Isnin, 20 September 2010

TUNGGU DAN NANTI




TEKAN JANGAN TAK TEKAN





PEKILANG TENTANG NIAGA RINGGIT DI LUAR NEGARA – mkini

Cadangan untuk meniagakan ringgit di luar negara boleh menarik "wang panas" jangka pendek serta aliran masuk dan aliran keluar spekulatif, satu senario yang berlaku semasa krisis kewangan Asia
1997/98.

Dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini, Persekutuan Pekilang-pekilang Malaysia (FMM) berkata dengan memperdagangkan ringgit di luar negara, wang panas dan aktiviti spekulatif untuk "menyebarkan berita yang menaikkan nilai ringgit" boleh mempengaruhi paras rizab antarabangsa dan menjejaskan ekonomi sebenar.

"Bagi pelabur serius, regim tukaran asing yang stabil dan mencerminkan asas ekonomi sebenar adalah lebih penting. Kebebasan untuk menghantar balik keuntungan dan menerima pembayaran sama penting," katanya.

FMM berkata demikian sebagai mengulas laporan yang menyokong ringgit yang kukuh dan meniagakan mata wang negara di luar negara.

Menurut persekutuan berkenaan, kestabilan regim tukaran asing adalah penting untuk semua pelabur dan ekonomi jangka panjang.

"Kestabilan ringgit dan kebebasan untuk menghantar dividen dan modal yang menarik pelaburan jangka panjang termasuk pelaburan langsung asing adalah penting.

"Kita perlu mengingatkan diri kita tentang apa yang dialami semasa krisis kewangan 1997 yang mengajar negara bahawa spekulasi yang tidak dikawal dan aliran masuk wang panas memberi kesan bukan hanya secara langsung terhadap pasaran kewangan tetapi juga terhadap aktiviti dalam ekonomi sebenar," kata FMM.


KAH KAH KAH..

woit…. PEKILANG JANGAN RISAU…. kah kah kah..

kah kah kah… PEKILANG JANGAN TAKUT…. kah kah kah..

kah kah kah… PEKILANG BOLEH TERUS TIBAI KAUM BURUH…kah kah kah..

kah kah kah…. PEKILANG BOLEH TERUS BAGI GAJI MURAH… kaha kah kah..

kah kah kah…. TUNGGU KENYATAAN DARI MAT MONGOL… kah kah kah..

kah kah kah… MAT MONGOL AKAN CAKAP : BELUM MUKTAMAD LAGI…. kah kah kah..

kah kah kah… TAK CAYA TUNGGU DAN NANTI…. kah kah kah


nota:
mat mongol
sudah jadi
mat tak muktamad kah kah kah



Tiada ulasan: