Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 29 Mac 2010

DUIT SUBSIDI IALAH DUIT RAKYAT




KERAJAAN TANGGUNG SUBSIDI RM72 BILION SETAHUN
- melayau

Kerajaan memperuntukkan subsidi sebanyak RM72 bilion setahun bagi membantu rakyat mengurangkan kesan kenaikan harga barang dan perkhidmatan di negara ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Ismail Sabri Yaakob berkata, subsidi itu membabitkan semua jenis barangan keperluan seperti makanan, peralatan, pendidikan, pertanian dan kesihatan.

KAH KAH KAH..

woit… BERITA INI SEOLAH OLAH…. DUIT KERAJAAN INI DI MILIKI OLEH MENTERI…kah kah kah..

woit…. DUIT SUBSIDI INI BUKAN DUIT MENTERI… kah kah kah..

woit…. DUIT SUBSIDI INI BUKAN DUIT MAT MONGOL…kah kah kah…

woit…. DUIT INI DUIT KERAJAAN… ERTINYA DUIT RAKYAT…. kah kah kah…

kah kah kah… ITU PASAL RAKYAT MARAH APABILA DUIT KERAJAAN BELI KAPAL SELAM…kah kah kah..

kah kah kah… RAKYAT MARAH ..DUIT BUAT LITAR SEPANG… INI BUKAN DUIT MENTERI…kah kah kah..

woit… MEMANG BETULAH… DUIT BUAT SUBSIDI… INI MEMANG TUGAS KERAJAAN YANG ADIL…kah kah kah..

woit…. BUKAN REMBAT DUIT RAKYAT…. BELI KAPAL TERBANG JET YANG TAK ADA ENJIN…kah kah kah..

woit.... SUBSIDI INI DUIT RAKYAT DI GUNKAN UNTUK MENYENANGKAN RAKYAT..kah kah kah..

woit... TUGAS KERAJAAN IALAH MENGENDALI DUIT RAKYAT BUKAN MEREMBAT...kah kah kah..




10 ulasan:

Kucing Parsi berkata...

hahaha

kelakar nya

buat macam duit sendiri

wakmeli berkata...

terpaksa? pemimpin2 parti bn, klau dah xcerdik nak pimpin negara atau tak sanggup lagi nak jadi pmimpin, boleh la turun, letak jawatan..bagi kat parti lain yg lebih layak.. xperlu la cite kat rakyat pasal tanggung subsidi ni. taktik lama nak perbodohkan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Ala...itu pun nak heboh....dah tugas kerajaan...duit komesin US$100juta beli kapal selam tu duit subsidi juge ke?

Sudin berkata...

Menteri melayu yang bebal dan sial !

Cukai sana-sini,tapi hilang entah kemana.

Bagaimana hendak urus tadbir dengan betul ?
Mukadimah yang diajar oleh Mahafiraun adalah rasuah.

Berebut-rebut jawatan menteri,ketua cawangan,bahagian,YB DUN,MP adalah semata-mata untuk perut sendiri.

Patutlah tak hendak bina sekolah,hospital,pengangkutan awam kiranya semuanya hendak diasak supaya sesak.
Biar rakyat mati dalam kesesakkan.
Peruntukkan tak perlu,kalau ada masuk poket sendiri lagi bagus.
Macam mana nak ada peluang pekerjaan....meneruskan kesinambungan

Apa punya mentaliti menteri Umno(B)/BN macam ni ?

Kalau rakyat dipanggil subsidi.
Cukong pula sedap bunyinya dipanggil insentif.

Udah tak ada idea nak bercakap.
Subsidi,subsidi,subsidi.

Rakyat bayar gaji ribu-ribu hanya untuk bercakap hal subsidi ?
KPI kepala taik !

Lepas ni apa lagi nak cakap ?
Ada !

Singapura,Lee Kuan Yew
Keris,Ketuanan melayu
Ejen asing
Perpaduan
1malaysia
Bumiputera
Pribumi
malaysia boleh
FDI,Pembangunan
Prihatin
Bodek,cium tangan
Hantu Islam EPF
Tabung haji zakat
upah haji umrah
Petronas airasia
F1 ULAMA LIWAT
Tambah nilai isap dadah
Ubah gaya hidup
kencing manis
darah tinggi
lemah jantung,gula rosak
anti sorok
kempen
Perkauman...bla,bla,bla,bla...

Yang tak boleh cakap ?
Altantuya
Razak baginda
Rasuah
Special draw
Genting
ISA,OSA,AUKU
Akta Polis sek 27
Akta mesin cetak
Akta darurat
Roboh rumah rakyat
Bini dan laki puaka
Hasutan...bla,bla,bla

Mr. Shcomey™ berkata...

salam. saya ada sedikit pandangan.mungkin ada silap,tapi jangan marah k.
cukai dan segala pendapatan negara diuruskan oleh kerajaan. kita tahu cukai adalah hampir sebahagian besar dari pembayar2 cukai iaitu orang yang bergaji tinggi. kebanyakan orang malaysia gaji nya bawah rm2000, rasanya tak bayar cukai pendapatan kot.(sy tak kaji fakta tangga gaji pembayar cukai). cukai2 sampingan lain je dorang bayar. sebahagian lagi ialah cukai dari perniagaan seperti rokok dan arak.
Di sini kita boleh lihat, terdapat pelbagai golongan pendapatan di malaysia dan pelbagai kehendak bagaimana duit itu digunakan.

