Selasa, 7 Januari 2020

LANGKAH PROFESIONAL




INI LANGKAH

TEPAT LAGI

PROFESIONAL

Peguam negara perlu tarik diri kes Yusoff Rawther, kata Haniff

PETALING JAYA: Peguam Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili Muhammed Yusoff Rawther, lelaki disebalik dakwaan serangan seksual terhadap Anwar Ibrahim, menggesa Peguam Negara Tommy Thomas menarik diri daripada kes itu kerana menyokong presiden PKR itu berhubung kes liwatnya sebelum ini.

Haniff mengalu-alukan perkembangan terbaru siasatan polis ke atas dakwaan-dakwaan itu, namun akan timbul persoalan mengenai percanggahan kepentingan dan keadilan asasi sekiranya Thomas terlibat dalam sebarang keputusan mengenai kes itu.

Beliau menarik perhatian kepada satu artikel ditulis Thomas pada 2012 yang disiarkan Aliran selepas Anwar dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam kes liwat melibatkan Saiful Bukhari Azlan, di mana Thomas menulis “kes itu mengenai politik, dan hanya politik”.

“Dengan pendapat seperti itu, bukankah Thomas jelas dan nyata mempunyai kepentingan yang membatalkan haknya untuk membuat mana-mana keputusan ke atas kertas siasatan yang dilengkapkan polis berhubung aduan Yusoff berhubung dakwaan salahlaku jenayah seksual terhadap Anwar itu,” kata Haniff.

Semalam, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed dilaporkan berkata satu perjumpaan akan diadakan dengan peguam negara berhubung kes tersebut.

“Polis dan Jabatan Peguam Negara akan memberikan kenyataan berhubung siasatan kes video seks itu dalam masa terdekat,” Huzir dipetik sebagai berkata.

Haniff berkata Thomas wajib mengecualikan diri daripada apa-apa peranan dalam pengendalian kertas siasatan itu.

“Thomas juga wajib membuat satu kenyataan rasmi berhubung perkara yang sama pada kadar segera, agar tidak ada mana-mana persepsi dalam kalangan masyarakat bahawa prinsip keadilan asasi dan kedaulatan undang-undang telah dan akan dicemari.”

Laporan polis Yusoff terhadap Anwar pada awal Disember membawa kepada siasatan bawah Seksyen 354 Kanun Keseksaan, iaitu menyerang atau menggunakan kekerasan jenayah kepada seseorang dengan niat hendak mencabul kehormatan.

Anwar menafikan dakwaan-dakwaan itu, dan polis sudah merakam keterangan daripada mereka.


BERAT 

KES PISANG 

MAKIN BERAT
KAH KAH KAH







------------

Tiada ulasan: