Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 18 November 2010

LETERIK PULAK NAIK HARGA !!!!





TUNGGU LIHAT DAN NANTI




PENERIMA SUBSIDI TAK JEJAS
– berita hairan

Pelaksanaan mekanisme baru tarif elektrik pembayaran FiT bermula 2011.

Pelaksanaan mekanisme tarif pembayaran bagi janakuasa tenaga boleh diperbaharui atau Feed-in-Tariff (FiT) bermula tahun depan yang akan menyebabkan kenaikan satu peratus tarif elektrik di Semenanjung, tidak akan membabitkan pelanggan yang menggunakan elektrik kurang daripada 200 kilowatt atau kira-kira RM40 sebulan yang menerima subsidi kerajaan.

Sumber industri berkata, kira-kira 1.1 juta daripada 7.6 juta pelanggan TNB yang menggunakan elektrik kurang daripada 200 kilowatt sebulan menerusi subsidi kerajaan, tidak akan terbabit dalam penyelarasan tarif itu.

Mekanisme FiT dilaksanakan bagi menampung pembayaran premium kepada individu atau pembekal tenaga bebas (IPP) yang membekalkan elektrik kepada grid menerusi mekanisme itu yang bertujuan menggalakkan pembangunan tenaga boleh diperbaharui (RE) di negara ini.

“Dana yang dikumpulkan daripada kenaikan satu peratus itu akan diuruskan sebuah badan khas dalam Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA) bagi mengelak dana itu dari disalahgunakan,” katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


kah kah kah... CUBA BACA BERITA INI...kah kah kah...

kah kah kah... BERKELINTAU KELINTAU... kah kah kah...

kah kah kah... BERPUTAR BELIT... BERSILAT LIDAH.... kah kah kah..

woit... CAKAP SAHAJA BIL LETERIK AKAN NAIK... kah kah kah

kah kah kah... NAK NAIK TAHUN DEPAN... BAGI TAHU TAHUN INI... kah kah kah..

kah kah kah... PENGGUNA TERLALAI... kah kah kah..

kah kah kah... INILAH CARA BARU BIL NAIK... BAGI TAHU AWAL AWAL.... kah kah kah..

kah kah kah... INI CARA ZIONIS APCOL DIGUNAKN UNTUK TIPU MELAYU...kah kah kah

nota:
langkah ini adalah langkat untuk mengkayakan kroni
ini adalah sebahagian bala yang menimpa warga malaysia
kerana dasar penswataan yang dipaksakan oleh madey
kepada 26 juta warga malaysia.

pada satu ketika dahulu jana tenaga letrik adalah milik
negara. LLN – lembaga leterik negara membeli minyak,
membeli arang dan membakar bahan ini untuk dijadikan kuasa
leterik.

lln menjual kepada pengguna. jika untung duit ini masuk BUKAN
ke dalam kantung individu tetapi masuk kembali
sebagai khazanah negara.

datang mahafiraun yang ingin mengkayakan anak beranak dan kroninya.
pertama nama lln di alih jadi TNB – dilupuskan perkatan negara. kini
tnb diwajibkan membeli tenaga dari pembekal tenaga bebas.
ertinya dari syarikat tenaga yang tak ada orang tengah
si puki mak mamak madey ini mewujudkan orang tengah

orang tengah ini semuanya kroni madey. ini bukan fitnah.
salah seorang kroni madey ini ialah cukong china yang
merembat tanah keretapi api di sentul yang sampai sekarang
ramai penduduk yang masih menunggu rumah kerana tanah
mereka telag dirembat oleh china cukong kroni madey ini.

ini bukan anti china tapi anti cukong china.

sekarang ini arang batu dibeli dari luar negara.
siapa pembekal arang ini – cukong china ke?
saklah. cukong melayu…
tidak laan dan tidak bukan anak madey
tidak laian dan tidak bukan menantu ayah
ada cukong ini kaya raya jual tenaga
buat masjid sana sini

semua nak tipu melatyu !

