.

Selasa, 3 Mei 2016

BUKAN ISU SUNNI - SHIAH




FACE BOOK


Sejak dari awal lagi, saya anggap isu syria tiada kaitan dengan isu syiah - sunni. saya anggap, isu ini ada kaitan dengan kuasa besar di belakangnya.
Kebimbangan saya dengan isu syria, apabila dikaitkan dengan syiah - sunni adalah pada implikasinya; iaitu menjadikan negara umat islam yang sedia asal punyai penganut dua aliran pemikiran ini pula bertelagah dan saling musuh memusuhi antara satu dengan yang lain, walaupun sesama mengakui Allah sebagai tuhan yang esa dan Muhammad saw sebagai Nabi..
Wawancara dengan anak kepada Dr Said Ramadan al-Buti, meyakinkan lagi dengan anggapan saya itu.
Apabila ditanya berkenaan konflik syria, Dr Taufiq Ramadhan al-Buthi menyatakan;
"Konflik di negara kami bukan konflik sekterian dan agama, yang membenturkan antara Sunni dan Syiah, atau Muslim dan non-Muslim. Ada tiga target utama dari konflik yang melanda Suriah sekarang. Pertama menghancurkan Suriah, kedua, mendistorsi dan mencoreng wajah Islam di mata dunia, sebagai agama yang menyeramkan sekaligus menakutkan agar mereka menjauh dari risalah ini. Kita punya contoh bukti. Misalnya, perang Suriah sekarang faktanya tidak melibatkan sesama warga Suriah asli, sama sekali. Tetapi, konflik ini di-setting agar melibatkan warga sesama Suriah. Kita lihat sekarang ISIS, tak semuanya orang Suriah, begitu juga Jubha el-Nusra, mereka gabungan dari jihadis dari berbagai negara.
Apakah mereka datang hanya untuk Assad? Tidak. Sederhana saja, jika masalahnya adalah Assad, maka lihatlah yang terjadi di Libya, apakah saat Qaddafi berhasil dilengserkan dan dibunuh, masalah selesai? Tidak! Justru di sanalah permulaannya. Demikian juga, ketika Shadam Husein mati di tiang gantugan, Irak bebas masalah? Tidak. Mereka ingin Suriah porak poranda karena negara ini dianggap sulit ditaklukkan. Suriah hingga sekarang tak mau menyerahkan kehormatannya untuk mereka"




-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ni semua kerja jahat yg diketuai oleh saudi yg menjadi kepala syaitan dunia,segala keuntungan dari hasil mentadbir mekah dan madinah digunakan untuk menghuruharakan dunia islam,wahabi syaitan mujassimmah

Tanpa Nama berkata...

Banyak dah jadi LOL sebab malas memikir tapi LAHAP rasuah

Melayu saja lah

Cina India apa ada kesah pun

Nazrio Dond DoLLa berkata...

DaLam menyeru nama Allah tiada masaaLah MAZHAB.... daLam QurAn tiada masaaLah MAZHAB, daLam Hadith pun begitu....daLam MAZHAB tiada masaaLah .... biLa munafiQ masuk baru ADA masaaLah... Sebab munafiQ masuk nak adjust biLyun biLyun and biLyun onLy

Tanpa Nama berkata...

Dunia perlukan perang dunia ke 3 tanpa gugurkan bom nuklear dimana-mana negara.perang dunia ketiga hanyalah sebuah perang global setiap negara perlu mengugurkan sentimen agama dan bangsa masing-masing.