Khamis, 12 Ogos 2010

SELAMAT BERBUKA PUASA




KUEH MUEH MELAYU




PETANG INI

cuaca di bangsar cukup indah petang ini jam 6.38
angin bertiup
udara nyaman
sibuk sibuk dan sibuk

di bangsar utama dari jam 4 - pasar makanan telah terpasang
untuk orang yang lewat makan yang tidak puasa
untuk yang cuba makan makan

petang ini aku beli:
sambal petai - bila aku tanya apakah sambal ini pedas
si minah tukang jual memandang tepat pada mata aku:

' mana ada sambal tak pedas'

minah ini tidak tahu tentang banyak pelbagai jenis lada
ada yang pedas dan ada yang hanya untuk warna

kemudian aku beli
koreng kacang panjang dengan hati
gulai ikan kembong masak lemak
kari ayam
sayur tempe goreng
sayur kelapa goreng
sayur rebong masak lemak

satu kueh karipap
satu kueh gulung
satu kueh inti

nak - bulan ramadan ini - bulan pesta masakan melayu
aku akan mencuba semua gerai yang ada - untuk
merasakan masakan rumah

harganya agak mahal sedikit ini kerana yang berjual
bukan pro - jadi mereka tidak tahu harga pasaran -
tapi ok - kebanyakan mereka adalah mak cik dan pak cik
yang tinggal di rumah pangsa depan lrt bangsar - mereka
adalah penduduk miskin kota - ini duit rezeki mereka

kalau tanya hal paris hilton pada mereka
sampai kiamat mereka tak tahu.

jangan silap sangka - aku bukan makan banyak
makanan yang aku beli ini juga untuk
sahur nanti - senang beres - tak perlu
susah ke pasar!

nota:
hidup solo ini adalah paling nikmat dalam dunia
malas masak - beli di kedai
tak perlu membasuh pinggan mangkuk
tak perlu berkemas
boleh beralih alih selera tanpa tanggung jawab
tak perlu minum susu dari tetek yang sama kah kah kah


29 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

betul bro !! best woo idup soloo !!! tade penin pale nak pikir pasal itu ini .. bab tetek x tahan tu!! hahaha!!

Tanpa Nama berkata...

Gampang kamu isham..
Ayat akhir tu yang paling gampang..kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

baru dua hari puasa dah ingat susu tetek ke .. aduiiii haiii

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah . . . siot tol isyam, lu memang nak mampos la ,,,, hahaah,, anyway lu mmg gerek bro, terukan lawan gerombolan, jangan ponteng pose k.

Tanpa Nama berkata...

takde pepek mana best...

Tanpa Nama berkata...

posa memang tak pernah tinggal kita ...cuma kita saja yang selalu tinggal posa..selamat berpuasa untuk semua peminat TT..lawan tetaaaaaap lawaaaaaan!!!!!

Tanpa Nama berkata...

hampeh...!!! hang posa idak ni... hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

salam sahabat,

isap tetek la best kawan.
rugi hang tak menikah.

p/s- ngumpat sikit, kalu bik mama punya susu mau kenyang 3 hari

wakakakaka

Tanpa Nama berkata...

Kau puasa Sham? Bagus anak ku!

Unknown berkata...

idup solo..tak balik rumah pun tak ada sapa tahu, makan bubur kacang pun sudah boleh idup !!!

Cob Nobbler berkata...

Bazar Ramadhan Jalan Telawi tak cara bai.Gua dapat ulam daun salam je - gua tak dapat ulam-ulam yang lagi rare.

Bangsar Utama tu kat area Jalan Abdullah depan klinik ke?Ada ke bazar Ramadhan kat situ?Ke kat area2 belakang bangunan Maybank tu?

azrie berkata...

memang bro hidup single memang semppoi mcm aku sewa bilik jer buke makan kat masjid lagi sempoi :)

Tanpa Nama berkata...

sampai hati you! benci tau!

Tanpa Nama berkata...

DBHS:

kah..kah..kah...itu TT punya pasal...aku ada 4 isteri.Paling indah dan nikmat...Tidak pun pandai temberang..mesti tulus dapat mulus!!!!!!hahaha...aku pernah tepuk bahu TT.Kah..kah..kah buat dia terkejut beruk...kah..kah..kah.aku pun anak generasi...MAHASISWA MENGGUGAT!!!Hidup mesti ada hala tuju beb..Selamat berpuasa..

Unknown berkata...

hahahahaha... gua tak tahu lu bujang trang tang tang, pasai tu lu tak takut ISA hahahahahaha

masa berkata...

masak tak sedap....masak cincai..kira nak untung je

Tanpa Nama berkata...

klasik la sambal petai tu... aku balik kampung minggu lepas, terliur siot, rebung belakang rumah abang aku ada hampir 20 pucuk... aduyai... ini rebung ayah aku yang tanam lebih 20 tahun yang lepas... ayah aku petani kais pagi makan pagi jugak..

satu pokok petai, abang aku tebang, dekat sangat dengan rumah...batang dalam sudah buruk, tapi pokok ni tetap produktif..... tapi ada 3 lagi pokok petai, aku tak bimbang... aku suka petai yang sudah masak... makan buat ulam sekali dengan kulit2 sekali... kencing takkan hancing, mulut tak busuk petai... cuba try cara ni isham... kavita singh dia makan dengan kulit la, kencing dia tak hancing petai...

tapi aku geram sekali ialah kebun sayur dia kat barung lembu aruah mak aku. mak aku takdak dah lama dah... lembu pun abang aku jaga 3-4 tahun, dia ada komitmen lain..jual la sbb abang aku yang sorang lagi tu bising2 asyik kacau makan kat kebun dia.. tapi subur gila babi punyer kebun tu... pokok betik gumuk2 dah tak macam pokok betik lagi... dia dah macam pokok keladi gajah pulak doh.. pokok pisang gumuk pelik2 la...batang dia bunting2 gila... malas pulak aku nak kaitkan dengan keberkatan orang tu.. aku anggap ianya pemberian yang maha esa... baja taik lumbu yang sungguh subur...

nota: tapai lu bahasa sedikit keras la brader...macam kene pelempang aku baca, tapi inglish klash!!!... aku suka ala autobiaography country punyer.. bahasa lembut dan ringan.. anyway, buku idaman tu aku belek pelan2 baru dapat feeling... besh.. baru rasa macam duduk kat kampung sungguh sambil bela kambing lembu...

kingkonglee69@gmail.com berkata...

hai hicyam,
harap lu posa cantiq2.
manyak kesian sama lu hicyam, solo macam itu zolo ka? hantam itu lahanat grombolan

Tanpa Nama berkata...

saudara isham, teruskan usaha memantapkan blog ini. Tetek juga adalah antara benda yg paling nikmat di dunia. hahaha!

Tanpa Nama berkata...

BETOI BRO.

Kalu hari hari ngadap tetek bik mama, muak jugak, berlemak badan dibuatnya. Ah! meloya tekak aku, pelik jugak kan, mcm najib boleh tahan. ha ha

budakbalun berkata...

hua hua hua hua!
batal pose tak sebab gelak guling2 baca ayat last ko tu bro?
wakakaka!

hancur UMNO!

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Oleh kerna saudara makan garam lebih awal dari saya, kita respect lah dengan saudara....sikit punya clarification ada mau tanya.....tukar selera tanpa tanggungjawab....selera tang mana.....daging masak atau hidup?

Dammmmm.....you are good...

Katil Batu, Perak

Tanpa Nama berkata...

bro..dalam banyak hal wa suka lu,,setuju dengan tulisan lu. tapi bab solo ni wa kureng sikit..

lu patut kawin bro..lahirkan zuriat, sebab kecerdikkan otak lu kena gak ada pewarisnya bro.

maap bro..selamat berpuasa.

abahryan berkata...

orang tua gatal..tetek yg sama itulah yg mbesarkan gua menjadi seorg yg sihat dn kuat...

Tanpa Nama berkata...

aku nikahkan dikau dan aku kahwinkan dikau dengan ngan big mumma ngan mas kawinnye keris teruna lembik kulop auw auw auw

Tanpa Nama berkata...

lu bodo la isham .. lu x m'hormati sensitiviti . wanita ..

Tanpa Nama berkata...

siot la lu..

cepat la kawin...kalau malu nak cari jodoh..puan ainon boleh carikan..hehehe

betol tak puan ainon?

HeroHuruHara berkata...

dajey betoi post hang kali ni..tang ayat last tuh buat aku gelak senyum simpol dan tersedak asap rokok gulung tembakau Domingo

Tanpa Nama berkata...

we love pussy!
wakakaka!