Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 4 Ogos 2010

INTERNET DAN YOUTUBE MENGUBAH NEGARA KU




DI INDONESIA NEGARA KU JADI TERANG BULAN




KESAL REMAJA TAK HORMAT LAGI NEGARA KU

Menteri Besar, Ahmad Said kesal dengan sikap sesetengah generasi muda di negeri ini yang tidak menghormati lagu kebangsaan dan tidak menghargai perjuangan untuk memerdekakan negara.

Beliau berkata, sikap seumpama itu mencerminkan terhakisnya kecintaan mereka terhadap negeri dan negara di samping kurang jati diri sebagai anak watan.

Malah katanya, jika sikap seumpama itu meluas, mereka sebagai generasi pewaris tidak akan menghiraukan segala ancaman terhadap bangsa dan negara yang bakal melenyapkan segala nikmat kemerdekaan.

"Generasi sekarang ini juga sudah tidak segan-silu melakukan perbuatan yang boleh menjejaskan keharmonian negara dan tidak berusaha memupuk semangat perpaduan antara kaum.

"Sepatutnya mereka memupuk semangat setiakawan sesama warga negara dan menghormati pemimpin silam yang bertungkus-lumus berjuang untuk memerdekakan negara," katanya.

NOTA:
kita sepatutnya secara jujur memberitahu kepada
anak anak muda tentang sejarah lagu negara ku.
dimana asal usulnya.

tahun 60an, 70an, 80an dan 90an
langsung tidak ada perbincangabn tentang lagu negara ku.
apabila muncul internet dan maklumat meledak dan ditambah
pula dengan youtube maka persepsi terhadap lagu negaraku telah berubah.

lalu kita diberitahu lagu ini lagu peranchis – melula moon – di ciplak
dari indonesia. lagu ini bernama terang bulan. lalu kita dapat
mendengar rakaman awal memula moon.

justeru jika anak muda kurang hormat – anak tua lah yang silap
kerana tidak jujur dengan sejarah. persoalan sekarang apakah kita
akan terus dengan memula moon atau memulakan lagu baru dan
sejarah baru




13 ulasan:

mosabit berkata...

bagiku...elok lagu tu kekal sebagai memula MOON @ terang BULAN...

orang perancis tu lebih berwawasan dari mayday kutilanak dan mereka mengetahui bahawa malaya suatu masa kelak akan diurus oleh parti induknya yg berlambangkan bulan.......lebih universel dari berlambangkan keris karat yg tak kilat..apatah lagi untuk mengeluarkan cahaya yang terang....

NOTA :
lagipun semua wanita tak kira bangsa atau kaum sentiasa menunggu datangnya BULAN setiap bulan.....(kecuali ketua wanita keris..)

tidak semua wanita menunggu KERIS untuk datang menikamnya...keris adalah malapetaka bagi wanita bujang...apatah lagi kalau keris yg lembik seperti kerismudin.....

kah kah kah kah kah kah ...

shahmetal berkata...

"lalu kita diberitahu lagu ini lagu peranchis – melula moon – di ciplak
dari indonesia. lagu ini bernama terang bulan. lalu kita dapat
mendengar rakaman awal memula moon."

betulkan info kau bro. sure ke ni? lagipun mmg lagu ni diinspirasi dari negara luar, tp yg pasti bukan indon.

p/s: mamula moon takde kene mengene ngan indon. indon maling.

Tanpa Nama berkata...

Incik Ahmad, satu soalan macam mana Ikang Dugong nak berdiri masa lagu Negaraku?

Tanpa Nama berkata...

TT,

"XGenerasiX Pemimpin sekarang ini juga sudah tidak segan-silu melakukan perbuatan yang boleh dan telah pun menjejaskan XkeharmonianX kantong negara dan tidak berusaha memupuk semangat perpaduan antara kaum.

