Selasa, 16 Januari 2024

AMARAN CUACA - BAHAYA !!!


Amaran ribut petir, hujan lebat di tujuh negeri


KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran ribut petir, hujan lebat dan angin kencang yang dijangka berlaku di tujuh negeri hari ini sehingga 6 petang ini.

Menurut kenyataan MetMalaysia pada 3.45 petang tadi, negeri terbabit ialah Kedah (Kulim dan Bandar Baharu), Pulau Pinang dan Terengganu (Hulu Terengganu, Dungun dan Kemaman).

Selain itu, di Pahang (Jerantut dan Kuantan) serta Selangor (Kuala Selangor, Klang dan Kuala Langat).

Di Sarawak pula melibatkan Serian, Samarahan (Simunjan), Sri Aman, Betong (Pusa, Betong dan Saratok), Sarikei, Sibu, Mukah (Dalat dan Mukah) dan Kapit (Song).

Pedalaman Sabah (Sipitang, Tenom, Kuala Penyu, Beaufort, Keningau dan Tambunan), Pantai Barat, Tawau (Lahad Datu), Sandakan (Tongod dan Kinabatangan) dan Kudat (Kota Marudu) di Sabah turut dijangka keadaan cuaca yang sama.

“Amaran dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda menunjukkan ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam yang hampir atau dijangka berlaku melebihi sejam.

“Amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk satu-satu keluaran,” ujarnya. – 

KITA MASIH

DALAM MUSIM

HUJAN & BANJIR

AMIN

MASIH WAJIB

BEJAGA JAGA

KHALAS

Tiada ulasan: