Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 30 Ogos 2009

BERKIBAR LAH




BERKIBARLAH SANG SAKA MALAYA



BERKIBARLAH SANG SAKA MALAYA

bekibar
berkibarlah
menjulang ke awan
merentas benua

berombak
berombaklah
dendangkan lagu kebebasan
dendangkan lagu rakyat

dengar
dengarlah
irama indah ketukan loji buruh
dengar
dengarlah
irama seruling cangkul pak tani
dengar
dengarlah
pekikan gempita anak muda
semua mengacung tangan ke udara
melihat kibaran sang saka

berkibar
berkibarlah
sang saka memecah alam
membawa harapan anak semua bangsa




27 ulasan:

Johan berkata...

Setelah men-reject cadangan PKMM utk menjadikan Sang Sangka ni sbg bendera Tanah Melayu,pastu United Malays Nasional Organisation dgn muka tebal tanpa segan2 merekonstruk Sang Sangka ni utk dijadikn bendera parti haprak tu..poooraaah

setelah brdarah kepala otak disumbat2kn dgn spin2 dan crita2 konek media perdana mcm biasa stiap bln Ogos,jom layan balik video klasik ni..barangkali pertama kali Enche Tukar Tiub muncul dlm youtube kahkahkah

http://www.youtube.com/watch?v=2HHX4BUw8qA

Sudin berkata...

Mahathir melaungkan kemerdekaan...
Ahli-ahli setan pukimak Umno/Bn melaungkan kemerdekaan......

bunyinya begini(dengan kuat dan cepat-cepat)........

Mau duit ka !
Mau duit ka !
Mau duit ka !

Setan pukimak Mahathir dan ahli gerombolan lanun Umno/Bn dalam hidup mereka hanya memikirkan duit,duit,duit......

woit...setan Mahathir pukimak mamak auta keling !
Hutang gua bila mau bayar ?????
woit...Mahathir setan !....berapa banyak pink form lu sudah telan masuk dalam perut setan lu ???
Babi punya orang !!!!!!!!
Lagi mau cerita pasai merdeka ka ?

woit....isham !
siapa mau kibarkan bendera malaysia macan setan pukimak bendera amerika ?
Gua rasa malu kibarkan bendera amerika waktu merdeka......
macam dah tak ada idea untuk cipta bendera negara bangsa.....

Woit....lidah kontot !
apsal mau taruh keris pada bendera sang saka....pukimak lu..
cabut keris lu supaya kita bertikam di gelanggang sebelah kuil hindu....kah,kah,kah......menteri lidah kontot hanya berani di hari perhimpunan seluruh ahli gerombolon setan pukimak.......

Kucing Parsi berkata...

hha ha ha

bendera united states dengan malaysia

sama sebijik

ha ha ha

orang malaysia takder idea ke

ha ha ha

parasit

Tanpa Nama berkata...

bagus sudin. wa tabik lu. lu memang unik. teruskan sudin. wa turut terhibur dgn lu sudin.

Awang berkata...

Sang Saka Merah Putih tu Indone punya, yg ko terhegeh nak ikut sangat tu buat apa?!

Merah, putih, kuning (emas) dan hitam adalah warna-warna nusantara. Minangkabau pun guna warna-warna yang sama. Mana bahagian warna HITAM dalam bendera ko ni? Design ko ni buruk lah. Bendera paling cantik adalah bendera berlatar belakangkan warna merah semua

Tanpa Nama berkata...

ceh! bendera macam indon tu pun ciplak sebijik dari negara monako.
umno ni parti dari indon ke? baik guna bendera negeri kelantan lagu cun ooo...

jiwamelayu berkata...

pakcik hisham,

wa generasi muda, baru tahu kisah ni.
cmna nak nyanyi lagu sang saka?

nami o fish berkata...

beb,bulan dengan bintang tu takde.Aku pernah tengok design bendera tu.

yang ada bintang bucu lima sebanyak 12 - mewakili Perlis,Kedah,Pulau Pinang,Perak,Selangor,Negeri Sembilan,Melaka,Johor,Pahang,Terengganu,Kelantan dan Singapura.