Subsidi hanyalah untuk membantu meringankan beban bukanlah untuk menanggung. kalau semua nak tanggung, semua nak murah, mungkin kita kena buat, proses, tanam, atau segalanya2 sendiri. tak boleh import dari luar, baru lah kos tu kurang.

berkenaan dengan kapal selam, segala pembinaan, projek mega sebagainya adalah untuk masa hadapan. kita tak boleh mengharapkan keuntungan atau faedah besar datang dalam masa 2,3 tahun..
seperti litar F1. mungkin anda tidak terasa apa faedahnya, tapi bagi pelumba kereta, pelumba motor, atau sesiapa yang memerlukan litar bertaraf antarabangsa, mereka amat memerlukannya. seperti juga kita yang menaiki bas, tidak memerlukan KLIA. tetapi bagi yang sesiapa yang menggunakan kapal terbang, memerlukan KLIA sebagai transit/perhubungan mereka.

mengenai kapal selam, kenapa kita habis ratus2 juta membelinya ialah untuk kelengkapan perang. Sebuah negara berdaulat memerlukan sistem pertahanan yang sekurang2nya mampu menahan sebahagian serangan. Andaikata negara kita dimusuhi oleh negara2 lain yang menggunakan kapal selam sebagai senjata, kita pasti tertanya2 mengapa kerajaan tidak membeli/membina kapal selam sebagai sistem pertahanan. ini untuk masa depan. Kenapa kita beli 2 sahaja, kenapa tak beli berdozen. Yang pasti ialah mengenai kos. Dan sebelum kita dapat mengkaji teknologi kapal selam, kita harus ada modelnya. InsyaAllah, akan ada inisiatif anak malaysia yang akan membina kapal selam buatan malaysia sendiri.

ini ialah pendapat saya. jika ada salah kata, harap dimaafkan. peace :)

Tanpa Nama berkata...

kalau aku jadi menteri
duit subsidi tu aku tambah jadi 200 bilion
bukan duit aku pon, duit engkau orang jugak

Tanpa Nama berkata...

nak guna duit rakyat untuk rakyat susah la....
guna duit rakyat untuk sedapkan perut dan bawah perut, tak ada masalah la...
1 Malaysia, BN yang punya.....

Tanpa Nama berkata...

TT ooooi!

duit free anwar campaign mana pergi?
tak dengar berita pun
dah masuk kotak sekali ker?

Tanpa Nama berkata...

mr schomey!!

semua yang hang cakap tu betul
tak sapa bangkang pun

masalahnya
cara pembinaannya tu tak kena
cara pembeliannya tu tak kena

kita ambik cth 1
Litar F1 katakan
memang baik utk masa depan
tapi
sapa yang dapat? sapa CEO?
anak beranak aje
mak cik felda dapat apa? air lior!
Brapa org mat rempit yg dapat merempit kat litar tu?
takat gaji 2 atau 3 K tak payah mimpi nak merempit kat situ la
anak mak cik felda pun belum tentu dapat jejak kaki tengok lumba F1

kita ambik cth 2
kapal selam
beli dulu kat mana? sapa beli? berapa kos? ada jenis lain yg lebih murah tak? berapa komesyen? sapa dapat?
kawan rapat jugak.
Mak cik felda dapat apa? air lioq
lepas tu, apa jadi skng?
tak kan tak baca?
nak pertahan negara apa lagu tu?
belum pegi perang pun dah macam2 hal
tentera negara lain bukan takot pun, depa gelak!
beli la yg baru, ada kualiti!

lagi satu hal
kata tak ada duit, duit susut
knapa time susut duit boleh buat F1
susut apa nama tu?

mahaf kalu tesalah kata mr schomey
malas aku nak fikir
hang fikir la sendri
hang kena tengok +ve dan -ve
jangan dengar 1 pehak saja
nanti org kata mangkok hayun

Mr. Shcomey™ berkata...

yeke? sebab saya hanya menyatakan pendapat. dah kata mungkin ada yang salah. tapi saya bukan lah orang yang dengar 1 pihak sahaja. mungkin tanpanama boleh baca chedet punya blog(mesti penah baca kan) atau pon blog basuhbaju yang masing2 ada pendapat sendiri mengenai subsidi dan siapa yang dapat projek.

rasa2, negeri yang diperintah PR dorang bagi projek kat siapa? makcik felda? rasanya orang rapat jugak kan..

saya rasa kalau tanpanama sendiri memerintah, bina lah apa jua pun, takkan semua orang boleh dapat faedahnya secara langsung. kalau bina stadium bola, makcik felda dapat apa? air liur juga. bina klcc, makcik felda dapat apa? air liur juga. semua pun boleh dikaitkan..

pasal masa duit susut, kita boleh buat projek mega. projek mega, bukannya hari ni plan, esok lulus, bulan depan dah siap. semuanya memakan masa. setiap perancangan, ada jangkamasa dan tujuan. bukan sekadar penyeri je. kalau asyik ada duit, tapi semua nak tanggung rakyat, apa projek yang jalan? Bila negara nak maju dan makin membangun?

pasal kapal selam, pembelian itu satu langkah yang bagus. tapi cara pemilihan kapal selam, dan cara pembelian serta nilai yang dihabiskan memang diragukan serta memburukkan nama kerajaan sendiri..

rasanya, kerajaan perlu bentangkan perbelanjaan kapal selam kepada rakyat, baru kita puas hati dan tahu apa kurangnya/ralatnya..

oh ye. kepada sesiapa yang berkenaan, tak perlu komen saya tak pakai otak, atau kata saya bodoh di blog saya. Silalah beradab sket..:)