Sabtu, 20 Jun 2015

HARI KE 3







HARI KE 3
petang ini paling nyaman
redup berangin
macam musim bunga di laut tengah
cahaya matahari yang reda
dengan angin bertiup
enak untuk puasa hari ke 3


gwa saperti biasa saban petang
wajib bawa jai dan ezi
berjalan di taman kubur

petang ini gwa terserempak
dengan seorang mamat bangla
yang hitamnya agak hitam
memakai tengkolok
macam nelayan di kelantan
bila mamat ini tersenyum 
nampak puteh giginya

di tangan ada tiga butir nenas
tidak besar tapi dua butir
 menguning  ranum

ini nenas kubur
ini nenas wakaf
memang banyak dikawasan kubur ini
pokok nenas yang ditanam
gwa rasa
macam kubur melayu
ada pkok buah buiahna
kubur cina
mereka menanam nenas
warna kuning
sebagai ucapan kesejahteraan
dari anak beranak
 yang telah ditinggalkan

mamat bangla ini tertiba berkata
' ambil satu..'
dalam bahasa melayu yang amat asing
aku ketawa dan menjawab
' tak perlu..'
tanpa ditanya dia berkat;
' saya kerja kubur'
aku menjawab
'selamat'

aku bejalan ke kiri
mamat bangla berjalan ke kanan
petang itu kami berpisah
hanya aku lupa
untuk mengucapkan
selamat hari raya

di hadapan kami
kota kuala lumpur yang anggkuh


SELAMAT BERBUKA











-------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kat kubor boleh bela SOTONG SOTONG jugak

SOTONG BON BON lah , apa lagi

Kesian Arwah Siti Aminah

Tanpa Nama berkata...

Beautiful..

Tanpa Nama berkata...

laut tengah tu dunia bahagian mana?
timur eropah? atau Balkan?

Tanpa Nama berkata...

Kubur kat Kg Attap tu ka? Yg atas bukit tu mmg tempat aku berjimak dulu2..