Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Ahad, 15 Ogos 2010

OMONG OMONG KOSONG DARI UBUD





UBUD KOTA KOMERSIAL


dalam satu ayat untuk aku
bali ialah pantai majorca yang ada kuil
amat tacky wacky.( nak tahu apa majorca
sila tanya lebai google).

bayangkan sebuah kota yang bukan lagi didiami oleh warga bali
tetapi oleh bulek -

orang orang bali hanya jadi supir
tadi ketika kami makan
tengah hari di restaurant -
restauran itu dimiliki oleh
seorang inggeris -

rumah tamu yang kami duduki
dimiliki oleh orang danish
waktu makan malam kami
makan di resturant yang dimiliki oleh orang amerika -\

hotel - resturant - cafe - semunya milik orang luar

orang bali hanya yang menjadi supir , tukang sapu, babu
pelayan, tukang bawa makanan - banyak kedai kedai yang berselirat
ini dimiliki oleh orang luar -

ini samalah seperti suasana di changkat bukit bintang -
tapi di bali ini beribu kali ganda - kemana mana dipandang
yang kelihatan hanyalah mat saleh.

sempat aku bertanya dimana warga bali berkumpul dan makan makan
atau warong warong miliki mereka - jawabnya tidak ada - yang keluar
makan hanya buleh - rata rata mereka yang mendominasi pulau ini -
inilah hakikat pelancungan yang selalu dikatakan sebagai membantu
ekonomi.

bayangkan kalau kita ke pulau pinang atau kita ke seremban - 99 peratus
yang berjalan di kedai kedai hanya mat saleh ! inilah gambaran bali.

tentang seni - ini pun 'suspek ' awalnya akau rasakan seni budaya yang
wujud di bali ini adalah 'real' dimana warga bali merayakan kehidupan mereka.
aku rasa TIDAK - semuanya dilakukan untuk pelancung - lima puluh tahun dahulu
mungkin dilakukan kerana ini budaya hidup - tapi hari ini semuanya dilakukan
untuk pelancung -

waspada ! hodoh sekali kalau kuala lumpur menjadi seperti ini ! hodoh sekali
kalau pulau pinang menjadi macam ini

hanya ada dua pekara yang baik untuk kita pelajari dari bali :

1 - tidak ada bangunan di benarkan lebih tinggi dari pokok kelapa.
2 - warga bukan bali tidak dibenarkan memiliki tanah - orang luar
hanya dibenarkan menyewa/memajak - macam kelantan tidak membenarkan
orang luar memiliki tanah - kalau tanah di miliki oleh orang luar
lama kelamaan warga bali akan hanya jadi hamba abdi -

dua pekara ini cukup menarik - justeru tidak ada bangunan tinggi diseluruh kota bali.
justeru tidak menyakitkan mata. apa yang dilakukan oleh para mat saleh yang berniaga
disini mereak kahwin orang tempatan untuk beli/menyewa tanah - kah kah kah



MELAYU BERAGAMA HINDU

inilah satu satunya pulau/wilayah di kepulauan melayu
di mana warga melayu nya beragama hindu.
jika islam tidak datang ke melaka pada
1404 - maka seluruh indonesia, malaysia dan
brunei pasti terus mengantui agama hindu.

ini sama seperti pilipina di mana warga
melayu beagama kristian.



31 ulasan:

jebatmalaya berkata...

buka mata. sekarang kita di mana. jangan pula dah nazak baru sedar kita telah ditipu selama hidup ini... jangan berlengah lagi.. daftar segera sebagai pengundi, kalau dah bawa kawan kawan saudara mara yang belum mendaftar... ajar bagaimana ingin tanda pangkah pada kertas undi.. mesti buat latihan... kalau tidak silap tanda.. merana lagi .....

Raudhatul Jannah Jalidar berkata...

bintanglima!