12 bintang bucu lima ni di atas bendera Sang Saka.

Bulan dengan bintang tu dibuat sebab nak suit raja sebagai 'penjaga agama'.

mike berkata...

awang

bak tgk design kau kat sang saka nih

Johan berkata...

Jalur Gemilang bendera ciplak,
Rakyat berasa malu dengannya,
Semuanya angkara pembohongan UMNO yang haprak,
Dari dulu,kini tetapi BUKAN untuk selamanya!

memelayot! berkata...

aku lagi prefer yang ni
lagu dia sangat membuat aku muda!

suara anak muda takkan mati

digger berkata...

bendera malayISA?

BRIGED MP SEGAMBUT berkata...

kalu mahu jujur menilai sejarah..anda tidak hanya akan mengatakan bahawa merah putih adalah bendera indonesia..ya sekarang indonesia menggunakan merah putih sebagai benderanya.. jauh dari seberang sejarah.. dimana ada dunia melayu yaitu dari kerajaan champa siam dan segala dinastynya ia tak lepas dari berbenderakan merah putih dengan sedikit beda isi didalamnya.. untuk pengetahuan anda dalam sejarah vietnam laos dan thailand serta kawasan yang pernah di diami kita yakni melayu siam jawa bawean dan yang lainnya mereka berbenderakan merah putih kemudian setelah penjajahan baharulah ia dihapuskan demi ina inu inuo.


saya turut cadangkan bendera kita ditukar kembali ke merah putih sebagai lambang melayu..

Tanpa Nama berkata...

cool beb,inilah bendera sebenar Malaya...aku sokong ditukarkan jalur gemilang kepada Sang Saka Malaya..Malaysia kepada Malaya...

Hidup Malaya!

Hidup Rakyat!

Hidup kita Rakyat Malaya!

Aku rakyat Malaya!

umno terus mara berkata...

bro...jom p teraweh..

renzo berkata...

ya ini mmg bendera sang saka bangsa yg umno letak keris didlmnya... tp kalau kita pakai bendera ni skrg indon akan kata kita ciplak karya derang lagii... abis semua derang kata kita ciplak dr negara derang... typikal sungguh rakyat indon nihh ...

Che Li berkata...

Malam tadi aku dok bayangkan rupa bendera Malaysia jika ada cadangan nak tukaar bendera. Tak sangka pulak sebiji sama macaam yang aku bayangkan.

Ayuh gerakan kempen tukar bendera. Aku dari kecik lagi tak berapa nak bangga dengan rupa bentuk bendera kita. Sebijik bendera US. Bayangkan aku kecik2 dulu dah tak selesa dgn rupa bendera cam tu,macamana pulak dgn org2 tua kita esp pemimpin2 tu..

Tanpa Nama berkata...

ya tak ya, smua dah lalu.

sedangkan ada sisa-sisa erti dalam sejarah, kan lebih bagus klau kita boleh memberi erti semasa kepada bangsa dan negara dalam warna-warna bendera kita, atau pada simbol lain negara kita. Indonesia tak ada monopoli atas warna atau nusantara.

bila Malaysia ditubuhkan, nama "Malaysia" mencerminkan kita lebih besar dari segelintir orang. itu yang penting.

tak kira Malaysia dikatakan sesetengah orang ia ditubuhkan untuk melindungi Australia dari ancaman komunis masa dulu (sbab kita se-kawasan dlm gengaman Inggeris), ATAUPUN bendera kebangsaan sekarang ditiru dari USA atau sbg-nya. Ada banyak sebab lagi tau...

saya nak utarakan...hakikatnya mungkin kita dah sekian lama dilagakan oleh orang asing tanpa pengetahuan kita; jadi apakah ertinya kita Merdeka? masa depan kita, hanya kita yang boleh tentukan. klau kita masih nak bertelaga sesama sendiri (dan selalu ditipu BUMNO alat orang asing), padah cucu-cicit kita smua.

yang kaya, elit BUMNO saja yang setiap hari meraih harta pesaka...yang tidur di jalan, di kampung, di tokong...cam na?

anak (cina) Pulau Pinang

Carlos Abdullah berkata...

