Ahad, 19 November 2023

AL- FATAH JADI AJEN ISREAL



Gaza, Tebing Barat perlu 'disatukan' semula bawah pihak berkuasa Palestin, kata Biden

GAZA dan Tebing Barat sepatutnya “disatukan semula” di bawah Pihak Berkuasa Palestin yang baharu, kata Presiden AS Joe Biden pada Sabtu, ketika persoalan mengenai masa depan rantau itu sebaik sahaja Israel mencapai matlamatnya untuk menumpaskan kumpulan Hamas.

“Ketika kita berusaha untuk keamanan, Gaza dan Tebing Barat harus disatukan semula di bawah struktur tadbir urus tunggal, akhirnya di bawah Pihak Berkuasa Palestin yang dihidupkan semula, sambil kita semua berusaha ke arah penyelesaian dua negara,” tulis Biden dalam artikel yang diterbitkan dalam The Washington Post .

Sekutu utama Israel, Washington telah memberikan sokongan penuh kepada tindak balas negara itu terhadap serangan mengejut Hamas pada 7 Oktober, yang menyebabkan 1,200 maut. Kira-kira 240 orang telah dijadikan tebusan.

Tetapi apabila jumlah kematian akibat kempen ketenteraan Israel di Gaza terus meningkat—kepada 12,300 orang, termasuk lebih daripada 5,000 kanak-kanak, menurut kerajaan Hamas—Amerika Syarikat telah menyuarakan kebimbangan mengenai cara serangan itu, dan menimbulkan persoalan mengenai masa depan jangka panjang wilayah itu sebaik sahaja Hamas dikalahkan.

“Penyelesaian dua negara adalah satu-satunya cara untuk memastikan keselamatan jangka panjang kedua-dua rakyat Israel dan Palestin. Walaupun pada masa ini nampaknya masa depan itu tidak pernah jauh, krisis ini menjadikannya lebih penting berbanding sebelum ini,” kata Biden.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu tidak menolak rancangan Biden, tetapi berkata Pihak Berkuasa Palestin “sekarang tidak mampu menerima tanggungjawab untuk Gaza.”

Presiden Palestin Mahmud Abbas tidak mengutuk serangan Hamas dan menteri kanannya meraikannya, kata Netanyahu.

“Kita tidak boleh mempunyai pihak berkuasa awam di Gaza yang menyokong keganasan, menggalakkan keganasan, membayar keganasan, dan mengajar keganasan,” katanya pada sidang akhbar.

Abbas, sementara itu, merayu kepada Biden untuk menggunakan “pengaruh ketara"nya ke atas Israel “untuk campur tangan segera untuk… menghentikan malapetaka kemanusiaan ini, pembunuhan beramai-ramai ini terhadap rakyat kita yang tidak bersalah.”

Dalam suratnya, Biden turut mengancam sekatan terhadap peneroka yang melakukan keganasan terhadap rakyat Palestin di Tebing Barat di tengah-tengah konflik di Gaza.

“Amerika Syarikat bersedia untuk mengambil langkah kita sendiri, termasuk mengeluarkan larangan visa terhadap pelampau yang menyerang orang awam di Tebing Barat.” – AFP, 19 November, 2023.



AL-FATAH RIOK

DAH JADI MACAM

GEROMBOLAN

AMIN

GEROMBOLAN

TANGKAP PEJUANG

LAWAN BRITISH

AMIN

AL-FATAH RIOK

TANGKAP PEJUANG

LAWAN ZIONIS

AMIN

AL FATAH RIOK

DI LIHAT JADI

AJEN ZIONIS

DAN AMERIKA

AMIN

KALAU ESOK

DIADAKAN PRU

FATAH RIOK

AKAN BUNGKUS

KAH KAH KAH

PASAL ITU 

TAKDA PRU

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: