.

Ahad, 3 Julai 2016

DEMI MASA






DEMI MASA 


pada tahun 1999
ubu muncul di bangsar
jenerasi pertama datang
kumpulan anak muda mahasiswa
merekalah yang  menjadi
tulang belakang gerakan reformasi

mereka panggil aku isham


sepuluh tahun kemudian
jenerasi pertama mendewasa
mereka berijazah
mereka bekerja
mereka berkahwin
mereka terus bersetia kawan

mereka naik taraf
mereka panggil aku janggut

kini ubu masuk ke jenerasi ketiga
muka muka baru sampai
makin ramai makin ramai
makin meriah makin meriah
hinggakan aku tak kenal
hinggkan aku tak tahu nama

sekali lagi 
mereka panggil aku isham

yang ori masih terkumpul
yang berkahwin telah beranak
tetiba  aku dipanggil datuk


ahhh.. demi masa
berapa banyak air sungai kelang
telah melintasi belakang
rumah pasong brickfeilds?
berapa ribu kali
aku  telah sampai ke pasar chow kit
berapa tahun aku telah
melepak di jalan thambypillai

demi masa!

DEMI MASA


--------

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

isham;
gambar masa hang muda belia tu. ada gambar WANTED. itu muka lee kuan yew kan?

apasal dia WANTED?

Tanpa Nama berkata...

Yg paling aku runsing, engko TT dipanggil mengadap ilahi.

Masa tu xder sekor pun ada didik ngko yg menjejak langkah gurunya..

Rekrut x menjadi. Org kata pelir mampus!!!

Sehingga kini, blom ada yg betul2 chic.. betul2 pelir tegang mcm nko..
Aku pun baru 4 tahun berlatih PEgym.. baru dpt BPEL 7 inci setengah dan BPEG 6 setengah.. sedang berzakat utk BPFSL lebih sikik.. rupanya PE ni kene berguru.. bukan jampi serapah drpd jin.

Aku bimbang bebudak ni berzakat sblm masanya.. tiba masanya, x mau berzakat lagi..

mohd dasuki berkata...

Usia dah 70 tahun...insaflah Isham...belum masa lagi utk taubat....Aku sedih..

mohd dasuki berkata...

taubat isham usia dah sore .....

bengkak berkata...

win gambar kau ngan budak2 tu bang!!

Oga berkata...

Sajak kamu sangat power Isham. Betapa hidupmu itu belenggu seniman besar!

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Kenapa foto black n white...ada benda tersembunyi ker Tuan Mufti TT

Tanpa Nama berkata...

Kau tetap lejen isham.kok kau kek jolobu, den bawak namo kau bagi menyandang pusako bergelar datok mendika menteri akhirulzaman, undang luak jolobu ke 16.
Kah kah kah
Biduanda waris,