Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 4 Mei 2010

KES RAJA GOPAL LAGI




BUKU SEJARAH MELAYU/SULALATUL SALATIN






NOH OMAR MINTA NIK AZIZ JANGAN BAWA PERANGAI KELANTAN
- minsider

“Nak berkempen, nak baca khutbah, tak kisahlah sebab tiada halangan.

“Dia Menteri Besar, buatlah undang-undangnya sendiri dengan sesuka hati,” kata Noh Omar.

Malahan, beliau mendakwa sesiapa yang mempertikaikan isu ini seperti Nik Aziz merupakan perbuatan tidak menghormati Sultan Selangor.

“Jangan nak bawa perangai atau stail orang Kelantan datang ke Selangor.

“Kita ada undang-undang sendiri, ada Sultan sendiri... jadi perbuatan PAS seperti tidak menghormati Sultan,” kata beliau sambil menambah, sebagai orang Melayu tidak menghormati Sultan Selangor.

Nota:

APA DIA MEMBERI PENGHORMATAN

Apa kah penting kita menghomarti satu satu susuk kerana pangkat dia? Apakah wajib kita memberi penghormatan kerana dia berstatus dan berderajat.

Negara kita sekarang dalam krisis. Perdana Menteri dikatakan terlibat dalam kes pembunuhan. Ada anak menteri yang dikatakan terlibat dalam kes pembunuhan. Ada menteri yang terlibat dalam kes bunuh. Justeru kita melihat manifestasi dari krisis ini muncul dalam pelbagai bentuk.

Salah satu dari manifestasi ini ialah kegilan untuk memaksa warga negara untuk menghormati sesaorang. Kegilaan ini amat jelas dihalakan kepada orang Melayu. Orang Melayu sedang diasak untuk ‘ pandai menghormat’. Orang Melayu ingin terus di feudal dan dibodohkan untuk menghormati susuk-susuk yang tidak memiliki nilai budaya yang tinggi. Susuk ini pula tidak memiliki keintelektualan yang unggul.

Susuk-susuk ini mahu dihormati melalui undang-undang dan hukum hakam.

Sebenarnya kita tidak perlu dipaksa-paksa dan di takut takutkan untuk menghormati seseorang.

Penghormatan diberi secara ikhkas.

Penghormatan diberi kerana kita merasa susuk itu memang satu susuk yang kita sendiri hormati. Bukan kerana pangkat atau derajat.

Penghormatan bukan diberi kerana punai kita di tarik. Atau telinga kita dipulas. Atau muka kita ditempeleng.

Penghormatan bukan diberi kerana kalau tidak hormat maka kita akan di tahan di penjara tanpa bicara.

Penghormatan diberi kerana diri kita merasa susuk itu telah melakukan sesuatau yang kita sendiri hormati apa yang dilakukan.

Peminat sukan menghormatai ahli sukan yang berjaya.

Peminat rock menghormati band dan rokers yang mereka minati.

Para itelektual menghormati pemikir dan ahli falsafah yang mengeluar pendapat dan menulis buku.

Peminta lukisan menghormati pelukis yang mereka minati.

Pendakwah dan orang agamawan menghormati guru rohaniah mereka.

Semua contoh-contoh penghormatan ini datang dengan hati terbuka tanpa di paksa-paksa.
Menghormat bukan membodek.

Lihat krisis yang sedang menimpa negara ini:

Bagaimana kita hendak hormat kepada Najib Razak – selagi kes Altantuya tidak jelas selesai. Dan kini kes ini telah di buka pula di Paris.

Bagaimana kita hedak hormat kepada Ketua Polis Negara : pada masa ini ijazah yang diakui dimiliki sedang di pertikaikan.

Bagaimana kita hendak menghormati Peguam Negara kerana keupayaan inteleknya sedang dipertikaikan. Malah dia dikatakan bukan seorang pelajar yang cerdik ketika menuntut di fakulti undang-uandang di Universiti Malaya.

Tidak ada sesiapa yang boleh memaksa kita untuk menghormati susuk susuk yang kita sendiri tidak yakin keintelektualan dan ketrampilan keilmuan mereka.

Susuk yang kita hormati ialah susuk yang melakukan sesuatu keunggulan yang kita minati dan kita tidak berkepuyaan untuk melakukan nya.

