Isnin, 26 Jun 2023

DADAH MAKIN MELAMBAK


Dadah sintetik banjiri pasaran haram di seluruh dunia: PBB

PENGELUARAN dadah sintetik yang murah, mudah dan pantas mengubah pasaran dadah terlarang secara radikal di seluruh dunia, akan memberi kesan buruk, kata Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada Ahad.

Ketika usaha memerangi ketagihan dadah dipergiat, penjenayah terus mengeksploitasi konflik dan krisis global untuk mengembangkan pengeluaran dadah, kata Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Dadah dan Jenayah (UNODC) dalam laporan tahunannya.

“Fentanyl telah mengubah secara drastik pasaran dadah di Amerika Utara,” kata UNODC dalam satu kenyataan yang dilampirkan bersama laporan itu.

Pada tahun 2021 sahaja, majoriti kira-kira 90,000 kematian berkaitan dadah di Amerika Utara melibatkan dadah sintetik.

Selain itu, terdapat tanda-tanda perang di Ukraine boleh mencetuskan pengembangan pembuatan dan pengedaran dadah sintetik, memandangkan pengetahuan sedia ada dan pasaran yang besar… membangun di rantau ini, katanya.

Jangkaan “penurunan drastik” dalam penanaman opiat di Afghanistan berikutan larangan negara untuk menanam popi candu, berkemungkinan “memacu peralihan ke arah pembuatan dadah sintetik.”

Rantau ini sudah pun menjadi salah satu pengeluar utama methamphetamine—dadah sintetik yang dominan di dunia.

“Kita perlu meningkatkan tindak balas terhadap kumpulan pengedaran dadah yang mengeksploitasi konflik dan krisis global untuk mengembangkan penanaman dan pengeluaran dadah terlarang, terutamanya dadah sintetik,” kata Pengarah Eksekutif UNODC Ghada Waly.

Lembangan Amazon telah terjejas teruk oleh industri kokain yang berkembang pesat, dengan penyeludupan “mempercepatkan jenayah dan kemusnahan alam sekitar”, termasuk melalui pembalakan haram, perlombongan, rampasan tanah dan pemerdagangan hidupan liar.

Di peringkat global, lebih daripada 296 juta orang menggunakan dadah pada 2021, peningkatan sebanyak 23% berbanding dekad sebelumnya, menurut laporan itu.

Sementara itu, bilangan orang yang mengalami masalah penagihan dadah meningkat kepada 39.5 juta, peningkatan 45% dalam tempoh 10 tahun.

Hanya satu daripada lima orang menerima rawatan pada 2021, kata PBB. – AFP, 26 Jun, 2023.

BAHAYA  DADAH

KIMIA TERBUKTI

AMIN

SIAM AMBIL 

JALAN TEPAT

AMIN

BEBASKAN GANJA

BEBASKAN KETUM

AMIN

BAHAN ASLI

UNTUK REKRASI

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: