Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 1 Mac 2009

SISTEM KAPITALIS TERBUKA CETUS KRISIS EKONOMI GLOBAL - melayau



KUANTAN 28 Feb. — Datuk Seri Najib Tun Razak berkata sistem kapitalis yang dilihat terlalu mementingkan peranan pasaran bebas untuk meraih kekayaan yang besar, telah membawa kepada krisis ekonomi global yang begitu meruncing.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata sistem tersebut yang dilihat tidak ada pengawasan dan terlalu bebas hingga membiarkan pasaran menentukan segala-galanya, jelas tidak boleh membawa keuntungan dan kesejahteraan secara mampan.

“Salah satu daripada pengajaran daripada krisis ini ialah bahawa kita perlu ada pemikiran baru dari segi ideologi, kefahaman tentang apakah sistem yang terbaik yang boleh menentukan kesejahteraan kita secara berterusan.



kah kah kah…. UNTUK PERTAMA KALINYA ISTERI ROSMAH BERCAKAP BENAR…kah kah kah…

woit….. AKHIRNYA KESEDRAN SAMPAI JUGA…. kah kah kah….



12 ulasan:

AntiPemodalBesar berkata...

Bro, aku rasa dia baca TT kot? hehe
Baguihla kalau dia baca.

Ayuh, mari semua rakyat Malaysia menentang sistem kapitalis dan berusaha mengembalikan kedudukan Al-Quran (KEBENARAN) di atas perlembagaan.

Pencerahan untuk semua, dari semua, oleh semua.

Pak Sako berkata...

Saudara Hisham,

Persoalannya tidak terhad kepada isu sama ada sistem kapitalis itu satu sistem yang terlalu mementingkan pasaran bebas atau meraih keuntungan dan kekayaan wang, tetapi persoalan yang penting sekali ialah sama ada sistem kapitalis yang sedia ada ini perlu ditukar, digubal, diubah, di-reform struktur dan fungsinya sama sekali.

Ini jangan kita lupa.

Kita tidak mahu tindakan yang diambil susulan krisis kapitalis ini satu tindakan yang mudah dan akhirnya tidak efektif, misalnya tekad untuk mengawal sistem kapitalis dan kewangan dengan "lebih rapi" sahaja. Bila golongan pengawal pun boleh dijual beli, nak kawal dengan "lebih rapi atau ketat" camana? Itupun tidak tentu lagi ketelusannya. Rakyat tidak nampak keputusan yang diambil dan percaturan yang berlaku di sebalik pintu-pintu tertutup.

Apa yang harus dilakukan adalah agar sistem kapitalis dan terutamanya sistem kewangan antarabangsa dipertimbangkan semula dengan seluas-luasnya, bukan sahaja oleh golongan berkuasa dan kapitalis, tetapi dengan penyertaan negara-negara miskin dan sederhana serta rakyat biasa dengan menyeluruh. Sistemnya harus di-demokrasi-kan (economic democratisation). Demokrasi politik tanpa demokrasi ekonomik tiada ertinya. Jadi sekiranya sistemnya ini memerlukan overhaul, maka overhaul sahaja ianya. Usah setakat menukar tiub sahaja. Tak jalan, saudara.

Dan akhir sekali, kepada saudara Najib Razak: cukuplah saudara dengan retorik populis yang cetek dan serba kekurangan itu. Kosongkanlah meja dan kerusi anda dan berikanlah sahaja ruang kepada seorang pengurus ekonomi yang lebih berani, berwibawa, intelektual dan demokratik.

pablo berkata...

sebagai rakyat malaysia yang mendalami ilmu ekonomi, saya rasa bersyukur.. tapi tak tahu berapa lama rasa ini akan bertahan..

Tentang Lain berkata...

hahaha... oo, bile kapitalisme dh jatuh baru la nk ngaku kapitalisme tu teruk..

die ckp cm2 sebab kapitalis dh susah nk bg die komisyen.. hahaha...

ideologi??? penting ke??..
yang xde ideologi dan menentang sistem pun boleh hidup aman tanpa adanya orang seperti najib dan rakan-rakan segerombolanya..

rakyat sememangnya mahu perubahan dari dulu..!!

kita semua sentiasa berubah.. hanya orang yang berlagak Tuhan saja tak menerima perubahan..

"no gods no masters no states no wars"

Tanpa Nama berkata...

Sekarang najib mengakulah sebab bahang dan kesannya sudah terasa...kenapa sistem kapitalis masih juga diteruskan di Malaysia.Kerajaan perlu ambilalih segera TNB, Bekalan Air , stesyen minyak..tesco, carrefour, giant,mydin
semuanya adalah sistem kapitalis yg menyebabkan banyak kedai runcit dan mini market gulung tikar.

Asrol - kelatekito.com berkata...

jom sign petisyen TOLAK ibrahim ali

http://www.petitionspot.com/petitions/kelate

Dari Blogger Network Kelantan & Blogger Rakyat

http://www.bloggerrakyat.blogspot.com

kakimakan berkata...

aaa...tak tau..tak tau... najib dah berkenan kat tukar tiub.. yeahh..yeah...Hahhaahhhaa!!!

Tanpa Nama berkata...

Dunia hancur kerana sistem kapitalis tetapi sedih brader nak nangis ni Malaysia hancur kerana bakal dapat pemimpin macam Mat Monggol.
Sistem Mat monggol akan hancur negara sebab bolih bunuh, bolih kidnap, bolih rampas kuasa, bolih dapat banyak komision dan macam macam ada semua bolih,....bolih duet dangdut sama Bik mama....woi......Mat Monggol semua bolih, tarbi Bik Mama pun bolih kalau brader ada selera.

Ayiem berkata...

jenis najib neh mana reti cakap betul,sebab dia memang tak pernah sedar diri......

ada cacing dalam perut tuh......

kucingsiam berkata...

meow~

tatlkala wang mencurah-curah datang dari empat arah angin - hidup kapitalisma!

bila krisis ekonomi melanda - aduhai kapitalisma ... bang nak cuba sosialisme sekarang ni ...

anak Jemapoh berkata...

hehehehehehe, dia baca blog lu lah bro,
tahniah kerana blog ini bukan saja dibaca oleh orang baik, penyamun pun respek sama lu.
nampaknya ada harapan jadi penasihat pakar politik dan ekonomi Najib.
Kahkahkahkahkahkahkahkah caya sama lu

Tanpa Nama berkata...

Baru tau ker....ha ha ha
Budak-budak punk dah lamer tau dah la, Death To Capitalist Hardcore....