Tun Seri Lanang kita hormati hingga ke hari ini bukan kerana dia kerabat raja - Dia di hormati kerana dia mengumpul dan menyusun kitab Sulalatus Salatin/ Sejarah Melayu. Dia melakukan kerja intelektual.

Kita menghormati Abdulah Munshi bukan kerana dia Mamak pandai kelentong tetapi kerana dia menulis buku – Hikayat Abdullah antara tulisannya. Susuk ini melakukan kerja intelektual.

Jika mundar mandir dengan derajat dan kayu golf ke hulu ke hilir – mungkin ada kaki bodek akan menunjukkan hormat. Tetapi ini homat plastik untuk dapat balak dan jadi Tengku Wong. Penghormatan ini tidak tahan lama. Keluar dari pintu istana si Mamat ini akan kentut besar yang bunyinya lebih hebat dari Merian DiRaja.

Ekonomi kapitalis telah memecahkan hegemony ekonomi feudal. Tidak ada lagi sesiapa yang akan percaya bahawa Raja atau Sultan itu wakil tuhan. Orang Jepun dan Orang Siam pun akan ketawa bila babak ini dibuka.

Justeru hormatilah siapa sahaja yang ingin dihormati tanpa paksa paksaan.
Tapi jangan lupa untuk menghormati oxygen dan ayer kerana tanpa oxygen dan ayer kita tidak akan wujud.

nota:
masih ada lagi orang kurang sedar
kita sekarang dalam tahun 2010
sudah ada internet dan youtube
tak kan nak ikut cakap raja gopal kah kah kah


NOTA BARU :

peguam negara hanya dapat ijazah
third class - general degree
mungkin ini markah kasehan kerana
malaon ini bukan dari semenanjung kah kah kah


33 ulasan:

saudaramu nikjoe berkata...

kah kah kah kah kah kah kah kah kah

hok nilah hok tok guru kato bodo tokleh nok aja..

noh omar paling beghat sekali.

bertaubatlah!

Small Mama berkata...

royalti kelantan tak nak bagi.

kah..kah..kah..

telaga minyak bagi orang.

kah..kah..kah..

bijak! bijak!

amno koko samassakoto apko apokono jang.

kah..kah..kah..kah..

nyanyi macam shah rauk khan filem phil bil dil hei hindustani.

kah..kah..kah..

lepas nyanyi, peluk tiang sampai x blh bernapas.

kah..kah..kah..

konfirm dapat datuk..

ili amir farhan berkata...

Penghormatan bukan diberi kerana punai kita di tarik. HAHAHAAH. terbaik nih. saya sokong.!
takut kena buang U pulak ni. HAHAHA.

Tanpa Nama berkata...

ASSALAMMUALAIKUM....
BRO...
NAPE X UPDATE POST PASAL BDK UMNO TELO KECIK YG UGUT NAK BUNUH TUAN GURU NIK AZIZ TU?
BDK TU DIE UGUT NAK BUNUH TUAN GURU NIK AZIZ...
PASTU DAH SEDAR BANYAK PEMUDA PAS BUAT REPORT POLIS...
X SAMPAI 1 HARI...
TERUS DELETE ID FACEBOOK DIA...
BALOK BTOL BDK UMNO TU...
PENGECUT RUPENYE...
UPDATE BRO...
JGN X UPDATE...
NYAMPAH GILER AKU TNGOK MUKE BDK UMNO TU...
TIME KASIH SBAB BACA COMMENT AKU NI...
TERUSKAN DGN BLOG TUKARTIUB NI..
AKU SUPPORT 100%...

Anak Kelate berkata...

“Jangan nak bawa perangai atau stail orang Kelantan datang ke Selangor."

Ciss, ini dh stereotype orang Kelantan nih. Ape punye turr punye Noh Muka Katak ni

kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

hahahahaha.... wahai nik azis, lain kali kalau nak kenegeri lain di malisi tinggalkan perangai atau setahil orang kelantan kata anak omar. jadi kalau ke selangor kena tanggal serban, tinggalkan kat airpot dan bawa duit 6.5 kilo, ke melaka pakai seluar pendek bawa kondom 3 peket,ke pahang bawa kapakkecik, ke perak bawa guni tangkap katak,ke kedah? ke trgg? ke perlis?ke johor? keSabah? ke serawak bawa memeyan.......tapi kalau anak omar nak datang ke kelantan jangan lupa pulak kena buang tebiat merah kuning....kena pakai sarban,makan bersila je....

