Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 10 September 2009

SATU MALAYSIA GEMPAR – INI BERITA GEMPAR




BN ROMPAK RIZAB EMAS NEGARA KEPUNYAAN RAKYAT
– www.anwaribrahimblog.com

Rizab emas Malaysia yang menjadi antara pengukur utama kekuatan ringgit kini susut dengan teruk dan menimbulkan kebimbangan di kalangan pakar ekonomi mengenai kedudukan kewangan negara.

Rizab emas itu telah merundum kepada hanya 12 tan sahaja sehingga 31 Julai 2009 berbanding 72.7 tan, menurut statistik Bank Negara Malaysia dan data antarabangsa.

Penyusutan mendadak itu dikatakan memaksa Kementerin Kewangan mengarahkan Bank Negara untuk hanya mengisthiarkan simpanan emas negara dalam bentuk nilai matawang dolar Amerika ialah AS379 juta (RM1.1.35 bilion) dan tidak lagi dalam bentuk kuantiti.

Nilai emas pada pasaran antarabangsa pada 3 September ialah USD980 atau hampir RM3,500 setiap aun.

Menurut laman web Jabatan Perdagangan dan Industri Afrika Selatan, www.thedti.gov.za yang memperolehi data daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), Malaysia mempunyai 72.7 tan atau 2.34 juta aun emas antara 1990 hingga Julai 1999.

Walau bagaimanapun pegangan rizab BNM turun secara mendadak setelah Menteri Kewangan Anwar Ibrahim di pecat dari Kerajaan dan Umno. Tidak lama selepas itu, kerajaan Umno-BN menjual separuh daripada simpanan emas itu, menyebabkan jumlah itu susut kepada 36.3 tan atau 1.17 juta aun pada Ogos 1999.

Perubahan drastik ini bermakna BN telah menjual rizab emas negara sebanyak 60.7 tan atau 1.95 juta aun sepanjang tempoh 19 tahun lalu bernilai lebih USD1.91 bilion atau RM6.83 bilion.

Simpanan emas itu terus menurun sehingga mencapai tahap paling rendah sejak tempoh 20 tahun iaitu 12 tan.

Sehingga ini, tidak ada usaha dibuat oleh Umno-BN untuk mengesan wang hasil penjualan emas itu atau menyiasat pihak yang terbabit.

Lebih mengelirukan lagi rakyat tidak diberikan maklumat tepat mengenai kedudukan sebenar rizab emas negara kerana Bank Negara melonggokkan nilai emas itu bersama “gold swapped” atau emas yang ditukar.

Ini bermaksud walaupun dalam rekod rasmi Malaysia mempunyai simpanan 12 tan emas, rizab itu “dipinjamkan” kepada negara ketiga dan tidak berada dalam simpanan Bank Negara.

Langkah “meminjamkan” rizab emas negara kepada negara luar membolehkan Bank Negara mendaptkan pulangan pada kadar 1 peratus setahun atas nilai emas yang dipinjam.

“Amalan ini amat merbahaya kerana apa pun boleh berlaku jadi sekiranya rezab emas negara tidak dapat dipulangkan kepada Malaysia disebabkan negara yang meminjam telah menggunakan kesemuanya dan tidak mampu untuk mengembalikannya setelah habis tempoh kontrak,’ kata seorang pakar eknomi yang tidak mahu dikenali.

“Ini mungkin berlaku sekiranya negara peminjam menghadapi kegawatan ekonomi seperti yang dihadapi oleh dunia sekarang. Akhirnya rezab emas negara hanya tinggal sebagai butiran pada kertas sahaja,” kata beliau.

Pendekatan Bank Negara menyatakan simpanan emas negara hanya dalam bentuk nilai dan bukan berat fizikal boleh memberi gambaran salah terhadap status simpanan itu.

Jadual di bawah menunjukkan perubahan harga emas dipasaran antarabangsa berbanding nilai rizab emas antara Jan 2006 dan September 2008.

