Selasa, 18 Jun 2024

PUKUL OKU


Tiada maklumat terkini kes pukul pemandu e-hailing, kata peguam


PEGUAM yang mewakili Ong Ing Keong seorang pemandu e-hailing orang kurang upaya (OKU) yang didakwa diserang oleh pengiring seorang kenamaan bulan lalu, masih tidak tahu perkembangan berhubung status kes itu.

N.Surendran memberitahu The Vibes, dia dan Latheefa Koya dari Lawyers for Liberty tidak mendapat sebarang maklumat terkini mengenai kes itu walaupun kertas siasatan telah dihantar ke Jabatan Peguam Negara.

Tiada komunikasi atau maklumat terkini daripada polis atau AGC. Apa yang kami tahu ialah kenyataan yang dibuat oleh KPN kepada media bahawa IP telah dihantar kepada AGC.”

“Selain itu, tiada apa-apa. Tiada komunikasi langsung,” kata bekas ahli Parlimen PKR itu.

Pada 5 Jun lalu, Ketua Polis Negara Razarudin Husain berkata kertas siasatan telah diserahkan kepada Pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan lanjut.

Tambahnya, polis telah melengkapkan kertas siasatan dan kenyataan telah direkodkan daripada 12 individu termasuk mangsa, pekerja hotel dan pengiring VIP terbabit.

“Walaupun pengadu (mangsa) dalam kes ini telah menarik balik laporan polis, rakaman lanjut kenyataan mendapati beliau masih berminat untuk meneruskan kes ini,” beliau dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata semakan menunjukkan suspek tidak mempunyai rekod disiplin.

Pada 31 Mei lalu, Razarudin menegaskan polis akan menjalankan siasatan menyeluruh berdasarkan perkembangan terkini dan memanggil semua pegawai yang terlibat dalam kes itu segera untuk membantu siasatan.

Dalam kejadian 28 Mei lalu, Ong, seorang pemandu e-hailing, membuat laporan polis pada hari yang sama mendakwa dia diserang oleh salah seorang pemandu Pemangku Raja Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim ketika menunggu pelanggan di lobi Hotel St Regis di KL Sentral.

Surendran sebelum ini berkata bahawa polis telah menunjukkan bahawa pengiring yang memukul Ong “terikat” dengan polis.

“Ia adalah petunjuk yang telah diberikan kepada kami, anda tahu, tetapi pengesahan identiti dan semua itu, saya fikir kita perlu menyerahkannya kepada polis.

“Mereka sedang menjalankan siasatan. Saya tidak mahu bercakap terlalu banyak mengenai perkara itu, tetapi itulah petunjuk yang diberikan,” kata Surendran, yang mewakili mangsa berusia 46 tahun. – 17 Jun, 2024.

DUA KES PELIK

DILUAR TABII

AMIN

KES SIMBAH

ASID DAN KES

PUKUL OKU

AMIN

DUA DUA

TERGANTUNG

INI BETUL KES

DI LUAR TABII

KHALAS

Tiada ulasan: