Isnin, 26 Jun 2023

UMNO KAJI SEMULA HUBUNGAN DENGAN PAKATAN


UMNO perlu kaji semula kerjasamanya dengan kerajaan perpaduan – Zaid

KUALA LUMPUR – UMNO dan Barisan Nasional (BN) perlu mengkaji semula kedudukannya dalam kerajaan perpaduan selepas dihina begitu teruk oleh pimpinan DAP.

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri,  Zaid Ibrahim berkata, sampai bila UMNO yang merupakan parti terbesar orang Melayu sanggup menadah telinga mendengar dan menerima penghinaan daripada mereka yang kaya raya hasil daripada perjuangan parti itu.


“Kita orang Melayu ada maruah. Kita hidup dengan berbilang bangsa dan berbeza budaya sudah tentu tidak boleh menerima jika dihina kaum lain. Saya sendiripun naik panas.

“Selalu sangat pihak sebelah sana kata kita (Melayu) bodoh, Melayu tak tahu membaca, Melayu korup, UMNO korup… berapa lama penghinaan ini hendak dilontarkan sebelum UMNO bertindak?

“Saya nak tanya pimpinan DAP dan Menteri-menteri DAP dalam kerajaan ini, boleh tak mereka minta maaf kepada UMNO atas kenyataan pemimpinnya, Tony Pua? Boleh tak?,” soalnya menerusi hantaran Facebooknya, semalam.

Jumaat lalu, bekas Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua secara ‘tiba-tiba’ menggelar BN yang kini bersama Pakatan Harapan (PH) dalam kerajaan perpaduan sebagai ‘corrupt coalition’ atau pakatan ‘korup’.

Kenyataan itu disuarakan beliau ketika berucap pada Majlis Makan Malam Mengumpul Dana DAP di pekarangan Dewan Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dengan label sama turut diberikan kepada parti Bersatu selaku sebuah lagi parti nasionalis Melayu.

Penghinaan itu dibalas Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dengan menyatakan tidak perlu dilayan kerana pendirian Tony itu tidak mewakili partinya dan perkara itu telah dijelaskan oleh Setiausaha Agung DAP, Anthony Loke.

Ahmad Zahid turut mengingatkan semua pihak dalam parti tersebut agar tidak memberi reaksi atau membalas kenyataan Tony.

Bagaimanapun, Presiden MCA,  Wee Ka Siong menzahirkan rasa kesal dengan tindakan Tony itu.

Beliau menganggap kenyataan itu tidak menggambarkan semangat kebersamaan dalam kerajaan perpaduan yang patut ditunjukkan kepada penyokong parti dan rakyat.

Mengulas lanjut, Zaid berkata, jalan paling selamat bagi UMNO dan BN menjaga maruah parti ialah berada dalam blok pembangkang secara bersendirian.

“Dari sini UMNO dan BN boleh menyaksikan sendiri bagaimana DAP mentadbir kerajaan perpaduan yang kononnya akan super bersih, super efisien dan super bijak tanpa parti Melayu ini.

“Biarlah mereka teruskan pentadbir, kenapa UMNO dan BN perlu kekal dalam kerajaan ini? Tidak cukupkah dengan penghinaan demi penghinaan yang dilontarkan oleh DAP?

“Biarlah PH memerintah nak bersihkan negara ini. Biar mereka buat apa yang mereka kata boleh buat. Tony kata reform akan dilaksanakan bila PH-DAP kekal lima tahun lagi,” katanya.

Kata Zaid, mesej beliau ialah UMNO sebagai parti Melayu yang memerintah sejak merdeka lagi mempunyai banyak kejayaan, malah pimpinan DAP yang kutuk parti itu pun meraih kekayaan kerana UMNO dan orang Melayu juga.

“Pada saya cukuplah, keluar saja dari kerajaan perpaduan ini. Jadi sebagai pembangkang dan saksikan apa kepandaian PH-DAP yang kata nak reform,” ujar beliau. –
:

CAKAP ZAID

BETUL DAN TEPAT

AMIN

PERASAAN INI

DAH LAMA

TERPENDAM

AMIN

DAP AMANAH PKR

TERFIKIR PERKARA

YANG SAMA

AMIN

KAJI KEMBALI

HUBUNGAN DENGAN

PARTI KORUP 

AMIN

TAPI BAHAYA

KERAJAAN RUNTUH TALIBAN MASUK

AMIN

PARAH SATU

NEGARA DIPAKSA

MINM TEH TARIK

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: