Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 6 Disember 2009

SABAH DAN SERAWAK JUGA AKAN HILANG DUIT ROYALTI MINYAK



BANGUN MELAWAN JANGAN KENA TIPU




PUSAT PERLU HORMATI PERJANJIAN PETROLEUM : KU LI – harakah daily

Kerajaan Persekutuan digesa menghormati perjanjian kerajaan negeri Kelantan dengan Petroleum Nasional Berhad (Petronas) berhubung pembayaran 5 peratus daripada keuntungan operasi carigali petroleum di luar pantai Kelantan kepada negeri itu.

Bekas pengerusi Petronas, Tengku Razaliegh Hamzah dalam blognya http://razaleigh.com memberitahu, hak yang diperuntuk perlembagaan kepada rakyat kelantan untuk mendapat royalti kini sedang dinafikan Pusat.

Keengganan pusat memberi royalti kepada Kelantan katanya bukan sahaja melanggar Akta Pembangunan Petroleum 1974, malah lebih besar dari itu ianya akan memberi kesan dan permasalahan melaupaui negeri Kelantan.

Menurutnya, dengan menidakkan perjanjiaan antara Kelantan dengan Petronas itu, bermakna kerajaan Pusat juga menidakkan perjanjian sama terhadap negeri-negeri lain sekaligus menafikan hak rakyat negeri tersebut.

Selain itu katanya, kerajaan persekutuan boleh dipersoal kerana dilihat cuba menafikan kewajipan Petronas untuk membayar 5 peratus kepada mana-mana negeri pengeluar minyak seperti termaktub dalam kontrak perjanjian.

Sedangkan katanya, Petronas pada hakikatnya terikat dengan kontrak tersebut dan wajib membayar jumlah 5 peratus dari keuntungan mereka secara terus kepada negeri terlibat.

Tindakan tersebut katanya menimbulkan persoalan dan boleh memberi impikasi yang lebih besar kepada negeri-negeri pengeluar minyak yang lain, khususnya Sabah dan Sarawak.

Keadaan Kelantan, Sabah dan Sarawak adalah serupa dan membuat perjanjian sama dengan Petronas.

Jika Kelantan tidak diberi hak royalti persoalan timbul adakah bermakna kedua-dua negeri di borneo itu juga bakal menerima nasib yang sama.

KAH KAH KAH…

woit….KALAU SABAH DAN SERAWAK DAPAT WANG EHSAN ….kah kah kah..

kah kah kah ... SABAH DAN SERAWAK PASTI AKAN TINGGALKAN MALAYSIA…kah kah kah..

kah kah kah…INI SEMUA MADEY PUNYA KERJA… kah kah kah..

woit… SUDAH ADA PERJANJIAN… TAPI TAK DI TEPATI…kah kah kah…

woit… MANA ADA LAGI KEPERCAYAAN TERHADAP PERJANJIAN…kah kah kah…

kah kah kah… DAYAK BAJAU KADAZAN MELAYU ABIS KENA TIPU… kah kah kah..

kah kah kah...SATU MALAYSIA KENA TIPU…kah kah kah…

woit…. DUIT MIYAK SUDAH HABIS….kah kah kah…

woit… DUIT MINYAK SUDAH LINGKUP… kah kah kah…

kah kah kah… BERSEDIA !... KALAU TAK KELUAR MELAWAN… JAMIN TAHUN DEPAN…. SEMUA KENA CUKAI…kah kah kah…

nota:
dengar khabar sebuah syarikat bumi
sedang bekerjasama dengan ukm bangi
untuk mengkaji cara terbaiak tentang oxygen.

tahun depan syarikat bumi ini akan
mendapat hak untuk memungut cukai oxygen kah kah kah





16 ulasan:

نيك حافيظول berkata...

Ciss...! Durhaka kau si Ku-Li. Berani kamu menentang gerombolan yer. Mengapa kamu tidak sembah dan patuh kepada gerombolan, tuan punya kuasa dan pemilik hasil mahsul di bumi Malaysia ini yer kah kah kah

syafiq berkata...

slm..
sebenarnye.. kelantan memang tak patut dapat royalti.. sebabnye?

bace ni.. memang ko tau yg ko bute sejarah.. dan ko kene bace sejarah perjanjian antara malaysia - thailand etc..

http://writtenbyhim.wordpress.com/2009/11/30/penjelasan-mengapa-kelantan-tiada-hak-royalti-minyak/

sebab perjanjian ni laa kerajaan tak dpt bg royalti.. wang ehsan pn patutnye orang "ISLAM" dah bersyukur..

astaghfirullah..

http://writtenbyhim.wordpress.com/2009/11/30/penjelasan-mengapa-kelantan-tiada-hak-royalti-minyak/

Tanpa Nama berkata...

kalau sabah sarawak tinggalkan malaysi... kelantan takkan nak tunggu jugak... keluar sekali la...

Tanpa Nama berkata...

oxygen ke hydrogen?

HajiKepalaLembu berkata...

Susah mau lawan najib. banyak penyokongnya dari sulawesi di sabah.

storm62 berkata...

kalo Sabah & sarawak tinggalkan M'sia, Rakyat mereka akan hidup aman dan damai....dgn hasil keuntungan dari minyak & balak saje, Rakyat mereka tak perlu ikat perut dan duduk kat dalam hutan lagi!!!!

Tanpa Nama berkata...

