Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 31 Ogos 2009

BERKIBAR LAH




MERAMPAS KEMBALI SEJARAH




BERKIBARLAH SANG SAKA UNTUK ANAK SEMUA BANGSA



berkibarlah
anak semua bangsa
sejarah tamadun nusantara
dari sri vijaya ke langkasuka
dari majapahit ke melaka

sang saka malaya
putih suci hati wargamu
merah berani darah keturunanmu
kuning besinar panahan cahayamu

kamilah pewaris sang saka
anak semua bangsa




20 ulasan:

Confidentialist berkata...

Tuan rumah,

Aku tak rasa bendera ni isu besar. Kita boleh mempunyai bendera paling buruk dalam dunia tapi negara yang paling aman makmur sejahtera. Bendera paling cantik tak sikit pun menyumbang kepada kesejagatan dan kemajuan sesebuah negara.

Sama la jugak dengan orang2 yang namanya elok, "Muhammad" contohnya. Boleh jadi nama tu dimiliki seorang jutawan yang budiman, tapi boleh juga dimiliki oleh pembunuh yang kejam. Ia cuma seketul nama. Tak lebih dari tu.

Sebaliknya, apa yang perlu dihargai ialah peribadi seseorang.

Walaupun bendera negara kita lebih kurang sama macam bendera USA, bagi aku ia tak mengubah apa2 tentang rasa cinta aku kepada tanah air.

Aku cuma nak lihat negara kita aman damai, rakyat hidup dengan harmoni dan bertolak ansur, negara ditadbir dengan baik oleh pemimpin2 yang bertanggungjawab. Itulah peribadi sebenar sesebuah negara. Dan itulah yang seharusnya jadi fokus perjuangan reformasi kita.

Bukannya demi seketul bendera...

SUKJ berkata...

PAK LONG TT,

MERDEKAKAN DIRI KITA DARIPADA ANAK CUCU "SETAN PUKIMAK"...kah kah kah kah...kah kah kah..kah kah

BEBASKAN DIRI KITA DARIPADA CUCU CICIT DAJAL CELAKA...kah kah kah kah....kah kah kah...kah kah

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE 52...SEMOGA ANAK CUCU CICIT SETAN MAMPOS SEMUANYA PADA PRU-13 NANTI

Tanpa Nama berkata...

Semoga jadi kenyataan...

selangoKiter berkata...

ZZzzzzz........ZZZ......mardekaaa..ZZzzzzz....mardeykaaaaa....Zzzzzz.....Madeykaaaa....ZZZzzzzz....madeyk..zzzz....madey...ke..ZZZZzzzzzz.....madey..mad.....Zzzz..madd..ZZzzzz...

Tanpa Nama berkata...

menyampah betul aku tengok bendera monako nih... sang saka hantu raya ka? design macam span basuh pinggan je aku tengok.. ala-ala bendera indon anteknya umno..

Tanpa Nama berkata...

Bro,
Bendera untuk Tanah Melayu telah pun diwar-warkan oleh KMM dan Ibrahim Yaakub masa sebelum Jepun menawan Malaya.
Selepas itu rasanya ada parti nasionalis Melayu yang juga guna bendera yang melambang Kesatuan Tanah Melayu.
Tapi design yang ditunjukkan ini memang ada ciri-ciri Melayu Raya.
Singapura dan Indonesia menggunakan konsep yang sama.
Jika bendera ini menjadi bendera Melayu Raya, adakah mungkin Singapura kembali kepada penguasaan orang Melayu?
Adakah kita di Nusantara mahu membiarkan bumi Melayu dijajah oleh orang asing ie kaum perantau dan buruh Cina yang jadi kaya hasil bumi Tanah Melayu?

diskopi berkata...

kenapa mesti bulan bintang? kenapa mesti warna kuning?
ko ni masih mengangkat feudalisme nie!!hahaha..!

zeqzeq berkata...

salam berkibar.merdeka..
harmoni seMALAYSIA..

moga tiada yang bermain API perkauman..

sesama bangsa sama2 ada kelebhan..dan keburukan..

kita saudara kan kan..mcm berbalah adik beradik pun tak untung juga..

umno terus mara berkata...

mat monggol ckp berbuih mulut smlm kt tv dgn muka poyonya..

arini dengan muka itu juga menaikkan minyak..

Luca berkata...

bro,

da macam temasek punye je?

Pusaka Negara berkata...

Macam budak2 la ko korang..nak tukar lagu lah...bendera la..nama bendera mcm da nama parti pusaka-saka...kahkahkah... Klu aku gomen..aku bagi je tukar kat budak2 mcm hisham ni..dok merengek itu ini..bosan..nak bendera la..kah kah kah.. oi..nama saka lucu la..nama mcm gerombolan gak...kah kah

cikgu berkata...

Tak payah dijajah oleh orang lain. Orang kita sendiri nak hapuskan bangsa dalam semua borang. Takkan Melayu Hilang Di Dunia? Siapa yang akan berjuang untuk mempertahankan slogan tersebut? Harapkan UMNO? Pirah.

Gurangak berkata...

nampak aman, makmur dan sentosa..tapi rasuah, salah guna kuasa makin menjadi..

Johan berkata...

atau pon yg ni,Bendera Rakyat:

http://10tahun.blogspot.com/2008/02/bendera-rakyat-1947.html

Johan berkata...

kepada mereka2 yg komplin Sang saka Malaya "macam" bendera Indon dan Singapura,sila buat bacaan sejarah dahulu sblum menbuat komen..

Singapura yg cume sebuah 'settlers' state' yg majoriti bukan Melayu pon gune bendera merah puteh warna Nusantara..kita negara yg kononnya penuh dgn "pejuang2 Melayu",hanya menciplak bendera Amerika yg langsung tidak melambangkan warisan negara ni..

aku berkata...

Inilah design bendera yang punya 'asas' sejarah Nusantara. Sang Saka Merah Putih inilah sepatutnya bendera kita. Bukan design Amerika yang xde kena mengena. Dah la lagu Negaraku ambil lagu Hawai, patriotisme lagu mana?

Tanpa Nama berkata...

apakejadahnyasemauniakupelikbtuldengansangkelembaiyangsukamelatahnioopppssssbukansangkelembaitapimaknenekkebayanygtuabertongkatperuhdankukuhahahahahahahaha....makenonpunyejugakhaiiii.....sianmakenontuapelatahantarabangsa

Tanpa Nama berkata...

sila RESEARCH bendera majapahit.

Tanpa Nama berkata...

Bro,
da macam temasek punye je?

-->Bro, bendera nie bukan temasek punya sorg ajer...asas bendera nie (Sang Saka Murih) milik satu nusantara la...aper punya "tur" buta sejarah...

atau pon yg ni,Bendera Rakyat:

http://10tahun.blogspot.com/2008/02/bendera-rakyat-1947.html

-->Yup, gua sokong BENDERA RAKYAT dikibarkan kembali tapi mungkin kena tambah 1 bintang lagi kot (Wilayah Persekutuan)?

Macam budak2 la ko korang..nak tukar lagu lah...bendera la..nama bendera mcm da nama parti pusaka-saka...kahkahkah... Klu aku gomen..aku bagi je tukar kat budak2 mcm hisham ni..dok merengek itu ini..bosan..nak bendera la..kah kah kah.. oi..nama saka lucu la..nama mcm gerombolan gak...kah kah

--> Nie lagi aper punyer tur...dah memang namer benderanya Sang Saka Merah Putih, Kena la terima hakikat/sejarah nama Bendera dah macam tue, Mcm org "AMNO" la lu x reti nak terima hakikat.. takkan nak letak nama Sang "Cemerlang Gemilang Terbilang" kot..? lagi X kool..hahahaah

Tanpa Nama berkata...

Bang,

Nak komen sikit. Bulan bintang tu bukan lambang islam, tapi lambang kerajaan turki usmaniyah. Islam takder lambang kecuali akhlak pemeluknya. Kat bandero tu, elok ganti bulan bintang dengan tanda RM, lagi elok ai.