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah..betul tu TT
kahkahkah..kalau Islam tak datang
sudah tentu nama kita jadi samy vellu..
kahkahkah..nama kita ramachandran..
kahkahkah..nama kita punusamy..
kahakahkah..syukur sebab Islam datang tepat pada masanya..

Tanpa Nama berkata...

tt.
langkawi pun dah jadi bali.
dikuasai orang asing.
pekerjanya - pemandu teksi, kuli hotel, pelayan, sapu sampah, jaga tandas dan tukang urut - juga orang asing.
tuan orang asing, kuli pun orang asing.
penduduknya, sekadar jadi pengeluar minyak gamat aje.
tengok apa dah jadi pada pantai cenang, datai bay, burau bay dan tanjung rhu.
siapa yang kuasa.
peliknya, kalau tak ada orang asing ni langkawi akan kembali ke zaman mahsuri.
sekarang pun dah nampak lesu.
tak seperti di awal-awal pembangunannya dulu.
kalau ramai pelabur lari.
apa macam.

- cucu dol said.

Saudagar Bali Jual Kopi Kaw-Kaw berkata...

Hanya di Malaysia saja Melayu dipaksakan dari segi agama.

Kononnya kalau Melayu itu bukan Islam dikira dia bukan Melayu lagi. Dikira satu kesalahan maha besar.

Satu pembohongan tahap angkasa raya.

Puan Ainon Mohd. berkata...

Wah! Bulan puasa orang pergi ke Mekah, tuan pergi ke kota buleh....

Hasmadi Bin Hamdan berkata...

orang orang bali hanya jadi supir
tadi ketika kami makan
tengah hari di restaurant -
restauran itu dimiliki oleh
seorang inggeris -

TT makan tengahari? Tak puasa ke? Heh heh heh.

Tanpa Nama berkata...

Bro,bali tu hindu mish mash..hindu ori indon ada kat java...actually seluruh indon..and islam n hindu vedas adik beradik..

Tanpa Nama berkata...

woi!woi!woi!
1.Hangpa ni!!jangan prasangka bukan-bukan pada TT ni!!
2.Dia mesti posa punya!!umuq dah senja!!cari nahas kalau tak posa!!!

Tanpa Nama berkata...

hahha
puan ainon,TT ni pedulik apa
die xtakut tuhan
tuhan agama lain die quote nabi isa,krishna,zeus
tp utk org islam,die hanya sebut yang maha esa
nape TT?jeles ke dgn tuhan org islam?
kah kah kah
mkn tgh hari di bln puasa,die pedulik ape,kan die xtakut tuhan
kata mempertahankan alam sekitar,kata kite kena jaga alam,sbb ni sume kurniaan yg maha esa,tp yg maha esa perintahkan utk puasa xnk ikut....POYO LA KOO TT...KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

terlalu mendewakan org puteh
kalau kelibat org puteh muncul
mata ikut melerek tak berkelip
sama kalau nampak kelibat awek cun
sama kalau muncul kelibat raja/menteri
kadang2 mulut pun terlopong menganga

seolah hebat sungguh, istimewa sungguh, luarbiasa sungguh!

maka akhirnya sang raja, sang menteri yg jadi tuan tanah di kampung sendiri
akhirnya si awek cun yg jadi tuan poket & dompet di rumah sendiri
akhirnya org puteh yg jadi tuan projek di pekan sendiri

semua kerana sikap mudah ternganga dan senang dingangakan!

-average joe-
klakka-la.blogspot
klickdefella(klakka-la)
twitter: averagejoeMY

Holden Caulfield berkata...

Kalau Sunan Kalijogo tak main wayang kulit - konfirm hari ni semua Melayu hari ni berpuasa sambut Thaipusam,bukan Aidilfitri.

Sepukal berkata...

kalau perusahaan yang dimiliki orang Indonesia itu pasti ada kaitannya dengan tentara

Tanpa Nama berkata...

berat nanangmu TT mkn tengah hari kat bali....mu dok poso kow....kah...kah...kah...kah...