USD Juta Harga Emas (USD/aun) Aun emas Tan emas Tarikh penilaian

293.10 870 344827.5862 10.71873571 30-Sep-08
293.30 780 384615.3846 11.9555129 29-Aug-08
293.30 930 322580.6452 10.02720437 30-Jun-08
294.60 500 600000 18.65060013 27-Jan-06

Nilai rizab tidak banyak berubah pada purata USD293 juta antara Jan 2006 dan September 2008 walaupun harga emas pada pasaran dunia turun naik.

Ini bererti pada purata USD293 juta nilai rizab emas pada 27 Jan 2006 BNM mampu membeli 18.5 tan emas tetapi pada nilai rizab yang sama pada 30 Sept 2008 emas yang boleh dibeli ialah 10.7 tan.

Kesimpulannya langkah BNM mencatatkan rizab emas negara hanya pada nilai matawang adalah tidak tepat tanpa menyatakan dengan jelas harga emas semasa.

Namun yang lebih parah, ialah ketirisan ekonomi negara yang disengajakan oleh Umno-BN sehingga menyebabkan rizab emas negara yang menjadi kemegahan Malaysia pada satu ketika, kini hampir luput sama sekali.



27 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

waaaahhhhhh... byknye duit ilangg...

Pak Dogol berkata...

Tak lama lagi Ringgit Malaysia jadi Duit Pokok Pisang zaman Jepun perintah Malaya...kalaulah benar bagai dikata. Alahai 1Malaysia.

Media Cyber berkata...

cakap penipu haprak ni pun nak korang percaya ..

Media Cyber berkata...

yang aku nampak ini mendatangkan kebimbangan pada ko sendiri mr tukar tiub ...

ko yg kecoh2 pulak dah? kahkahkah!

Sukj berkata...

PAK LONG TT,

HABIS KALAU MACAM TU...SIAPA PENGKIANAT MELAYU???

ANWAR KA...CUCU KA ATAU CICIT KA...??

kah kah kah kah kah..kah kah kah...SIAPA LAGI PENGKIANAT MELAYU YANG SEBENAR...KALAU BUKAN CUCU CICIT SETANN PUKIMAK

TOKWAN SETAN PENGKIANAT MELAYU NI ASALNYA DARI...JENG JENG JENG...AL SHEIKH EL KUBANG PASU LA...kah kah kah kah..kah kahkah..kah kah

MANA DIA TAK BUAT LAGI KA DEMO YANG MELALAK KONONNYA ANWAR PENGKIANAT MELAYU..???

AntiBeerEnd berkata...

Tak cukup lagi berjuta2 duit komisen kapal selam depa sapu. Rizab emas pun depa rembat...

Hai la BeerEnd. Itupun ada lagi yg masih dok sokong...

Tanpa Nama berkata...

Padanlah RM dah kecik daripada Singapore Dollar 1:2.4 RM berbanding zaman dulu ialah RM=SGD, 1:1. Lambat laun jadi jutawan segera macam duit Zimbabwe. Kalau Rm dan Singapore Dollar sama, boleh lah pergi Singapore tak payah tukar duit lagi.

Tanpa Nama berkata...

Padanlah RM dah kecik dari Singapore Dollar. Lambat laun nanti macam Zimbabwe Dollar. Kalau RM dah sama nilai SGD, boleh pergi Singapore tak tukar duit.

InVenTor berkata...

Baca ni..

Trend kenaikan harga emas adalah sentiasa menaik. Dalam masa sebulan ianya
boleh naik sehingga 5%. Pernah dicatatkan, harga emas naik 33.3% dalam
tempoh setahun 2006 -2007. Sekiranya anda beli 100gram emas dengan RM100
per gram pada Jan 2006, iaitu RM10,000. Apabila anda menjualnya pada Jan
2007, anda akan mendapat RM 13,300. Maknanya anda untung RM3,300 hanya
dalam setahun. Tidakkah ianya sangat lumayan ?

