Selasa, 26 Julai 2016

DEMO ANTI SUHARTO MARCOS




KES MAKIN

BESAR

KES MAKIN

TEMBAM


Suharto pernah disenarai pemimpin dunia paling korup


SHAH ALAM - Transparency International pernah menamakan bekas Presiden Indonesia, Suharto Mohamed sebagai pemimpin dunia yang paling korup sejak 20 tahun lalu kerana mencuri kekayaan negara bernilai antara AS$15 bilion hingga AS$35 bilion.

Presiden Transparency International Malaysia,  Akhbar Satar berkata, Suharto pula mendahului kleptokrat terkenal, iaitu Ferdinand Macros dari Filipina kerana merompak kekayaan negaranya bernilai antara AS$5 bilion hingga AS$10 bilion.

Bagaimanapun, ramai tidak memahami tentang gelaran kleptrokrat itu yang diberikan kepada Suharto dan Marcos kerana jenayah rasuah yang dilakukan sebelum ini.

Beliau berkata, secara literalnya kleptokrasi bermaksud pemerintahan oleh pencuri, di mana parti pemerintah, terutama mereka berkedudukan rasmi dalam kerajaan mengeksploitasi dan merampas sumber-sumber negara untuk keuntungan peribadi.


“(Tindakan) itu bertujuan untuk mengekalkan kuasa melalui rasuah, pakatan sulit dan nepotisme. Sebuah kerajaan yang dikuasai pemimpin tidak beretika tetapi berpura-pura menjadi jujur. Hakikatnya ketamakan berleluasa dan terlibat dalam rasuah,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Akhbar, yang juga pakar kriminologi dari Help University berkata, antara ciri-ciri kleptokrasi ialah sesebuah kerajaan itu mengenakan bebanan cukai yang tinggi kepada orang ramai dan perusahaan.

“Kerajaan kleptokrasi juga mengancam harta negara, seolah-olah ia bagaikan akaun bank mereka sendiri. Mereka mengeksploitasi kekayaan awam dan menggunakan hasil negara untuk kegunaan dan kegemilangan mereka sendiri,” katanya.




KAH KAH KAH

KERJA MARCOS

KERJA SUHARTO 

SAMA MACAM

KERJA NAJIB

TIGA SEKAWAN

KAH KAH KAH


----------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Semua SUDAH KIOK

MAT LAHAP TETAP GAH!!!!!!!!!!!!!!

Mana nak sama

Biar RAKYAT KIOK , bukan tak koman

Lahanat Melayu POWER !!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apa nak dikato.Penyakit asia tengara jangkit menjangkit sesama negara jiran.Dulu marcos lepaih tu suharto dan terkini MO1.Selamat datang ke rantau asia kleptokrasi.(bukan asia tengara)

panglimo potaseh berkata...

Salah tu TT .. kerje Suharto, kerje Markus dan kerje Mahathir .. tapi malangnye kerje Mahathir disambung oleh Najib. Yang baiknye Mahathir dah tobat sekarang ni .. malah sedang choba utk mensucikan Najib.

DIDI KOTA BELUD berkata...

Kleptokrasi sampai skg banyak tak paham... Adakah itu biji klentit yang ada sebutir permata.... Kakakakakka

Loh CK berkata...

Nasib baik Singapura dan Brunei belum lagi.

Tanpa Nama berkata...

Makna kleptokrasi: klepet duit rakyat
Makna kleptokrat: kaki klepet

Nazrio berkata...

MaLaysia sudah reach kLimaks
Deep State hv own pLanned
Awasss awsss awasss