Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 1 November 2008

ZAID IBRAHIM : KETUANAN MELAYU SATU KONSEP GAGAL - malayau


KUALA LUMPUR 31 Okt. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Zaid Ibrahim menyifatkan ketuanan Melayu sebagai satu konsep yang gagal dan hanya membawa keburukan kepada kemajuan bangsa Melayu di negara ini.

Beliau berkata, konsep itu telah menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar di negara ini.

Ia menyebabkan kita hilang pertimbangan berkaitan kesamarataan dan keadilan
.

kah kah kah…. KETUANAN MELAYU…. kah kah kah…. gagal… kah kah kah…

cayalaaa…. ini bukan amoi ipoh mali yang cakap…. kah kah kah…. ini bekas menteri yang cakap….kah kah kah…. bukan menteri cina atau tambi india….kah kah kah

ini bekas menteri undang undang dari UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION….. kah kah kah…. tak caya lagi…. kah kah kah



6 ulasan:

cucupakkasim berkata...

memang la satu kegagalan mangkok..!,sebab semua pemimpin-pemimpin united malays national organisation iaitu kawan-kawan hang, adalah PENCURI BESAR,mencuri hasil negara dan hak-hak rakyat sejak 51 tahun..Hidup Sosialisma..!

Tanpa Nama berkata...

Konsep 'Ketuanan Melayu' dah banyak kena tibai, tapi masih banyak orang Melayu sulit nak buangkannya. Kebanyakkan orang Melayu yang telah hidup dalam kepompong ketuanan melayu, seperti mana mereka terjerat dalam banyak konsep agama yang cenderung menindas dan membuntukan pemikiran mereka. Mereka sulit nak membuka minda mereka berdasarkan hakikat sains, fakta dan kajian. Mereka lebih terbelenggu dengan emosi dan intelek yang bonsai. Memang menyegarkan ada segelintir pemimpin Melayu yang menyahkan ketuanan melayu tapi masih belum menyedarkan banyak lagi orang melayu termasuk Ezam. sekaran hampir 90% pemimpin Melayu baik di IPTA, Jabatan Agama, Naib canselor, Pak Imam, Sasterawan, dan sebagainya masih percaya dengan azimat dan tangkal ketuanan Melayu

tampar nama berkata...

Dia banyak cakap sebab dah takda harapan. Nak bertanding pun tak lepas, kemungkinan nak kalah tu tinggi. Kena cari modal untuk menarik diri. Takda lah malu sangat kalau kalah nanti. Semua pun tengah nak jadi hero sekarang dan taknak jadi sesuatu yang gagal.

kucingsiam berkata...

meow~

sosialisme dan feudalisme saperti air dengan api.

sosialisme untuk orang biasa; feudalisme untuk bangsawan dan elit

ketuanan melayu ialah topeng feudalisme, perangkap untuk orang biasa supaya terus menyara gaya hidup mewah elit dan bangsawan.

kamu rasa terhimpit oleh beban hidup? kamu tinggal himpit-himpit saperti dalam kandang kerbau? itu nasib orang yang memilih jalan feudalisme, ditunggang dan ditonggeng siang, malam, dulu kini dan selamanya.

oh, jangan lupa ... cucu cicit anda akan ditonggeng dan ditunggang oleh cucu cicit elit bangsawan. Never ending story.

Samad berkata...

Kegagalan konsep ketuanan Melayu adalah disebabkan oleh bangsa Melayu itu sendiri yang merosakkan nya. Bangsa lain mungkin dah lama perhati perkara ni. Bila dah nampak kelemahan, barulah mereka 'serang' dengan isu hak dan kesamarataan bangsa yang mereka tuntut. Walhal, sebelum ni tak jadi masalah pun.. Dan orang yang bertanggungjawab kepada keceluparan bangsa lain yang mempertikaikan isu ialah Anwar Ibrahim...Sebelum beliau bangkit, Malaysia aman dan makmur tanpa ada ketidak puashatian dari mana-mana pihak pun...

Tanpa Nama berkata...

mmgla gagal.. melayu tlalu dinamik.. cepat sgt tpengaruh n dpengaruhi@ berubah pmikirannya.. kejap kate nk bina bangsa.. kejap kata nk bina negara.. mane bley jdik beb kalu cm2...