Pelaburan emas amat tinggi pulangannya berbanding pelaburan ASB. ASB
biasanya memberikan pulangan 8-10% setahun. Akan tetapi pulangan emas
adalah 50 -100% lebih lumayan daripada ASB.

Harga minyak naik – harga emas akan naik. Apabila minyak naik, semua harga
barang akan naik termasuk emas. Jika anda membeli emas sekarang, anda akan
mendapat keuntungan lumayan pada masa kenaikan harga minyak ini. Dan anda
perlu ingat juga bahawa emas tidak dipengaruhi oleh INFLASI.

Terdapat banyak kemudahan di mana bank-bank utama di Malaysia seperti
Maybank, Public Bank yang menyediakan skim pelaburan emas sebagai
pelaburan orang ramai.

baca lagi di http://www.rahsiaemas.com/index.php?ref=ref=01

fredo berkata...

tahniahh...

aku sbagai rakyat malaysia..aku harammmm kn ko setannn!!!!

matbendaharikelabkamera berkata...

gabenor bank negara tolong jawab, rakyat nak tahu kesahihan berita ini!

Tanpa Nama berkata...

Perkara ini sangat tegang, menakutkan & merunsingkan. Betul kata Pak Dogol..RM akan bernilai mcm Duit Pokok Pisang waktu pemerintahan Jepun. RM jadi sikarap.

Wakil wakil rakyat harus membankit perkara ini dalam sidang Parlimen. bro Hisham sila sampaikan perkara ini kepada wakil wakil rakyat PR. Biar mereka minta penjelasan daripada PM/MK 1Malaysia.

God protects 1Malaysia from disasters!!

Tanpa Nama berkata...

12 tan = 12000kg...Aik mana Lubuk Mandi...cover2la sket emas yang short tu kasik byk balik...

Muhd Aizat berkata...

gila lah..emas juta2 tan hilang cmtu je?

Tanpa Nama berkata...

"dunia ketiga"..oh,mungkin Damn!Zainuddin simpan saki baki ketulan emas kot..10 tahun lalu, jack of all thieves in curi USD20billion dan tubuh 10 bank di afrika..

Tanpa Nama berkata...

Chickens not fooled by GM crops.

Here is a way to test if the food is a GM-food ;-) Rear some chicken and then have them be your food taster.

http://aftermathnews.wordpress.com/2009/09/10/chickens-not-fooled-by-gm-crops/

Anak Johor berkata...

Tukar tiub,

Walau apa pun berita mengenai negara dibentangkan dihadapan mata ahli UMNO, sayang sekali mereka tidak tahu apa-apa berkaitan simpanan emas negara kerana mereka tergulung orang yang bodoh.

Mengapa mereka tidak bertindak atau membantah tentang penyelewangan yang dilakukan pemimpin mereka....

Jawapannya adalah kerena mereka adalah ahli yang menerima rasuah dari pemimpin mereka. Oleh kerana itu mereka tidak berani buka mulut disebabkan mereka juga bersubahat dalam rasuah.

Semuga ayah dan ibu yang selama ini memperhambakan diri hanya untuk parti UMNO, sila lah berfikir menggunakan akal waras...

Apakah benar parti UMNO membela hidup rakyat bangsa melayu... atau pemimpin UMNO-BN sedang berlumba mencuri harta negara...?

Semuga Pak Lang dan Pak Ngah di Batu Pahat boleh menegur pemimpin UMNO yang menyeleweng agar mereka boleh kembali kepangkal jalan.

Jika pemimpin UMNO sudah jadi buluh yang tidak boleh dilentur lagi... eloklah Pak lang dan Pak Ngah ajak saudara mara yang lain berhenti menyokong parti UMNO.

Di Malaysia kita ada parti PAS dan PKR yang akan memperjuangkan nasib bangsa melayu dan rakyat malaysia yang lainnya. Pilihlah parti mana yang baik asalkan jangan bersubahat dengan UMNO lagi.

Sivakumar berkata...

