Ahad, 6 Disember 2009

PRESIDEN NGOOK INI ADA LAGI RUPA RUPANYA




GMP KESAL TINDAKAN M.KULASEGARAN SOAL ISU KETUANAN MELAYU
– melayau

Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di sini hari ini kesal dengan tindakan Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran yang mempersolkan isu ketuanan Melayu dalam persidangan Dewan Rakyat baru-baru ini kerana ia boleh menimbulkan rasa kurang senang di kalangan orang Melayu.

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP) Dr Mohd Hilmi Ismail berkata kenyataan Kulasegaran itu telah menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan orang Melayu.

Bercakap kepada pemberita selepas menghantar memorandum bantahan kepada Kulasegaran melalui pejabat DAP Perak di sini, beliau berkata persoalan yang dibangkitkan oleh pemimpin DAP itu tidak berpijak kepada realiti kerana orang bukan Melayu yang sebenarnya “tuan” di Malaysia.

"Manakan tidak, ramai orang Melayu menjadi pengawal keselamatan kepada tuan-tuan syarikat yang berbangsa Cina dan India. Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dibangkitkan juga dengan mengatakan diskriminasi berlaku kepada kaum lain juga tidak betul kerana kaum Cina dan India khususnya dilihat lebih memonopoli ekonomi negara,” katanya.

Mohd Hilmi berkata isu ketuanan Melayu tidak pernah wujud bahkan dalam Perlembagaan Persekutuan sekalipun ia tidak dinyatakan cuma disentuh mengenai hak keistimewaan orang Melayu di bawah Perkara 153.

KAH KAH KAH…


kah kah kah…. ADA LAGI PRESIDEN NGOK INI… kah kah kah..

kah kah kah… PRESIDEN NGOK INI TAK TAHU BEZA ANTARA MALAYSIA TODAY DENGAN MALAYSIA KINI… kah kah kah…

kah kah kah…. MELAYU MANA YANG KURANG SENANG ?... kah kah kah

kah kah kah… MELAYU MANA YANG TIDAK PUAS HATI ?... kah kah kah..

woit… BILA PULA NGOK INI MEWAKILI MELAYU DI SRI LANGKA… DI AFRIKA SELATAN… DI SUMATRA… kah kah kah..

woit… DI TANAH MELAYU INI PUN… TAK ADA SIAPA YANG LANTIK NGOK INI…. kah kah kah..

kah kah kah… PADAN MUKA… BARU SEKARANG SEDAR KETUANAN MELAYU INI TIDAK WUJUD…. kah kah kah…

woit…BERITA KETUANAN MELAYU TAK WUJUD SUDAH KAH DIBERI TAHU PADA PEKIDA… PERWARIS DAN PERKATAK?.... kah kah kah…

kah kah kah… KESIAN PRESIDEN NGOK INI… BARU SEKARANG SEDAR… DAH TERLAMBAT… BILA DUIT MINYAK SUDAH HABIS… kah kah kah…



5 ulasan:

matstimketum berkata...

presiden baru bangun tidor kot?

Tanpa Nama berkata...

Ramai diantara Rakyat negara ini tidak memahami apakah itu "konflk etnik". Apakah implikasinya jika berlaku dinegara ini. Konflik etnik berlaku berpunca dari kmpulan-kumpulan etnik di sesuatu negara saling tidak mempercayai satu sama lain dan selalunya mula mempersoalkan kontrak sosial yang dimeterai bersama. Walau pun semasa mengwujudkan kontrak sosial ini kumpulan yang paling berkuasa diantara etnik mempunyai segala kuasa untuk menentukan inti-pati kontrak tersebut dalam kontrak sosial dan kumpulan etnik yang kurang berkuasa dengan rela menandatangani kontrak tersebut bukanlah bermakna mereka boleh dieksploitasikan oleh kumpulan yang lebih berkuasa.

Masalah utama kepada perpaduan kaum di negera ini adalah aktivis-aktivis kaum dan ahli politik yang terlalu ghairah ingin mencapai kejayaan dengan cara yang cepat dengan sengaja memecah-belahkan rakyat negara ini dengan dilema strategik ingin berkuasa dalam etniknya. Kepautan emosi (emotional power) perkauman akan meningkat sekiranya diapi-apikan dengan adanya ancaman dari kaum lain terhadap etnik mereka. Selama ini UMNO berjaya lakukan agenda seperti ini untuk bukan menyatukan bangsa Melayu di negara ini tetapi untuk orang Melayu menyokong penuh hanya satu parti politik ia itu UMNO. Cara menakut-nakutkan Melayu dengan dieksploitasikan isu-isu kaum Cina dan India akan merampas Hak Melayu di negara ini adalah suatu cerita yang dongeng disandiwarakan oleh pemimpin UMNO.

Di Bosnia konflik Etnik di antara Orang Islam dan "Serb" berlaku disebabkan oleh ketidak fahaman tentang agama Islam dikalangan orang Serb, Orang serb selalu dengan bongkak menyatakan secara terbuka kaum mereka adalah penduduk asal Yugoslavia, Bosnia adalah hak meraka, Orang Serb yang paling layak memerintah kerana mereka adalah kaum yang ada bakat, tenaga, pengalaman. Konflik Etnik di "Sudan" pula berpunca dari orang-orang yang di Selatan yang kian lama dibelengu oleh sistem perhambaan, status rakyat yang lebih rendah dari Utara dan mereka mengangap tidak dihormati oleh kerajaan yang memerintah. Ditambah pula dengan penguat-kuasaan undang-undang syarie (Islam) telah menyebabkan diri mereka akan menjadi warga negara kelas dua telah menimbulkan kemarahan rakyat Sudan di Selatan. Maka wujudlah konflik Etnik yang ganas pada tahun 1994 dan juga 2008.

Parti-Parti politik Pakatan Rakyat terutamanya Parti PKR dan DAP perlu dan sentiasa memberi jaminan kepada etnik minoriti di negara ini bahawa keselamatan fizikal dan kebudayaan kumpulan minoriti akan dipertahankan dengan bersama hak kaum majoriti dinegara ini. Dalam pada masa yang sama jangan lupa pula hak kaum majoriti jangan diabaikan. Pada dasarnya kerajaan Pakatan rakyat yang berkuasa negeri seperti Di Pulau Pinang perlu ada Pengurusan Efektif (Effective Management of ethnic Conflict)untuk mengkaji dan mengamalkan dasar tidak kewujudan konflik etnik di negeri ini kerana Kaum majoriti di negara ini menjadi kaum minoriti di negeri Pulau Pinang.Pengurusan etnik di Pulau Pinang adalah satu cabaran sukar berbanding di negeri-negeri lain. Pucuk pimpinan DAP dan PKR perlu memahami keadaan ini sekiranya ingin menguruskan Negeri ini untuk penggal kedua. Mengekalkan "confidence building" diantara kaum mestilah diberi penumpuan khusus dalam pentadbiran negeri. NGO-NGO yang berteraskan kaum mestilah didekati untuk memberi maklumat-maklumat yang berkesan supaya tidak ada kaum terpinggir di Pulau Pinang.

Tanpa Nama berkata...

sapa mamat tu, tak kenalpun..
porak.

100% pure anak perak.

gelong gajah berkata...

Berapa banyak NGO daaaa..
nama NGO la ni ikut isu semasa..bila timbul kes soltan kena kutuk timbul NGO soltan ..bila timbul isu melayu ..timbul NGO melayu..bila isu babi ..muncul NGO babi ..pening dengan mesia ni..macam2 NGO..tapi kerja habuk pun tarak..buat riuh kertas khabar dan tv tiga suku ja..

minianimalis berkata...

pegi mampus dengan ketuanan melayu!!