Isnin, 28 Ogos 2023

YA AMPOON HADI DI SIASAT LAGI


Polis sahkan siasat kenyataan Hadi berhubung kuasa Lembaga Pengampunan

POLIS mengesahkan menyiasat kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang yang dipercayai mempertikaikan kuasa Lembaga Pengampunan dalam ceramahnya di markas parti itu di Bakri, Muar, dua hari lepas.

Ketua Polis Johor Kamarul Zaman Mamat berkata siasatan dijalankan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (D5) Bukit Aman di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948.

Beliau berkata jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum hingga RM5,000 atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya.

“Polis Kontinjen Johor menasihatkan orang ramai agar tidak menyentuh isu 3R iaitu institusi diraja, agama dan kaum demi menjaga dan mengekalkan ketenteraman awam.

“Tindakan akan diambil kepada semua pihak tanpa mengira parti jika menyentuh isu berkenaan,” kata beliau dalam satu kenyataan di Johor Bahru, hari ini.

Sementara itu, ahli Parlimen Bachok yang juga Penolong Setiausaha Agung PAS Mohd Syahir Che Sulaiman dalam satu kenyataan di media sosial “X” (dulu dikenali sebagai Twitter) hari ini mengesahkan Hadi dipanggil Bukit Aman berhubung laporan polis membabitkan ucapan beliau dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) di Simpang Jeram, Muar.

Dua hari lepas, Hadi dalam ceramah Perdana Perikatan Nasional (PN) Johor di Bakri, dipercayai menyentuh bidang kuasa Lembaga Pengampunan dan mendakwa cara negara ini memberikan pengampunan kepada seseorang pesalah tidak sesuai dengan ajaran Islam. – Bernama, 28 Ogos, 2023.

WOIT

HENDAK JUGA

TAHU DALAM ISLAM

MACAM MANA

CARA NAK

MINTAK AMPOON

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mahathir Hadi sama sama zaman nak patah balik ke zaman Batu kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Anwar syorkan Hamzah baca buku qazaf tulisan Hadi
Diterbitkan: Dec 20, 2022 4:00 AM

Dikemaskini: 4:00 AM

Anwar Ibrahim hari ini menganggap Hamzah Zanudin belum mendapat tarbiah daripada rakan pembangkang apabila membangkitkan isu homoseksual semasa berbahas semalam.
Kata perdana menteri Hamzah Zainudin melakukan serangan peribadi apabila "mencerca, memfitnah" dan melakukan konspirasi ke atasnya selama hampir 25 tahun.
Kali ini, kata Anwar, Hamzah melakukan serangan tersebut secara lebih licik.
"Saya takkan ulas perkara itu (dengan lebih lanjut) kerana tentunya dia belum mendapat tarbiah drp Marang (Presiden PAS, Abdul Hadi Awang), yang pernah menulis tentang qazaf," katanya semasa mengemukakan usul untuk membenarkan perbelanjaaan dikeluarkan dari Kumpulan Wang Disatukan untuk perkhidmatan bagi sebahagian tahun 2023.

Semalam Hamzah memetik laporan didakwa dikeluarkan sebuah portal berita Itali yang mengaitkan Anwar dengan kegiatan homoseksual.
Setiausaha Agung Bersatu itu juga mendesak agar Anwar mengambil tindakan undang-undang ke atas portal berkenaan.
Malam tadi Menteri Komunikasi dan Digital, Fahmi Fadzil, mendakwa kesahihan Agenzia Nova berkenaan adalah diragui, malah seseorang yang sudah menetap di Itali selama 33 tahun juga tidak pernah mendengar nama agensi berita tersebut.
Untuk rekod sebelum ini Abdul Hadi pernah menulis buku berkenaan hukuman yang perlu dikenakan ke atas seseorang yang menuduh orang lain melakukan zina atau liwat.
Buku Qazaf Mangsa Fitnah itu dihasilkan Abdul Hadi tidak lama selepas Anwar didakwa di mahkamah atas pelbagai tuduhan pada akhir 1990-an lalu.
Tidak lupa mengucapkan terima kasih kepada Abdul Hadi atas penghasilan buku tersebut, Anwar juga sempat berpesan kepada Hamzah agar mendalami kandungan naskhah tersebut.
"Saya syorkan buku itu juga dibaca oleh ketua pembangkang," katanya.