Khamis, 8 Jun 2017

SELAMAT BERBUKA







HARI 

TIGABeLAS

kalau yang gusar
hari ke tiga belas menakutkan
tapi hari ini 
kuala lumpur redup
macam jerebu nak sampai
tapi tak sampai
macam ada hujan bukit
dan 
kuala lumpur dapat tempias

esok cukup dua minggu kita puasa

petang ini ketika kita berbuka
warga uk buat pilihan
kiri atau kanan

agaknya tahun ini
bagaimana berpuasa di kabul
bagaimana berpusa di herat
bagaimana berpuasa di kandahar
bagaimana berpuasa di damas
bagaimana berpuasa di baghdad

ah! lalu aku teringat 
berpuasa di baghdad
teringat berbuka di masjid khadamiah
teringat lorong lorong kecil
tepi sungai dajlah
bagaimana warga iraq
bepuasa tahun ini?

ah! hidup ini berbalut ingatan
yang tidak sudah sudah

aku juga teringat berpuasa di lahore
aku teringat berpuasa di karachi

ah! indahnya perjalanan hidup ini

di london aku jadi musafir
berkelana merayau rayau
aku teringat berhari raya
dirumah tuan empunya restoran
tempat aku jadi pelayan

ah! indahnya hidup ini

aku juga teringat berpuasa
dalam penjara
kali pertama aku dipenjara
ialah bulan september 1974
bulan puasa di tasek utara
aku dihantar 
ke penjara air molek
untuk tahanan reman

aku teringat kembali 
berpuasa  di kamunting
aku teringat bagaimana
tian chua ikut puasa sama
untuk tanda hormat
kerana kami berdua
duduk
satu tahun dalam satu sel

aku teringat 
pak abu menjadi iman
aku teringat 
ustaz badrul menjadi imam

semua cerah 
berligar setiap kali
bulan puasa
sampai

ah ! indahnya hiddup ini

SELAMAT 

BERBUKA

----------

1 ulasan:

Batu tepi jalan berkata...

Bagus lah kalau TT dah pandai berbuka dgn mula memakan kurma. Setiap sunnah nabi iaitu apa yg nabi buat pasti ada kebaikan dari segi sains.