Selasa, 18 Jun 2024

DISEL DI SINGAPURA LEBIH MAHAL


Tambang bas Singapura naik bukti tindakan kami betul, kata PM

KENAIKAN harga tambang oleh agensi pelancongan dan bas pelancongan Singapura, dan penumpasan sindiket penyeludupan diesel di sempadan, membuktikan bahawa inisiatif rasionalisasi subsidi diesel perlu diteruskan.

Menyatakan demikian hari ini, perdana menteri berkata dua hari lalu, bas pelancong dan syarikat dari Singapura menaikkan harga mereka kerana mengatakan mereka tidak lagi menerima diesel bersubsidi.

“Semua bas persiaran dan syarikat pelancongan dari Singapura mahu menaikkan harga kerana mereka mengatakan tidak dapat subsidi diesel.

“Ini menunjukkan bahawa selama beberapa dekad, subsidi kita disalurkan kepada syarikat Singapura, kepada bot nelayan Thailand. Banyak dana bocor,” katanya kepada pemberita selepas perhimpunan Hari Raya Aidiladha di Masjid Jamek Cherok Tok Kun di Bukit Mertajam.

Anwar, yang juga menteri kewangan, berkata subsidi memberi manfaat kepada 3.8 juta warga asing, dan diesel dibawa keluar ke Thailand dan dihantar ke bot nelayan Thailand.

“Sekiranya ada kelemahan, beritahu kami dan kami boleh perbaiki. Pada mulanya, mungkin ada beberapa isu. Kami tidak menafikan itu. Kami sedar bahawa ini bukan langkah popular.”

“Pembayar cukai Malaysia membayar, tetapi orang asing mendapat faedah,” katanya sambil menambah diesel bersubsidi negara, yang ditujukan untuk golongan miskin, telah dicuri dan orang yang dimaksudkan tidak mendapat manfaat.

Anwar berkata, rasionalisasi subsidi diesel bertujuan memastikan pengurusan subsidi yang lebih cekap, mencegah penyalahgunaan dan memastikan ia mencapai kumpulan yang sesuai.

“Matlamat utama dasar rasionalisasi adalah untuk memastikan pembaziran subsidi tidak berterusan dan penjimatan itu dikembalikan kepada penduduk yang lebih luas,” katanya. – 18 Jun, 2024.

GUA UDAH RAMAL

AKAN ADA MALAON

KATA MINYAK

DI SWEDEN

DI SINGAPURA

LAGI MAHAL

KAH KAH KAH

GUA INGAT

MAT MASLAN

ATAU 

LOKMAN ADAM

AKAN CAKAP

KAH KAH KAH

GUA SILAP

RUPA RUPANYA

ANWAR SENDIRI

DAH JADI CAP

AYAM

KAH KAH KAH

AMIN


Tiada ulasan: