Rabu, 16 Oktober 2024

PINTU NEGARA TERGADAI PADA ZIONIS ISRAEL



Jual saham MAHB kepada BlackRock bukan sahaja bantu jenayah Israel, orang Melayu akan rugi, kata Bersatu


Di bawah pelan diumumkan Putrajaya, Global Infrastructure Partners (GIP) milik BlackRock akan membeli 30% kepentingan dalam konsortium untuk menguruskan MAHB bersama-sama Khazanah dan KWSP, dua entiti di bawah bidang kuasa Kementerian Kewangan diterajui Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Ia mencetuskan bantahan disebabkan reputasi BlackRock yang  memperkasakan ekonomi Israel dan pelaburannya yang meluas dalam industri senjata AS, di samping keperluan kerajaan membawa masuk entiti asing memiliki kepentingan MAHB yang mencatatkan keuntungan bersih lebih setengah bilion ringgit tahun lepas.

Pada Julai lalu, Wan Fayhsal yang merupakan antara pemimpin PN yang paling lantang membantah rancangan itu digantung enam bulan daripada menghadiri Dewan Rakyat.

Tindakan itu dibuat berdasarkan ucapan beliau di Dewan Rakyat pada 1 Julai, di mana Wan Fayhsal merujuk kiriman tular yang menamakan seorang pegawai KWSP sebagai dalang perjanjian menjual saham MAHB kepada GIP.

Wan Fayhsal hari ini berkata PN bersedia membentangkan "counter proposal" (cadangan balas) di Dewan Rakyat dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara berhubung perkara itu. 

"Kita sudah buat analisis teknikal tentang penjualan harga saham ini. Kita boleh bagi 'counter argument' kepada apa yang kerajaan Malaysia sedang buat, apa yang Khazanah sedang tawarkan, apa yang KWSP sedang izinkan dan apa yang perdana menteri biarkan. 

"(Ini) sebenarnya merugikan orang-orang Melayu Islam dan rakyat Malaysia," katanya sambil menambah cadangan balas itu turut mengandungi analisis yang lebih baik untuk bantu meningkatkan pendapatan MAHB melalui lapangan-lapangan terbang dalam negara. 

Jelas Wan Fayhsal lagi, tindakan menjual saham MAHB tidak perlu kerana entiti itu tidak mengalami kerugian bahkan kini memiliki pegangan tunai sebanyak hampir RM2 bilion. 

Tahun lepas, MAHB mencatatkan keuntungan lebih setengah bilion iaitu RM534 juta dan dalam tempoh enam bulan tahun ini syarikat itu sudah menjana keuntungan hampir RM395 juta, peningkatan hampir 90% dari tempoh yang sama pada tahun lepas. 

Selain itu, katanya, jumlah penumpang menggunakan perkhidmatan MAHB juga meningkat 16%.

Wan Fayhsal menyeru pemegang-pemegang saham orang Melayu dalam PNB dan KWAP supaya tidak menjual saham mereka dengan harga yang murah kepada BlackRock untuk menguasai 39 lapangan terbang di Malaysia yang diletakkan di bawah MAHB.

"Jangan jual! Kita harus ingat jika Blackrock memiliki kawalan terhadap MAHB, syarikat penyokong tegar dan penyumbang dana kepada israel ini akan mempunyai kuasa terhadap kesemua 39 lapangan terbang di dalam negara sepanjang 45 tahun akan datang.

"MAHB juga ada pegangan tanah yang besar di KLIA.

"Usahlah kita berkomplot dengan Zionis. Jika kita masih bersama Blackrock, ini bermakna kita secara terang terangan bersama Israel membunuh kanak-kanak dan wanita yang tidak bardosa di Gaza," katanya lagi. 

WOIT

BLACKROCK

AKAN MILIKI

AIRPORT KITA

SELAM 46 TAHUN

AMIN

MAKA TERGADAI

PINTU MASUK

KE TANAH MELAYU

AMIN

KALAU INI BUKAN

JENAYAH ERTINYA

BIK MAMA

MASIH ANAK DARA

AMIN

Tiada ulasan: