Selasa, 18 Jun 2024

LANGKAH BETUL - SEMUA WAJIB SOKONG



Malaysia mohon keahlian BRICS, kata Anwar

PERDANA Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan Malaysia memutuskan untuk memohon keahlian dalam kumpulan BRICS dan tidak lama lagi akan mula memfailkan kertas kerja rasmi.

Dalam temu bual dengan saluran berita China Guancha pada Ahad, Anwar berkata Malaysia telah menetapkan dasarnya dan telah memutuskan untuk meneruskan proses permohonan rasmi yang ditetapkan untuk dimulakan tidak lama lagi.

“Kami telah menjelaskan dasar kami dan kami telah membuat keputusan. Kami akan memulakan proses rasmi tidak lama lagi. Kami sedang menunggu keputusan akhir dan maklum balas daripada kerajaan Afrika Selatan,” katanya memetik laporan Bernama.

Beliau berkata kedudukan geografi negara adalah faktor utama kerana potensi keahlian Malaysia dalam BRICS memegang kepentingan strategik kerana lokasinya di sepanjang Selat Melaka, laluan perkapalan penting yang menghubungkan Lautan Pasifik dan Hindi antara Malaysia dan pulau Sumatera Indonesia.

BRICS, yang diasaskan pada 2006, kini terdiri daripada Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan. Pada bulan Januari, organisasi itu menerima Mesir, Ethiopia, Iran, dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebagai ahli baharu.

Awal bulan ini, Duta Besar Rusia ke China Igor Morgulov berkata kira-kira 30 negara telah menyatakan minat untuk menyertai BRICS, termasuk Thailand, Sri Lanka dan Vietnam di kawasan kejiranan Malaysia.

Anwar juga menyebut beliau telah membangkitkan perkara itu semasa pertemuan dengan Presiden Brazil Luiz Inacio Lula da Silva baru-baru ini.

“Barat mahu mengawal wacana di dunia, tetapi kita tidak boleh terima lagi kerana mereka bukan lagi kuasa penjajah dan negara merdeka harus bebas bersuara.

“Dunia tidak lagi unipolar, dan kebangkitan BRICS dan China telah menawarkan harapan bahawa terdapat semak dan imbang di dunia,” katanya.

Sidang kemuncak BRICS 2024 dijadualkan pada Oktober di Kazan, Rusia, dengan Moscow mengetuai organisasi itu sejak Januari. – 18 Jun, 2024.

WOIT

INI BETUL TEPAT

KITA SOKONG

AMIN

BRICK ANTI

AMERIKA

TOLAK DOLAR

AMIN

TAPI JANGAN

JUAL HARTA

NEGARA PADA

ZIONIS YAHUDI

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: