1-memang tepat ayat pekerja mcd si-wxy tu, hak pengguna nak makan atau tak, nak beli ke tak, nak kunjung ke tak. ini terpakai pada mana2 perniagaan pada bila2 masa, bukan hanya pada mcd, bukan hanya waktu boikot atau waktu ekonomi meleset, atau sebagainya. jika polan a & b tak mau beli produk x, itu hak dia. penjual produk x tak boleh marah pada polan a & b, sebaliknya penjual produk x yg kena berubah, ubah strateji pemasaran ke, ubah lokasi ke, ubah produk jualan ke, pandai2lah menilai pasaran semasa. jika tak pandai menilai dan berubah, itu adalah peniaga tahap bebal yg tiada kelulusan perniagaan!
2-dalam situasi semasa, pemboikot bukannya boikot pekerja mcd si-wxy dan rakan2 sekerja. pemboikot juga bukan boikot bahan yg digunapakai mcd malaysia. tak timbul isu pekerja bukan muslim, pekerja gelap, pendek dan gemok, pekerja tak cun tak pakai skirt pendek, pekerja berambut hijau, atau lain2. tak timbul juga isu roti burger mcd diimpot dari bandung, atau kertas tisu dikilang di balakong, atau sebagainya. dalam kes semasa, kita boikot mcd sedunia kerana syarikat induk mcd atau bos besar mcd, yg memiliki saham dalam setiap mcd seluruh dunia samada secara langsung/tak langsung, adalah sekutu zionis israel, menyalurkan dana untuk kegunaan zionis israel. itu sahaja!
3-kerana mcd juga ada rangkaian di malaysia, maknanya semua mcd malaysia tertakluk pada pembahagian keuntungan kepada syarikat induk mcd, maka kita yg prihatin dan simpati penderitaan penduduk gaza, mestilah berbuat sesuatu yg termampu untuk menyampaikan mesej jelas supaya israel berhenti bertindak kejam dan zalim, dan mengganggu (disrupt) kewangan israel adalah cara terbaik serupa dengan kaedah utama amerika dan eropah yg kerap membuat sekatan ekonomi (sanction) pada negara2 yg tidak disenangi. kaedah jarak jauh ini juga lebih mudah bagi kita yg pastinya amat berat nak tinggalkan sofa dan bantal empuk untuk belayar ke gaza mengangkat pedang dan senapang!
...bersambung...

Tanpa Nama berkata...

...sambungan...
4-kerana isu kekejaman israel ini dah bertahun2, bukannya baru 2 bulan mahupun 2 tahun, dan laungan memboikot mcd dan lain2 juga dah lama heboh sejak tahun2 kebelakangan, maka peniaga bijak yg bukan hanya juling mata melihat bilangan pelanggan bertali arus saban hari memberi keuntungan maksima melimpah-ruah, sepatutnya dapat menilai pasaran sejak sekian lama dan sepatutnya dah pun bersedia dengan kemungkinan boikot ini terjadi, iaitu satu dari elemen risiko atas perniagaannya, maka tak timbul isu kesian pada peniaga bijak yg pasti arif apa langkah susulan
5-dah bertahun isu boikot mcd akibat kekejaman israel dicanang termasuk di malaysia, maka empunya cawangan francais mcd yg melayu atau islam (ingat, banyak cawangan mcd seluruh malaysia dimilik individu2 melayu sendiri) sepatutnya prihatin tentang perjuangan ugama membela saudara seagama, maka sepatutnya towkey2 melayu ini yg jauh lebih berkemampuan daripada kita pekerja makan gaji biasa, dahpun beransur memulakan langkah stratejik membuka perniagaan lain, beransur menutup dan meninggalkan bisnes mcd yg dahpun memberi pulangan menggunung selama ini. ini juga hijrah!
6-dah bertahun isu boikot mcd dan isu kekejaman israel dicanang termasuk di malaysia, sepatutnya pekerja2 melayu/islam di mcd yg prihatin pada ugama sendiri dah lama beransur2 mencari kerja lain, dan jangan pula ada yg baru masih juga nak minta kerja di mcd, adoi, itu sendiri saja cari naya! malah towkey2 francais mcd kalangan melayu yg menutup mcd dan bertukar perniagaan lain sepatutnya terus saja mengambil kembali pekerja2 melayu mereka yg asalnya dari restoran mcd, tanpa perlu membuang masa dan berbelanja lebih mencari pekerja baru
7-saudara2 kita pekerja melayu di mcd mungkin kurang bonus, mungkin ada terpaksa menganggur 2-3 bulan, adakah itu jauh lebih payah dari derita saudara2 kita penduduk gaza yg ditekan dizalim 2-3 dekad?? lebih perit dari sengsara saudara2 seugama kita di gaza yg dibunuh suami, dibunuh anak?? tidakkah kita saban hari melihat gambar2 anak2 kecil, bayi2, pekerja perubatan yg berlumuran darah atau berkecai anggota tubuh dibom zionis israel?? mana yg kita lebih kesian???