Selasa, 15 September 2020

ROSMAH MAKIN DIDESAK






RIZAL BELOT

KAH KAH KAH

ROSMAH KENA

TEKAN SAMPAI

TERCABUT GIGI

AMIN




Sumbangan politik RM5 juta adalah untuk Najib, kata saksi kes Rosmah

BEKAS pembantu Rosmah Mansor hari ini bersetuju dengan cadangan pembelaan yang “sumbangan politik” sebanyak RM5 juta diberikan Jepak Holdings Sdn Bhd adalah untuk Najib Razak yang ketika itu perdana menteri.

Rizal Mansor, 46, saksi utama perbicaraan kes rasuah Rosmah juga bersetuju yang Jepak memang mahu memberi sumbangan politik kepada Najib sebagai penghargaan kerana peranannya membantu syarikat itu mendapatkan projek solar hibrid untuk 369 sekolah di pedalaman Sarawak bernilai RM1.25 bilion.

Rizal yang merupakan saksi ke-21 kes juga bersetuju dengan cadangan Peguam Kanan Jagjit Singh yang Rosmah bukanlah penerima terakhir yang dimahukan Jepak dalam pemberian sumbangan RM5 juta itu dan ia adalah cadangan Jepak yang sumbangan itu disalurkan kepada Najib melaluinya.

Jagjit: Adakah anda bersetuju dengan saya, berdasarkan bukti, yang sumbangan politik oleh Jepak adalah akhirnya untuk Najib bagi digunakan Barisan Nasional dalam pilihan raya akan seterusnya?

Rizal: Ya, saya setuju.

Jagjit: Syarikat (Jepak) mahu berjumpa Rosmah kerana mereka berhasrat membuat sumbangan politik sebagai tanda penghargaan untuk bantuan Najib?

Rizal: Ya.

Semalam, Rizal juga bersetuju dengan cadangan Rosmah terlibat dalam projek solar itu kerana Jepak mahu membuat sumbangan politik kepada Najib.

Pengarah Urusan Jepak Saidi Abang Samsudin dan rakan perniagaannya, Rayyan Radzwill Abdullah juga mengesahkan mereka berhasrat membuat sumbangan politik kepada Najib ketika memberi keterangan.

Saidi mengakui ada menawarkan sumbangan politik kepada Najib sebagai tanda penghargaan membantunya mendapatkan projek itu.

Saidi, saksi ke-17 kes, berkata memandangkan beliau tidak dapat berjumpa Najib kerana bekas perdana menteri itu sibuk, beliau membuat keputusan menyerahkan sumbangan politik itu melalui isterinya, Rosmah.

Rizal bagaimanapun tidak setuju dengan dakwaan Jagjit bahawa Rosmah tidak pernah mendapatkan, berunding atau menerima sumbangan politik daripada Jepak Holdings.

Jagjit berkata, Rizal yang merundingkan peratusan sumbangan politik dengan Jepak, dan mencadangkan nilai 10% daripada keseluruhan kos projek dan kemudian menaikkannya hingga 17%, mendakwa ia dilakukan untuk dirinya sendiri bagi mengukuhkan kedudukan politik dengan Umno.

Jagjit juga menuduh Rizal secara peribadi mengambil RM5 juta yang sepatutnya diberikan sebagai sumbangan politik kepada Najib, yang mana Rizal nafikan.

Jagjit: Ia tidak logik untuk kamu katakan Rosmah menaikkan jumlahnya sekiranya ia bukan untuk dirinya, tetapi untuk Najib gunakan pada pilihan raya umum.

Rizal: Saya tidak setuju.

Jagjit: Sumbangan itu diminta dan diterima daripada Jepak, Saidi dan Rayyan dipindahkan melalui kamu, dan kemudian menerusi Rosmah dan akhirnya kepada Najib.

Rizal: Saya tidak boleh sahkan.

Jagjit: Tetapi dalam bukti kamu mengatakan ia adalah sumbangan politik kepada Najib.

Rizal: Tujuan untuk Najib, ya. Pelaksanaan saya tidak dapat mengesahkan.

Jagjit: Berdasarkan bukti kamu, saya katakan kepada kamu, wang itu tidak pernah diterima oleh Rosmah?

Rizal: Saya sangat tidak setuju.

Ketika membacakan kenyataan saksi minggu lalu, Riza mengakui meminta RM25 juta, yang mana beliau mahu ia dibayar dalam jumlah RM5 juta setiap tahun selama tempoh lima tahun.

Beliau bersetuju telah menerima RM500,000 daripada Saidi dan Rayyan pada Disember 2016, sebagai sebahagian daripada bayaran RM5 juta setahun.

Rizal memberitahu mahkamah bahawa Saidi menghubnginya pada malam penghantaran dibuat dan mengatakan beliau mahu hantar “durian Musang King” kepadanya, iaitu kod nama untuk wang yang digunakan antara mereka.

Jagjit mencadangkan kod nama “durian Musang King” bermakna wang rasuah, yang mana ia dipersetujui oleh Rizal.

Rizal sebelum ini didakwa atas empat tuduhan meminta dan menerima rasuah untuk dirinya dan Rosmah berjumlah RM5.5 juta yang melibatkan projek membekalkan dan memasang sistem tenaga solar sekolah luar bandar di Sarawak.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 16 (a) (A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.

Pada 8 Januari, pendakwaan menggugurkan semua pertuduhan ke atas Rizal sebagai balasan untuk beliau memberi keterangan terhadap Rosmah dan beliau kemudian diletakkan di bawah program perlindungan saksi.

Sementara itu, tertuduh, Rosmah, 69 berdepan tiga pertuduhan rasuah, salah satunya kerana meminta RM187.5 juta daripada Saidi sebagai dorongan untuk membantu syarikat mendapatkan projek solar di Sarawak.

Beliau juga dituduh menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta dari Saidi pada 2016 dan 2017.

Perbicaraan ditamatkan awal hari in kerana Rosmah sakit gigi dan beliau mahu berjumpa doktor.

Perbicaraan di hadapan hakim Mohamed Zaini Mazlan akan bersambung pada Khamis. – 15 September, 2020.


JADI SAKSI

TEMBAK BOS

UNTUK SELAMAT

DIRI DAN

KHIDMAT PADA

NEGARA

AMIN

INI  JUGA DIKIRA

AMAL BAKTI

AMIN



2 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

TT lu pun mau hina Rosmah aaaa ..itu foto lu tarok gigi manyak kicik, gwa mati2 ingat foto Kelentit. Gigi Rosmah yang real ada 4 batang je, 2 atas 2 bawah ..Lu kono siarkan balik foto yang ORI.

Tanpa Nama berkata...

Rosmah dah pass masalah ni pada najib. Hukuman najib akan bertambah. Rosmah akan terlepas dari hukuman sebab dia cuma seekor surirumah. Bila najib masuk penjara nanti, rosmah boleh cari pucuk muda. Sakai boleh try janda kaya ni nanti.