Amin Iskandar berkata...

Itu lah yang berlaku di Tanah "Jebeng". Sekarang sudah ramai yang push untuk ubah undang-undang pemilikan tanah di Indonesia untuk benarkan orang asing beli tanah.

Jika ini berlaku, negara yang susah payah dibangunkan oleh Bung Karno dan Bung Hatta akan dipenuhi oleh bule-bule dan Jepang-Jepang serta Korea-Korea....

Sebelum itu terjadi, Kuala Lumpur akan dikuasai oleh Singapura. Tak percaya? Sila semak siapa pemilik-pemilik kondo-kondo mewah di sekitar KLCC, KL Sentral dan yang sewaktu dengannya...

Tanpa Nama berkata...

orang orang bali hanya jadi supir
tadi ketika kami makan
tengah hari di restaurant -
restauran itu dimiliki oleh
seorang inggeris -

TT makan tengahari? Tak puasa ke? Heh heh heh.

2010 Ogos 15 09:43

TT kan musafir..ada keringanan lah tidak berpuasa dol

Sam Kai Cheong berkata...

Wah makan tengahari nampaknyer kat Bali. Harap ni cerita lama lah, kalau cerita baru, itu adalah hak orang musafir. hak tak musafir cuma buleh pandang sinis saja, dan manusia tak layak menghukum nya.

Orang Melayu kat Bali ugama hindu, apa kita nak kisah sangat. Kita patut kisah melayu kat malaysia ni.
Silap haribulan ianya adalah kaum kerabat sendiri kah kah kah
padan muka melayu

Melayu malaysia ni tak payah masuk kapir pun dah macam kapir, Tak payah hujah panjang2 pun ramai dah tahu melayu malaysia semakin lama semakin ramai yang macam kapir.

Tak payah berguru ngan yahudi pun dah lebih hebat dari yahudi. Melayu Islam tolak hudud tak payah yahudi yg suruh, ianya beria2 menolaknya, sesat ke, kapir ke tak tahulah, senada nya mereka ngan puak2 kapir.

Melayu muka meloyo pasal kuat puasa, pergi pasar ramadhan pakai sluar pendek, kepit betina melayu sekor, letih nak jalan konon, entah bininya entah penyedapnya, betina pakai ketat menjolok mata.

Bukannya cantik mana pun betina melayu ni kalau nak tunjuk seksi, nak tunjuk alur tetek konon tapi cam sial jer. Nak tunjuk pusat kat pasar ramadhan, teroknya akal lebih teruk dari puak jahiliah zaman kuno lagi... bodoh

Nak tunjuk alur pantat tembam kat depan atau nak tunjuk alur jobor dia kat belakang boleh pakai seluar ketat atau seluar gelebeh.
Anak siapa? Anak melayu yg bodo. Kat mana beli pakaian ni semua? Kat kedai cina.....

Balak dia (bukan husband) pun peluk2lah kat public, elokla tu muka meloyo posa konon, dua2 tak tutup aurat peluk2 beli juadah, hebat. Lepas buka harap2 tak berzina, maklumlah bulan posa kena hormat.

Anak cina? Pakai apa pun seksi, pakai baju kurung lagi nampak tambah manis. Sekolah? Pandai lagi anak cina, anak melayu bodo dan malas.

Bisnes, lagi pandai cina, melayu bisnes bulan posa jer, ada jugak buat kuih tak sedap langsung sebab bodoh nya melayu tak reti nak masak pon.

Nanti nak raya pergi kedai cina beli baju raya. Kuih raya pun dah ramai cina buat, melayu beli dan hidangkan, kalau orang kata sedap dia pun ngaku buat sendiri. Selalunya kuih yg sedap ada campuran minyak babi. Tak caya pergilah beli banyak2 dan rasa banyak2

Selamat berbelanja di bazar ramadhan. Jangan jadi bodo jantan melayu pakai sluar pendek. melayu betina harap tutup aurat, yg dah berkeluarga tak payah usung anak2 kecil bersesak2an dibazar ramadhan, bodohnya kamu agar dapat diajar. Ini bukannya pasar macam kat Bali, tempat melayu hindu. Ini tempat Melayu Islam.