"Sepatutnya mereka memupuk semangat setiakawan sesama warga negara dan menghormati Xpemimpin silamX Rakyat yang bertungkus-lumus berjuang Xuntuk memerdekakan negaraX, melantik mereka" katanya.

teganu kite berkata...

hisamudeng tukor tiub,
Mat Said tu meteri besor mane? mung dok kkabor.
hoi Mat Said Kemamang, oghang mude bukangnye dok hormat kat lagu 'negaraku' tapi dok hormat kat puok2 pimpinang tue yang dok bergomol tamok kuase macang puok2 barisang sonal teganu.
mung cakap ppende mat said;
- perjuangang
- kecintaang
- kemerdekaang
- keharmoniang
- perpaduWang
kohong, busuk bbangor, doghok ccetong, peng llalat..
ccakap besor, stadiung rrutoh, perabih pitih rakyat.

hisamudeng,
lagu terang bulang comel sunggoh untok nelayang takap ikang macang aku...

Tanpa Nama berkata...

Kena lagu baru la..

Boring la lagu tu..

Tak ada klas,

Ciplak, hampeh!

Bendera pun sama...

Semua orang tengok macam

Balaci Amerika saja!

Tukar baru la bila

PR perintah Mesia ni.

Kulop Kechik berkata...

lagu negaraku ciplak, jalur gemilang ciplak, 1Malaysia pun ciplak ... abis tu apa yang ori?

Tanpa Nama berkata...

Bro Isham,

esey setuju dgn pandangan tu..silap org tua yg tidak jujur dgn sejarah negara-segala2nya cuba dikabur padamkan oleh gerombolan KONONNYA segala cetusan prolifik lg energetik persejarahan negara baru Malaya adalah ilham gerombolan yg KONONnya asli....ceh...buek malu je bg kito2 yg mudo2 ni sobab org luar buleh pertikaikan sejarah tanahair....

sekurang2nya sekocik2 contoh di noghori sembilan, org luar buleh kato dialek Minang n dialek Noghori adalah duo bondo yg berbezo walaupun mcm dtg dr pucuk yg samo....

faizalzainol berkata...

aku setuju... aku sokong cadangan pak hisham...

tukar saja lagu negaraku...
aku pernah tulis satu artikel berkenaan isu ini... mungkin boleh dijadikan rujukan tambahan...

http://evaluasireformasi.blogspot.com/2007/11/tukar-segera-irama-lagu-kebangsaan.html

Tanpa Nama berkata...

walau dari mana datangnya irama Negaraku,hayati,fahami dan amalkan sang kata-kata liriknya kerana itu lebih berjiwa dari sang irama.

Tanpa Nama berkata...

woi bukan stakat lagu, bendera diorg ciplak. kereta Pro-Tun Mamak Saga pon ciplak dr Mitsubishi.

shaitanirrajim berkata...

bukan kata lagu je dia ciplak... batang pelir mamak pun dia orang ciplak dari india. ko londeh tengok pelir mamak mahadey, musti kepala pelir dia macam dari kerala punyer jugak..

ini bukan kerana ciplak.. asalnya kerana bodoh saja. dari kebodohan saja segala semuanya ini berlaku. rakyat bodoh cara rakyat, pemimpin buat2 bodoh sama sambil merembat apa yang boleh dirembat. kemudian disuruh supaya rakyat bersyukur, bersyukur dan bersyukur. abih semua pemimpin rembat, rakyat yang bersyukur tu, dah dapat syurga ka blom? bila nak dapat syurganyer nih? esok? lusa? pukul berapa? bodoh dan dibodoh-bodohkan dengan konsep pukimak bersyukur... ini memang taktik licik gerombolan... shahmetal cukup suka apply konsep pukimak nih.. tak gitu ko shah? shah ni, kalo gomen suruh makan taik pun, dia musti menggulupor nak makan taik punyer lah. dah jenis bodoh bangang.. tak leh ditolong pulok tuh.

mat tau berkata...

Ramai yang tidak hormati Lagu Kebangsaan Malaysia munkin kerana kerajaan UMNO/BN pun sudah melupakan pejuang-pejuang tulin yang mula-mula memekekkan "MERDEKA".Saban tahun menjelang 31hb Ogos muka-muka yang kelihatan dibanner-banner tersangkut ditiang-tiang lanting adalah muka-muka pemimpin UMNO.Sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan Tanah Melayu(dulu)dan Malaya(kemudian)- telah diselewengkan.Apabila fakta sejarah sudah tidak betul lagi,maka sejarah negara itu sudah pincang.Kepincangan inilah yang mengakibatkan hilangnya "hormat" orang terhadap lagu kebangsaan negara itu.