Masalah sebenarnya orang Melayu di negara ini lebih suka gelar diri mereka orang Kelante, orang Sabah, orang Kedah, orang Negori dari orang Malaysia ini ditambah dengan 9 + 1 Raja-Raja Gopal yang suka ikut kepala masing-masing.Kalau hasil Negara dihak milikan negeri yang paling beruntung ialah Raja-raja Gopal. Kalau diHakmilik Negara pula yang beruntung kroni-kroni. Rakyat di negeri akan masih menganga jugak macam biasa.Ia seperti tanya, mulut mana yang lebih baik "Mulut Buaya atau Mulut Harimau?. Kalau duit ini kecil kita mampu kawal dia...kalau besar duit pulak kawal kita".Kepentingan diri dan kroni didahulukan, kepentingan rakyat nanti kita pikiak".

Anonymous berkata...

hey apaa daaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

Sabah dan Sarawak akan keluar? Takkan dia orang nak jadi macam Brunei? Tak maju-maju. Income tax, cukai tanah, cukai pintu, dll macam cukai GST tak de... Stone age, bro.

Tanpa Nama berkata...

jom pakat sokong sabah dan serawak keluar malaysia...

pastu tu mai kita kambingkan UMNO cukup- cukup..

ha ha ha...

jebatderhaka

Tanpa Nama berkata...

tu dia!! Altantuya dah jadi drama bersiri kt hong kong


Penangan dan liputan meluas mengenai pembunuhan model dan penterjemah dari Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang dibunuh dan diletupkan dengan kejam menggunakan bom C4 sebelum ini, menyebabkan TVB Hong Kong merancang untuk menayangkan kes pembunuhan Altantuya dalam drama siri emas pada tahun 2010 nanti.


Bekas wartawan Susan Loone mengatakan bahawa Hong Kong akan menghasilkan sebuah drama siri berdasarkan pemberitaan seorang wartawan Perancis, Arnaud Dubus tentang pembunuhan Altantuya dari akhbar La Liberation.

Drama bersiri tersebut akan dinamakan “Ulaanbaatar, Paris, Kuala Lumpur”. Watak Altantuya akan dimainkan oleh Sonija Kwok, Najib Tun Razak oleh pelakon veteran Kwok Fung, Razak Baginda oleh Bill Chan Sek Sau dan Rosmah Mansur oleh Rebecca Chan. Sama ada berita harian ini akan direalisasikan atau tidak , yang pentingnya kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu mempunyai cukup untuk semua elemen yang diperlukan oleh sebuah filem. Cerita ini menglibatkan politik, skandal perempuan, senjata api, pembunuhan, sesuai untuk perfileman.

P/S : Politik itu memang satu drama – Semua nama dan lakonan adalah rekaan semata mata dan mungkin secara kebetulan, tidak ada kena mengena dengan hidup atau yang mati – jangan lupa ayat itu dihujung setiap drama yang beretika.

man
bdk aloq staq

Tanpa Nama berkata...

Dang Banun,
Ini lah sebabnya mengapa Brunei ga'mau join Malaysia pada tahun 1963 dahulu, pasal minyaklah, KL kan ambil 95% dan Brunei hanya dibagi 5%, tak adil tak adil tak adil!

Tanpa Nama berkata...

Malaysia recalls UN envoy over Iran nuclear vote


Published: 12.06.09, 11:40/
Israel News



Malaysia has recalled its envoy to the United Nations in Vienna after the representative voted against a resolution censuring Iran over its nuclear program.


The government did not specify whether the vote was against its policy. The 35-nation board of the International Atomic Energy Agency passed the resolution demanding Iran freeze uranium enrichment November 27. Only Malaysia, Cuba and Venezuela voted against. (AP)

Mohd. Arshad M. Hussain, Ambassador of Malaysia to Austria and Permanent Representative of Malaysia to the United Nations, Vienna in his capacity as the newly-elected Chairman of the IAEA Board of Governors.

ZolSatibo

Tanpa Nama berkata...

kalau kerajaan selamba babi jer.. langar perjanjian,.. aku harap aa.. lepas nih selamba babi haram la kerajaan patut langgar perjanjian dengan konsesi lebuhraya.. baru adil ptui.,. turun harga tok sah bayar pada konsesi haram jadah

Tanpa Nama berkata...

sabah boleh keluar malaysia.. kepada pejuang revolusi sabah..anda tahu siapa diri anda.

tiada yang mustahil di dunia ini.

“The revolution is not an apple that falls when it is ripe. You have to make it fall.”

Tanpa Nama berkata...

ramai orang sabah mau keluar malaysia.. orang sabah sudah bosan dengan persoalan maju tidak maju. orang sabah hanya mau keluar dan jadi demokrasi di tanah sendiri.

orang sabah tidak pernah membenci orang semenanjung atau malaysia. kami cuma tidak tahan dengan pemerintahan UMNO. kami tidak pernah mau membenci sesama manusia.

tapi bila hidup ini sudah sempit..dan kami sering di pandang rendah dalam negara sendiri.. kami dituduh tinggal di hutan.. kami dituduh tidak maju.. ini membuatkan kami ingin keluar dari negara ini.. kami bukan tidak maju.. tapi negara ini tidak demokrasi..dan negara ini sendiri tidak memberikan peluang kepada kami untuk menunjukkan bakat kami..

semua peluang yang ada hanya UNTUK ORANG MELAYU dan BUKAN UNTUK BUMIPUTERA SABAH...

maka sabah pasti akan keluar dari malaysia, bukan berdasarkan perasaan perkauman tetapi berdasarkan niat untuk bebas di tanah sendiri..

kemerdekaan yang manis itulah yang kami nantikan..

di negara yang baru itu nanti tidak akan ada bangsa yang istimewa.. dan semua etnik akan sama kedudukannya..

Jesus memberkati tanah sabah.
amen.