TEKONG DARAT berkata...

gen melayu...
begitu laa adanya...
begitu laa selalunya...
raja gopal tak leh dikacau...
sedangkan rakyat yg bagi makan raja gopal...tapi rakyat kena ikut cakap orang yg mereka bagi makan...
dah macam syirik aku tengok gen melayu ni...

pisau belati berkata...

Noh Omar munafik! Mengutamakan sultan lebih mulia dari Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW!

Tanpa Nama berkata...

rasa hormat datang dari rasa ikhlas dah tak jumpa masa ni...yg banyak ialah rasa takut.

Tanpa Nama berkata...

ada juga pegawai kerajaan dan exco yang diperbodohkan oleh 'Tuan Muda'...inilah akibat daripada penghormatan yang terlampau kepada seseorang..tanpa usul periksa...sungguh menjelikkan..

Tanpa Nama berkata...

Mari kita nyanyikan:

Negaaraku tanah tumphanya darahku
rakyat hidup bersatu dan maju
rahmat bahgia Tuhan kurniakan
raja ***** selamat bertakhta....

shahmetal berkata...

ada betulnye ape yg TT cakap.

tapi cuba fokus pada pengisian perintah Sultan tu. Bukan dari siapa. itu tak pnting. tapi apa cuba disampaikan. tak usahla jadikan masjid tempat berkempen.

ANAK MUDA ANTI FEUDAL berkata...

REVOLUSI...REVOLUSI...REVOLUSI!

GULINGKAN RAJA GOPAL SELURUH TANAH MELAYU!

shahmetal berkata...

@pisau belati:

mengutamakan Sultan lebih dari Tuhan? mana ko dapat statement tu? apekebende la ko merapik ni. ni pasal perintah Sultan dan nik aziz

Tanpa Nama berkata...

TT
harap dibetulkan sedikit komen tentang Ketua Hakim Negara tidak berapa pandai (third class honours) semasa di Univ Malaya. Sepatutnya, merujuk kepada Peguam Negara.

sri hartamas

Tanpa Nama berkata...

yang adik dia bawak dadah masuk serawak dulu tu... tak reti nak hormat undang-undang serawak ke?? ingat serawak ni macam rumah mak pak dia ke buleh main-main isap dadah???

Tanpa Nama berkata...

datang kat selangor tinggalah stail jawa,banjau,bugis dan boyan ko tu..duduk selangor buat cara selangor..

Tanpa Nama berkata...

knp lee anak omar nie???
kuat betuuulll kenegeriannye
perlu ke hormat sultan sekarang?????
apa perkara yg terbaik sultan lakukan????
minum arak?
berjudi??
main pompuan???
bunuh org???
makan duit haram????
jadi ketua agama, ini pelik????
asingkan malaysia ini ikut negeri, setiap negeri berlainan pentadbiran dan ketuanyee. NOH OMAR AMPUN TUANKU JILAT JUBUR KUUU.... KAHH..KAAAHHHH....

Tanpa Nama berkata...

alah...raja gopal sokong gerombolan, bertempiklah macam Noh Omar tu, buat tak sokong macam kat kelantan tu, macam2 cara buat nak jatuhkannya sampai panggil menatang mcm kat nganu tu, tarik imuniti, penyudahnya raja gopal yang takut hormat kat gerombolan, Noh Omar yang lepasan universiti gerombolan tu boleh perintah dia mcmmana nak hormat...

Tanpa Nama berkata...

tukar tibu dan pembaca tukartiub, MARI KITA GERAKKAN USAHA MENCARI LATAR BELAKANG NOH OMAR NI SEBAB AKU DENGAR DIA NI BELAJAR TAK HABIS (BUKAN UNIVERSITI TAPI SEKOLAH) KALAU BIJAK MACAM EINSTEIN, BILL GATES ATAU YANG SEUMPAMANYA ATAU SEKOLAH PONDOK KE OK LA JUGA, NI BODOH PIANG/PANGANG, DENGAR JUGA SATU MASA DULU DI PARLIMEN BILA ADA SUARA BANGKITKAN WAKIL RAKYAT MESTI ADA KELULUSAN AKADEMIK, NOH OMAR NI LAH YANG PERTAMA MEMBANGKANG DENGAN HUJAH WAKIL RAKYAT TAK PERLU ADA KELULUSAN AKADEMIK JENG..JENG..JENG...