Selamat bergembira tatkala berbuka puasa. Jangan lupa yer datang kedai cina beli baju raya.... dan lain2 persiapan raya

Sam Kai Cheong berkata...

Wah makan tengahari nampaknyer kat Bali. Harap ni cerita lama lah, kalau cerita baru, itu adalah hak orang musafir. hak tak musafir cuma buleh pandang sinis saja, dan manusia tak layak menghukum nya.
Orang Melayu kat Bali ugama hindu, apa kita nak kisah sangat. Kita patut kisah melayu kat malaysia ni.
Silap haribulan ianya adalah kaum kerabat sendiri kah kah kah
padan muka melayu
Melayu malaysia ni tak payah masuk kapir pun dah macam kapir, Tak payah hujah panjang2 pun ramai dah tahu melayu malaysia semakin lama semakin ramai yang macam kapir.
Tak payah berguru ngan yahudi pun dah lebih hebat dari yahudi. Melayu Islam tolak hudud tak payah yahudi yg suruh, ianya beria2 menolaknya, sesat ke, kapir ke tak tahulah, senada nya mereka ngan puak2 kapir.
Melayu muka meloyo pasal kuat puasa, pergi pasar ramadhan pakai sluar pendek, kepit betina melayu sekor, letih nak jalan konon, entah bininya entah penyedapnya, betina pakai ketat menjolok mata.
Bukannya cantik mana pun betina melayu ni kalau nak tunjuk seksi, nak tunjuk alur tetek konon tapi cam sial jer. Nak tunjuk pusat kat pasar ramadhan, teroknya akal lebih teruk dari puak jahiliah zaman kuno lagi... bodoh
Nak tunjuk alur pantat tembam kat depan atau nak tunjuk alur jobor dia kat belakang boleh pakai seluar ketat atau seluar gelebeh.
Anak siapa? Anak melayu yg bodo. Kat mana beli pakaian ni semua? Kat kedai cina.....
Balak dia (bukan husband) pun peluk2lah kat public, elokla tu muka meloyo posa konon, dua2 tak tutup aurat peluk2 beli juadah, hebat. Lepas buka harap2 tak berzina, maklumlah bulan posa kena hormat.
Anak cina? Pakai apa pun seksi, pakai baju kurung lagi nampak tambah manis. Sekolah? Pandai lagi anak cina, anak melayu bodo dan malas.
Bisnes, lagi pandai cina, melayu bisnes bulan posa jer, ada jugak buat kuih tak sedap langsung sebab bodoh nya melayu tak reti nak masak pon.
Nanti nak raya pergi kedai cina beli baju raya. Kuih raya pun dah ramai cina buat, melayu beli dan hidangkan, kalau orang kata sedap dia pun ngaku buat sendiri. Selalunya kuih yg sedap ada campuran minyak babi. Tak caya pergilah beli banyak2 dan rasa banyak2
Selamat berbelanja di bazar ramadhan. Jangan jadi bodo jantan melayu pakai sluar pendek. melayu betina harap tutup aurat, yg dah berkeluarga tak payah usung anak2 kecil bersesak2an dibazar ramadhan, bodohnya kamu agar dapat diajar. Ini bukannya pasar macam kat Bali, tempat melayu hindu. Ini tempat Melayu Islam.
Selamat bergembira tatkala berbuka puasa. Jangan lupa yer datang kedai cina beli baju raya.... dan lain2 persiapan raya

Tanpa Nama berkata...

cis, projek ponteng puasa rupanya! wakakakaaka!

sheikh mustafa kamal al aziz berkata...

Salam bro, sila merayau lagi ke searata bali, ubut, tanah lot, lagian, dan .... melalui sawah bukit anda akan merasai sesuatu.... selamat bertukar tiub!

sheikhalfarisi berkata...

