Jumaat, 13 Julai 2018

SEMUA ADA PELUANG








HANG 

JANGAN

INGAT HANYA

SUNNI SAJE

DAPAT ENTOT

BIDADARI




 123
 8

Henti label kami ‘kafir’, kata pemimpin Ahmadiah

 | July 12, 2018
Presiden Jemaat Muslim Ahmadiah wilayah utara, Abdul Aziz Mohd Ibrahim mengingatkan mufti Pulau Pinang tidak mengisytiharkan mazhab atau kumpulan lain sebagai bukan Islam.






GEORGE TOWN: Pemimpin komuniti Ahmadiah menggesa pihak berkuasa Islam Pulau Pinang berhenti melabelkan mereka sebagai “kafir” atau tidak beriman kerana ia bertentangan dengan ajaran Nabi Muhammad.

Pihak berkuasa Islam di Malaysia mengisytiharkan Ahmadiah sebagai sesat kerana pengikutnya percaya Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, yang meninggal dunia pada 1908, adalah Iman Mahdi.

Presiden Jemaat Muslim Ahmadiah di wilayah utara, Abdul Aziz Mohd Ibrahim berkata, kenyataan Mufti Pulau Pinang Datuk Wan Salim Wan Mohd Noor baru-baru ini mengatakan komuniti ini dianggap sebagai pengikut “agama selain Islam” adalah tidak tepat.

“Mufti Pulau Pinang sepatutnya menyatukan semua mazhab dalam Islam. Dengan penuh penghormatan, kami harap beliau (mufti) menjadi pemimpin Islam yang progresif, bukan dengan mudahnya mengisytiharkan mazhab atau kumpulan lain sebagai bukan Islam.

“Lagipun, Nabi Muhammad pernah berkata adalah salah menggelar seseorang itu kafir (tidak beriman), terutama jika mereka mengikut 5 rukun Islam dan 6 rukun agama,” kata Aziz kepada FMT.

Baru-baru ini, Wan Salim mengalu-alukan keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan pengikut Ahmadiah mengamalkan ajaran seperti yang mereka inginkan di Selangor, atas dasar pihak berkuasa agama Islam di Selangor tidak mengiktiraf Ahmadiah sebagai orang Islam.

Wan Salim berkata keputusan itu sejajar semangat kebebasan beragama seperti yang dijamin Perlembagaan Persekutuan dan aliran Ahmadiah tidak pernah diiktiraf sebagai umat Islam.

Komuniti Ahmadi mendakwa mereka mempunyai puluhan juta pengikut di seluruh dunia. Ia kini mempunyai ibu pejabat di Britain.

Terdapat juga kehadiran komuniti Ahmadiah yang kuat di Pulau Pinang.


MAT SUNI

JANGAN 

INGAT

DEPA SPESIAL

ADA BANYAK 

JALAN

NAK DAPAT

BIDADARI

-----------------

Tiada ulasan: