Khamis, 14 Ogos 2014

TAK AKAN MASUK TONG TAIK




DARI MEJA 

PENGARNG

walau apa pun dibaca tentang pas 
apa pun  kita dengar tentang pas
hakikatnya:
pas adalah sebuah parti politk
parti politik yang terbesar di malaysia
parti yang tersusun
parti yang telah lama teruji

sebagai sebuah parti politik
ianya memiliki ahli yang ampoh
memiliki struktur yang tersusun
parti ini dipasak oleh amalan demokrasi
ertinya: keputusan melalui suara ramai

pada ketika ini 
dalam kes selangor
pelbagai suara sedang didengar
hampir keseluruha suara ini
mahu meneruskan garis politik demokrasi
mahu meneruskan suara ramai
mahu terus bersama pakatan rakyat

suara bersama pakatan ini lantang
suara bersama pakatan ini ampoh
suara bersama pakatan ini didengar
disana sini

ada lagi satu suara:
suara yang dikatakan mahu bersama
parti ketuanan melayu

garis mahu bersama 
parti ketauanan melayu ini
tidak terbuka keluar bersuara
muka yang mahu pas bersama
gerombolan ketuanan melayu 
tidak muncul muncul 

warga hanya mendengar surah
haji desas bin lebai desus
tidak ada kenyataan resmi 
muka tok aji ini tak nampak nampak

apa maknanya ini?

kenapa
muka haji desas bin lebai desus tak dilihat
ini kerana tok aji ini malu
tok aji ini tak nak tunjuk muka
kerana tok aji ini sedar
bahawa  majoriti ahli pas 
tidak akan mahu
tidak akan menerima
parti wadah perjuangan mereka
sekali lagi bersubahat dengan
united malaya national organisation

pengalaman bersubahat pada tahun 1974
dengan
united malays national organisation
telah memberi pengajaran
ahli pas tidak mahu
masuk ke dalam tong taik
sekali lagi

justeru
ini juga bermakna
suara ramai dalam pas
sedar dan yakin masa depan pas
adalah bersama pakatan rakyat

sayugia diberi ingatan:
disetiap muktamar pas satelah 2009
sebagai amalan demokrasi
diakhir persidangan 
akan muncul
ketetapan - satu resolusi
dari dalam dewan untuk memperkukuh pakatan
inilah petanda kedewasaan ahli-ahli pas
inilah petanda suara ramai suara keramat

Sekiranya mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS memutuskan untuk bekerjasama dengan Umno, ia akan memerlukan proses panjang termasuk kelulusan Majlis Syura Ulama dan juga muktamar khas. – Gambar fail The Malaysian Insider, 14 Ogos, 2014.

14 Aug — PAS tidak akan menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno di bawah i Abdul Khalid Ibrahim, kata seorang pemimpin kanan, menjelang mesyuarat Jawatankuasa Pusat pada Ahad ini. Beliau juga menolak sebarang kemungkinan mesyuarat penting ini akan menyaksikan…

Beliau juga menolak sebarang kemungkinan mesyuarat penting ini akan menyaksikan pemimpin PAS menyeru penubuhan kerajaan perpaduan, walaupun ahlinya mahu bersama menteri besar Selangor itu.

Bercakap dengan syarat tidak dinamakan, beliau berkata, walaupun mesyuarat itu memutuskan untuk bekerjasama dengan Umno, ia akan memerlukan proses panjang termasuk kelulusan Majlis Syura Ulama dan juga muktamar khas.


----------

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Malaysia Boleh
Uniknya negara ini sejak kemerdekaan yang dihadiahkan oleh british walau tidak pernah dijajah kah kah kah. Apa yang unik ? Kedatangan cina dan india oleh british bagi eksploitasi sumber hasil bumi ini ? Pastinya sesuatu disurahkan agar kedua bangsa ini bertandang di negara walau beribu tahun mempunyai salasilah keturunan yang ampoh dibenua ini. Apa yang pelik sehingga kini orang melayu masih gagal melihatkan keuntungan yang dibawa oleh cina dan india. Dewasa kini benua china dan india merupakan kuasa ekonomi yang bangkit membangun. Sayang sekali retorik pemimpin yang masih berteraskan kaum terus mengamalka dasar british yakni pecah dan perintah. Mungkin dasar ini sesuai dikala british sebagai tuan punya empunya walau tidak dijajah. Apa yang ada sekarang ? Dasar dasar berat sebelah yang wujudkan satu kelompok jutawan yang serta merta berlaku sekiranya mempunyai hubungan denga istana dan politik.sindrom ini masih berterusan. Sehingga kini ianya berjaya menjurangkan kedudukan sosio budaya rakyat negara ini.adakah ianya sesuatu yang positif ?
Kepercayaan kepada Tuhan... masih ingat rukun pertama ini ?
Maka semua percaya dengan Tuhan.. kalau tak percaya mungkin dalam pembuangan... tetapi sifat manusia yang duniawi serba moden ini langsung tidak mempercayai tuhan. Mereka bertindak atas landasan akal fikiran serta percaturan yang jahat bagi kekalkan apayang diperolehi samada jawatan kuasa mahupun pangkat.
Apa masa depan rakyat malaysia ? Salah sebuah negara yang sepatutnya kaya dengan hasil bumi masih ketinggalan dalam semua segi... hanya untuk yang berstatus tinggi semakin galak menikmati hasil pemikiran yang cerdik... kah kah kah atau tipu pandai hidup senang semakin menjadi jadi...
Ingat lah bila kita mati sebiji buah pun kita tak bawa bersama... jadilah manusia yang baik dulu sebelum menghina orang lain. Sebelum mencemuh orang lain... cermin diri dan tanya diri sendiri ? Apa masa depan anak aku cucu aku...
Kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

TT apa salahlah kalau mereka nak masuk dalam tong taik.Dulu yang dah masuk orang lain.Orang baru dalam PAS macam Dr. Lembu tu belum rasa lagi tong taik parti tipu melayu tu.Sekarang tong taik tu lagi stim.Ada campuran taik lembu fidlot.Biarkan mereka masuk,ajak sekali geng UG lain yang suka tangkap jin tu!kah..kah..kah...

Kalu boleh biar tontowi masuk dulu kemudian pula menantu abah pil kuda.Kah..kah..kah..

DIDI KOTA BELUD berkata...

Kalau ketua keluarga itu nelayan..walau terer agama...bila ikan berlabuh...peraih yang menawarkan harga tinggi itulah sasarannya...disitulah ikannya kan dilonggok tak kira orang itu melayu..india atau cina....pitih talk first...berniaga ikan..modal 1000 untung 1000 beb...itu secara tradisi...ko ingat dia nak tolak modal 1000 untung 3000.....dalam ini hal....HADI nelayan must go....lambat..tak reti baca radar dimana ikan berlonggok dilautan dalam....takat main pancing kolam...rosmah mansur pun reti mancing...khalas al mustakim...tabakarlelah....heehehehehe....tak paham diam.