Kan saya dah cakap awal-awal lagi dalam komen saya beberapa hari lepas pasal penjualan Sime Darby dsb., pasal negara bangkrap mungkin kerana rezeb hilang dan hutang tinggi.

Read my lips.

Johan berkata...

artikel kat link ni jelas menunjukkan ape sudah brlaku kat rizab emas tu:

http://www.gata.org/node/3294

Master Yoda berkata...

Media Cyber..

Kalau Tok Hisham penipu, pemimpin2 UMNO berjuta kali ganda penipu...

Kah kah kah

Dah kantoi mantoi, baru nak cover wat citer bangang...Dah byk kali dah

Tanpa Nama berkata...

Media cyber..BN bleh saman kalo Anwar menipu haprak..ini kes berat ni..itu pun kalo Dato Seri Najis berani laa.aku tau sgt la taktik nak selamat bapak angkat ko tuu,huahaha."sy xnak komen berkaitan......blablabla biasiswe..bla bla wanita mongolia."

Tanpa Nama berkata...

http://www.gold.org/assets/file/rs_archive/Rs19.pdf ----- page 21

http://www.lemetropolecafe.com/img2005/Midas/The%20Role%20of%20Gold%20Digital.pdf --- page 30

macam logic je pendapat kat atas bagi bab emas tapi cuba perhatikan reserve negara berbanding masa 1987 sampai 2004 dekat 10 x beza

http://www.bnm.gov.my/files/publication/msb/2004/2/xls/viii_12.xls

http://www.nationmaster.com/time.php?stat=eco_tot_res_min_gol_cur_us-reserves-minus-gold-current-us&country=my-malaysia

ada orang nampak kuman di seberang laut tapi tak nampak gajah kat depan mata :)) cuba perhati masa orang tu jadi MoF banyak mana dia simpan reserve

Muhammad Hazimin Wahab berkata...

Rahsia Menjana Kekayaan Dengan Emas DIBONGKARKAN!!

Salam kpd semua pembaca Tukar Tiub,

Tahukah anda bahawa bagaimana ramai tokey-tokey kedai emas/pajak gadai boleh kaya?

Adakah mereka tu ada buat bisnes lain seperti buka restoran, buka kedai, buka kilang ataupun lain-lain. Kalau tiada, bagaimana mereka boleh KAYA? Pelik juga kan.

Yang sebenarnya, kekayaan mereka hanya datang dari satu sumber iaitu EMAS. Ya, dengan EMAS. Dengan bergantung pada emas saja, mereka mampu menjadi kaya-raya sehinggakan ramai yang jadi JUTAWAN.

Kita pula bagaimana? Adakah kita juga perlu buka kedai emas untuk menjadi kaya seperti mereka? Adakah kita mampu menyediakan modal yang amat besar untuk membuka kedai emas? Ya, sudah pasti!

Sebenarnya, tanpa membuka kedai emas, kita mampu untuk menjana kekayaan dengan emas. Memang benar apa yang saya sampaikan, cuma anda ragu-ragu dengannya, bukan?

Terdapat banyak cara untuk menjana kekayaan dengan emas. Anda boleh memulakan pelaburan sendiri ataupun melalui orang tengah. Adalah disyorkan anda melabur melalui diri anda sendiri tanpa melibatkan orang tengah supaya keuntungan yang anda bakal perolehi lebih lumayan dan tiada risiko ditipu oleh orang tengah.

Anda tidak tahu bagaimana untuk melabur emas? Jangan risau. Baru - baru ini, satu pendedahan ekslusif mengenai pelaburan emas telah dilancarkan di pasaran Malaysia. Panduan dalam bentuk ebook ini akan mengajarkan anda bagaimana melabur dengan emas. Yang pasti, walaupun anda tidak belajar tinggi sekalipun, anda mampu untuk mengikuti panduan pelaburan emas ini.