Ni lah asas kepada pembinaan negara Nusantara.

Amin! Amin! Amin!

Tanpa Nama berkata...

ya inilah sebenarnya bendera nusantara, bendera kepulauan melayu, seperti mana negara2 arab punyai warna2 yang sama dlam setiap bendera mereka selaku negara asia barat,ini bukan maksud kita meniru indonesia, bagaimana pula singapura?? adakah mereka meniru indonesia?, walhal PAS juga punyai bendera sang saka merah ini..ini bendera nusantara melayu, jalur gemilang ciplakan dari amerika tidak harus diberi penghormatan dan bubarkan ia dari negara kita..aku menuntut identiti Malaya sebenar, dan bukan projek Malaysia dengan 1malaysianya yang punyai lebih dari satu lagu hahahahahaha...

-umno terus mereng-

AkupunGoblog berkata...

Isham,
Aku cadangkan hang organise kempen tukar bendera malaysia dan lagu kebangsaan kita tu. Buat peraduan terbuka semua orang malaysia boleh masuk. Hadiah pertandingan tu jangan bagi korporat atau gomen taja - biar kita rakyat malaysia sendiri yang contribute - tajaan rakyat malaysia. Sebagai pembukaan, aku sanggup taja RM1000 duit hadiah tu. Orang lain kalau nak bagi RM1 pun takpa, RM1 juta pun ok.

Aku dah tak kuasa dengar orang Indon kata lagu tu lagu dia (padahal dia pun tiru..). Dah naik malu aku dengar orang kata kita rakyat malaysia tak ada idea. Dah 52 tahun merdeka tapi lagu negara dan bendera negara masih lagi ciplak orang punya. Camna nak rasa bangga jadi rakyat Malaysia??

Tak Suka Poyo berkata...

apa la saka-saka..hantu saka ka? ke harta pusaka? Poyo la nama. visual ok. apa la hisham..bagi nama bendera ikut indon..x up to date langsung. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Sang Saka nama bendera aku tak tau...Kalau SAKA yg tok nenek membela kemudian tinggal kat anak cucu aku tau ler..

Tanpa Nama berkata...

letak ye bendera lanun abis citer
org melayu mmg keturunan lanun per tak yah bagi contoh, tst siapa kita
sang sakalah jalur gemilanglah semua tu belia skema punyer benderala bro
yeahhh aku bangga aku keturunan melayu lanun nusantara
ps yang gelar lanun tu penjajah, kerana dari sudut pandangan kita, kita adalah pihak berkuasa tempatan, so sapa mau lalu bayar, tak mau bayar... zasss

Tanpa Nama berkata...

cuba RESEARCH bendera majapahit macam mana..

Tanpa Nama berkata...

cina yg ko dulukan!!india ko dulukan!!indon yang ko dulukan!!
mana bangsa melayu ko tarok!! mana saudara2 kita orang sabah n sarawak ko letak!! mane?? pentingkan dulu orng bumi sendiri, bila tanah ini dipecah,bangsa tanah sendiri ni yg akan pertahankan,bangsa ini yg bangunkan bila ia musnah!! bukannya bangsa yang hanya datang untuk mengaut kekayaan milik kita.. cter dgn gentle,tolak politik,tunjuk aku mana cina yg btul2 bukan racist.. mane cina yg btul2 sedia pertahankan negara..

eijad berkata...

selawat pon dah cukup.. dapat pahala lagi