pesawah, penanam sayur, petani, pekebun dan nelayan
selalu marah dengan orang tengah
orang tengah ini hanya mengaut untung dari
tenaga dan titik peluh orang yang bekerja. kita selalu mendengar
agar orang tengah ini dihapuskan agar haraga ikan, ayam, daging dll
jadi murah

lembaga leterik negara TIDAK ada orang tengah tetiba diwujudkan
orang tengah. ini orang melayu tak nampak.
ini orang united malays national organisation tak sedar.
berat otak mereka untuk berfikir

inilah dia ketuanan melayu
sekarang kita wajib membayar dengan
harga yang mahal.


nota:
kenapa dinaikkan sekarang?
ini adalah sebahagian dari strateji
untuk mengolah persetujuan orang ramai
untuk menerima kuasa tenaga nukler

naikkan harga leterik
kemudian katakan kepada orang ramai]
jika pakai tenaga nuklear harga leterik
akan jadi murah

tak percaya?

sila tunggu kah kah kah

10 ulasan:

Sudin berkata...

Jumpa ulor dengan mamak madey haram jadah ni...!sekeh kepala mamak setan ni dulu...!!!

Merasa juge 26 juta warga....menyekeh sorang sekali kepala mamak madey haram jadah ni....!!!!

Ali berkata...

Banyak lagi yang saya tak tahu ni, terima kasih Tukar Tiub. Ciss

FiX berkata...

sembang pasai ketuanan Melayu konon tp yg menderita kalau harga barang/servis naik orang apa? melayu jugak! cakap bodo 24 jam UMNO ngok ni! yg kaya suku sakat depa aja! masihkah rakyat Malaysia nak duduk saja tengok semua ni bermaharajalela? di mana akal waras anda semua!? tukar kepada kerajaan pakatan rakyat PRU13 ni! jahanamkan politik suku sakat kronisme UMNO-BN!

Tanpa Nama berkata...

Ada lagi ke subsidi untuk bil letrik bawah RM20 tu?. Bil terbaru rumah aku RM2.90 aje (caj minima TNB tetapkan walaupun aku x duduk kat situ),dah xde subsidi pun?....biar betul...??

Tanpa Nama berkata...

Betul betul!! Aku orang TNB, aku cukup sakit hati dgn IPP, disebabkan IPP lah TNB rugi besar & akhirnya rakyat yg terpaksa menanggung beban, pekerja-pekerja TNB pun gaji ciput (kecuali CEO).

Tanpa Nama berkata...

Isham, memang betul kos penjanaan letrik akan murah kalau guna tenaga nuklear...tapi atas ketamakan para cukong & kroni, harga "murah" tu hanya angan-angan. Nanti konfem diorang akan buat 1001 alasan kenapa harga letrik mesti dinaikkan.

Tanpa Nama berkata...

Pukimak betul
naik jugak letrik nih

Tak cukup gaji lagi ke orang2 besar TNB ni??

Haram jadah!

yusufjalli berkata...

Adus...
kalu mcm ni, teruklah Malaysia sekarang.
Dahlah aku masih study. Alamat tahun depan yuran universiti pun akan naik.
Yela...dahlah yuran versiti tertua ni pun da sedia mahal.
Abg Isham, tolonglah buat sesuatu..

Tanpa Nama berkata...

yang dapat subsidi tu mat bangla, mat indon..... rumah ada lampu + kipas jer...

ada ke rakyat malaysia dapat!!!!!

moggs berkata...

TNB tu tak le kaya sangat, krana dia diharuskan bayar duit langganan arang sekali dengan tol sampai lebih seratus dolar dari si penjual arang bangsa malaysia. Padahal penjana letrik dari China dan India beli arang yang sama pada harga 60 dolar. Cukong mana atau cawangan Umgok mana dat duit dolar berkali kali tu.