Tanpa Nama berkata...

You're not owed respect, Respect is earned.

Respect is not for FREE , so earn it with your good effort.

Henzy berkata...

Tak ramai yang kita boleh hormat sekarang ini.

darah_muda berkata...

well said, TT.
tulisan yang sangat2 baik.

Tanpa Nama berkata...

Noh Omar ni hebat... paling kurang lebih hebat dari Sdr TT kita. Isteri kedua Noh Omar tu Aisyah, bekas penyanyi Majlis Bandaraya Ipoh. TT satu pun belum ...

Tanpa Nama berkata...

kenapa kita perlu sultan?? aku pun naik hairan... negeri aku tak der sultan pun ada jugak melayu ada jugak islam... chis...takder pulak dalam sejarah sebuah negara mesti ada sultan...

Medium size mama berkata...

Noh Omar, ko ni talking a lot of crap la!!! Kepala otak letak kat scrotum !!!

Tanpa Nama berkata...

Cakap seorang pengampu
Cakap seorang pembodek
Bukannya apa mana tau
lepas ni dapat title tan sri pulak
bukannya susah modal air liur aje...

Dari Mat dollah ngantuk

shahmetal berkata...

sri hartamas @ 2010 Mei 4 09:42:

haha good job. woit TT laju je betulkan?? hehehehe

Tanpa Nama berkata...

daulat tuanku...

kerajaan - dari rakyat oleh rakyat dan untuk rakyat - sultan pula payung kepada rakyat.tak perlukah kita meletakkan tahap kebodohan kita terlalu dungu sehingga gagal meletakkan ketokohan seorang ulama pada tempatnya dengan mengaitkan kuasa sultan.

kepada tuan guru nik aziz silalah mengadap paduka sultan supaya kita lebih maklum bahawa ada kuasa yang maha hebat di atas sana mengatasi segalanya di dunia ini .kepada paduka sultan mohon mencemar duli,undanglah tok guru ke istana agar dapat dijernehkan apa yang keruh...

kepada noh omar...sila buang andaian bahawa ameno adalah penyelamat dua akhirat,tanpa ameno rakyat hangus terbakar...kini rakyat mula bangkit disegenap ruang dan pelusuk untuk bumi malaysia membawa obor untuk menyelamatkan malaysia daripada ameno...

Tanpa Nama berkata...

Bila sotan rasa diri dia besar dan hebat, maka diampunkan lah orang minum arak tu dari di sebat. Natijahnya, bila ada kes minum arak yang lain, sotan jadi pening kepala nak ampun atau biar kena rotan. Ni nak tunjuk bahawa sotan ni manusia, buka tuhan boleh ampun2 sebab dia tak adil bila sorang lepas yang lain kena.

Tanpa Nama berkata...

Sultan tu bukan Tuhan, dia manusia biasa, kalau dia buat dosa besar, dia tetap akan dihumban kedalam api Neraka, macam orang lain jugak. Cuma nasib dia baik sikit, dia diangkat menjadi sultan, itu sahaja.

zaman dulu ada sultan yang mangkatnya (mati) dijulang, dengar khabar yang menikam sultan tersebut adalah megat terawih.

jadi kalau kita nak suruh orang hurmat kita, kita jugak kena menghurmati orang lain.

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah...mulai hari ini, sesiapa yang nak ke selangor, kene tukar pakaian ala pahlawan boyan atau bugis ala herman tino gitu, paling cibai kain basahan buat selempang pun..jadilah...

mengkala nak ke kelantan, pakailah jubah serban, purdah tudung dan segala trademark kelantan...air tuak kelantan halal yer...jangan samakan dengan carlsberg, ginis punyer kilang selangor..udah le..

hoi mat noh, takkan aku nak pi zouk pakai macam boyan pulak doh??? oit toksey kawe...kavita singh apasal tak suruh pakai tradisional jawa batak waktu berentot2 tu...

Tanpa Nama berkata...

Harap dapat Noh Omar dapat datang ke kelantan kita nak jamu martabat raja dan budu raja. dijemput dgn hormatnya.......

jalan hospital.kb.