Jumaat, 16 Jun 2017

WAJIB BACA





WAJIB BACA

LIDAH 

PENGARANG

MALAYSIAN

INSIGHT





Putrajaya tetap tenang, tak peduli usaha AS bangkitkan semula skandal 1MBD


SATU lagi hari yang biasa di pejabat.
Sekurang-kurangnya itulah gambaran yang Perdana Menteri Najib Razak beri hari ini, beberapa jam selepas Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) melancarkan peluru berpandu terkini ke arah Putrajaya.
Rakannya mengatakan PM tidak terganggu dengan pendedahan terkini mengenai rasuah dan salah guna kuasa berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan senarai aset semakin bertambah yang kerajaan AS sedang usahakan untuk dirampas sebagai sebahagian daripada penyiasatan dana 1MDB. Kapal layar. Rantai berlian. Lukisan. Hak filem. Pangsapuri.
Dengan pembangkang di ambang kejatuhan, parti politiknya teguh berada di pihaknya dan aspek negatif daripada saga 1MDB sudah pun menjadi faktor bagi rating penerimaan terhadapnya, Najib nampaknya hanya menganggap saman terkini DoJ hanyalah satu lagi gangguan.
Tetapi The Malaysian Insight percaya tindakan DoJ akan:
1) Mengetengahkan semula skandal 1MDB kepada situasi yang tidak diingini pentadbiran Najib: di muka depan akhbar, portal dalam talian dan platform media sosial.
Pendek kata, semua dakwaan ini kecurian, rasuah akan dinyatakan sekali lagi.
Pembangkang Malaysia dilanda masalah pasti akan menggunakan bahan daripada DoJ ini dan cuba mengaitkan semula hubungan antara individu yang dinamakan dalam saman itu dan PM.
2) Akan menyebabkan tidak puas hati sekali lagi di kalangan Umno mengenai ketidakupayaan atau keengganan kerajaan menyalahkan pegawai 1MDB atau Low Taek Jho atau individu lain yang dinamakan dalam saman DoJ itu.
Pada masa lalu, terdapat tekanan daripada penyokong Najib agar kerajaan menghukum beberapa individu bagi salah laku 1MDB, mempercayai ia akan menyelamatkan PM daripada kesan seterusnya episod ini.
3) Akan membunuh sebarang spekulasi yang pentadbiran Trump tidak berminat dengan isu di luar AS akan menyebabkan peningkatan siasatan DoJ untuk merampas aset bernilai berbilion ringgit.
Fakta DOJ dan FBI seolah-olah menjalankan siasatan kes itu selari dan pemfailan terbaru menunjukkan kedua-dua agensi memberi tumpuan pada kes ini, walaupun dengan rejim baru dalam Washington.
4) Merancakkan pelbagai penyiasatan seluruh dunia dengan isu 1MDB, dari Switzerland hingga Singapura. Kecuali di Malaysia, di mana polis masih belum memberikan sebarang kemajuan kepada pihak pendakwaan untuk mengambil tindakan.
Mungkin ada kekurangan tindakan di Malaysia tetapi seluruh dunia tidak setenang Najib.
Akhirnya, terpulang kepada rakyat Malaysia untuk mempertimbangkan apa yang betul dan salah mengenai keseluruhan hal ini. Dan memutuskan apa yang mereka mahu lakukan dengannya. – 16 Jun, 2017.
PANDANGAN

TEPAT LAGI

BETUL

5 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Kalau lanun dituduh melanun mesti lah kena buat muka sadin .. kalau buat kelamkabut susah lah .. betoi tak.

Tanpa Nama berkata...

Tenang my foot. Najib is shitting in his pants. hahaha

jamili berkata...

Sekiranya rakyat terus memilih najib, tiada mana2 kuasa luar mampu/sanggup menerajang PM Malay.

Dragonfly berkata...

Wajib tunggu ulasan oleh pak lebai malang, tontowi n seangkatan dgnnya

Nazrio berkata...

Penghasut Saja wajib baca taK payahhhh PUASA ngata bini ORANG siang maLam cantiK indah Lawa BuruK pendek ORANG punyaaa. Apa ada haL sama Lu ORANG.. .kah kah kah