Assalamualaikum, tt dah mengaku dia makan tghari di kedai mat salih maknanya sahlah dia tak puasa. jgn lupa tt mohon ampun pd ALLAH banyak2 kerana tinggal puasa tanpa uzur syarii dan wajib qada.

Pd Saudagar Bali Jual Kopi Kaw-Kaw,memang jd kesalahan yg maha besar jika kafir. jika kamu islam kamu kena bersyukur kerana dah islam. Neraka jahanam yg d sediakan ALLAH, bukan utk melayu kafir sj. malah utk semua bangsa yg kafir.

sheikh mustafa kamal al aziz berkata...

salam bro, sila...bercanda dan menunggu matahari terbenam Jimbaran Bay, membeli-belah di Legian Street, membelek lukisan di Pasar Guwang atau berjalan-jalan di Ubud atau pantai Kuta!. Atau makan tengahari di Kintamani sambil menunggu terbitnya pelangi atau juga menonton tarian Barong... kalau menyusuri jalan melalui anak sungai dan singgah Bro akan melihat sendiri gadis-gadisnya mandi 'buka dada' dan ini menimbulkan syook pada tourist....

Tanpa Nama berkata...

Dia makan malam lah bro..

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah itu yang bulan puasa pegi bali kah kah kah kah

kah kah kah aku dah agak dah kah kah kah

kah kah kah entah2 kat Bali leh makan karipap daging ketat-ketat lagi kah kah kah

kah kah kah mat tuko tiub nih bukan leh picaya kah kah kah

jauh poi ekau taknak posa

Tanpa Nama berkata...

kalo antar zul nordin kat bali, soheh semua orang bali akan menjadi melayu dan islam... eee takder kat sini lagi.. semuanya dah jadi aaa...

Tanpa Nama berkata...

Menyampah betul aku pembaca TT yg pura-pura alim nie.

Apa masalah pergi ke Bali pada bulan Ramadhan? Ada Nas kata tak boleh bermusafir di bulan puasa?

Simpan saja kayu pengukur iman pada diri sendiri. Senang sangat menghukum orang lain tanpa sebarang alasan munasabah!

-kuda hitam-

Tanpa Nama berkata...

betullah kalau rasulullah tak datang membawa islam bukan tanah melayu sahaja seluruh pelusuk dunia akan kekal seperti sebelum kedatangan Islam...samada ia baik..telah disurahkan dalam ayat kulya ayuhal kafirun..... pikirlah sendiri...

orangbulecango#@*!OFF berkata...

isunya di sini, tuan tuan puan puan yang nak bercakap sebagai pembantu atau suara tuhan, BUKAN TT makan tengahari or tak puasa...tlongla melayum, bukak la otak, ada minda, fikirla!

isu nya bagaimana ekonomi kena kawal dengan orang luar, orang tempatan sendiri sengsara hidup, kasi pagi makan pagi, kais petang makan petang.

sakit jiwa tengok ORANG TAK FAHAM APA POINT YANG NAK DISAMPAIKAN.

Tanpa Nama berkata...

warga melayu filipina Islam majoritinya sebelum kedatangan penjajahan...

led berkata...

semua yang sebut pasal TT mkn tengahari tak puasa adalah melayu sejati - sibuk nak menghukum orang. yang sibuk nak jaga amalan orang ni siapa yang lantik?

Tanpa Nama berkata...

Yela, meluat yg suka memandai2 menghukum orang ni! Kalau takat Islam ikut2an, ek elehh! Tu ada yg lebih beratkan solat tarawikh dari solat fardhu, solat fardhu diringan2kan, bulan Ramadhan dah macam bulan pesta makan2, elehh macam2 dogma agama masyarakat Melayu kat Mesia ni. Apo nok dikato kalau takat Islam keturunan, bukan Islam berpasakkan ilmu yg mantap.