Dengan itu Ebook Emas-Emas Yang Hilang - Rahsia menjana kekayaan dengan emas sdibongkarkan!! ini telah diterbitkan untuk memberi kesedaran kepada rakyat kita untuk menceburi bidang pelaburan emas.

Untuk mengetahui lebih lanjut, terus saja ke laman web tersebut.
[ http://www.rahsiaemas.com/index.php?ref=hazimin ]

Sekian,
[hazimin]

Sudin berkata...

Kah,kah,kah.....emas ?
Kah,kah,kah.....rizab negara ?

Mana ada dah isham ooii......!

Tu yang baru berhenti jadi pengerusi Maybank.....bekas gabenor bank negara boleh jawab.......!
Setan pukimak tu kasi ikat tengkuk dia dan seret atas jalanraya....!
Setan !
Jaapar,jaapar.....letak jawatan dengan menyusun jari sepuluh.....bukan anwar tak tahu kerja-kerja kotor geng-geng mahathir setan.....ingat isu baring ?.......dah terbaring lingkup semuanya...!!!!

ni CEO maybank wahid bekas ceo TM pulak akan kerjakan apa yang boleh untuk merompak........tak cukup-cukup !!!
Habis TM dikerjakannya,kenyang,lari pulak ke maybank.......dah macam main bola lisut......sekejap UEM,sekejap TM,sekejap Maybank....last-last semua lingkup depa sapu....tinggal habuk.....kuli batak kerja bagai nak mampus....!!!!

emas ?
kah,kah,kah.......dah jadi khazanah !
Tu setan khazanah holding sapa punya idea....?....bukan setan pukimak Mahathir,halim saad,daim...suku-sakat lanun ahli-ahli gerombolan Umno/Bn....

Diturunkan ilmu merompak pada setan najib.....kah,kah,kah.....
Apa dia kata bila terdesak ?
Akidah !
Akidah ngancuk mak kamu !!!!
Akidah bunuh orang akidah apa ?
Akidah curi duit kwsp,tabung haji,amanah pecen,TM,TNB....tu akidah apa ?
Inilah akibatnya belajar akidah dengan setan laknat mahathir.....

Setuju dengan Anak Johor....!
Dah bodoh 52 tahun......tak akan pandai dalam masa sehari........
Akidah mereka duit je.....
Dalam perut penuh bangkai ayam,kambing,lembu,kangkong,bayam,sawi.......
Apa kata hadis ?
"Jangan kamu jadikan perut kamu sebagai kuburan segala bangkai"

Kah,kah,kah...sudahlah najib !
Akidah kamu dan ahli-ahli kamu hanyalah duit dan burit!

Tanpa Nama berkata...

bro you need to explain this in simple malay, so that everybody will understand what it actually means, i.e. that the purchasing power of the ringgit shrinks, our money exchange mechanism based on the amount of gold backing it. what this means in buying raw material or finished products costing more cos our money will end up like the thai bhat or indon rupiah.

Keliwontron berkata...

Tak payah belahar ekonomi pun majority rakyat Mesia tahu ringit kurang bernilai sekarang
K'jaan yg di tugaskan utk mengawal inflasi tapi dia pulak yg menyebabkan inflasi ....harga minyak naik , bil letrik , air , cukai pintu ,tol jalan, harga kereta yg terlampau mahal , kos pendidikan , kos perubatan , sampai kos nak masuk toilet utk berak pun naik ...ape ke jadah punya gomen .
Bayangkan dalam masa 5 tahun ini inflasi di luar kawalan sampai gaji 6000 sebulan dok KL nie cukup2 makan saja ...
Bayangkan lagi 20-30 tahun kalau setan UMNO BN nie masih memerintah mampus rakyat marhain .
Kalau BN nie jatuh dari tampuk pemerintahan lagi 1-2 election lagi aku kan celebrate buat kenduri arwah utk UMNNO !

Tanpa Nama berkata...

Bah Lantak mana? Bah Lantak mana? Kenapa tak komen? Sampai hati Bah Lantak tak komen.